رئیس سازمان محیط زیست گفت:تلاش خواهیم کرد تا 2 سال آینده دیگر هیچ واحد صنعتی آلاینده ای در کشور وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران محمدی زاده در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه همه ادیان و اعتقادات دینی و احترام به محیط زیست و طبیعت را مورد تاکید قرار داده اند،گفت:در 300 سال اخیر بعد از قرون وسطی و رنسانس  و با ظهور و بروز علم که می توانست موجب نجات بشر شود متاسفانه مشکلات فراوانی برای بشر با نام توسعه و توسعه صنعتی بوجود آمد که موجب انحطاط طبیعت شده است.
وی افزود:اکنون پیشرفته ترین کشورهای صنعتی بدترین کارنامه های زیست محیطی را دارند که در راس آنها آمریکا قرار دارد.
وی ادامه داد:42 کشور اروپایی یکی پس از دیگری بدترین وضعیت را از لحاظ گرم شدن زمین،تولید گازهای گلخانه ای،فشار آوردن ،لایه ازن،مشکلات زیست محیطی در پسماندها و پساب های صنعتی در فاضلابهای خانگی،فاضلابهای صنعتی ،استفاده بی رویه و نادرست از کوههای شیمیایی ،سموم ،داروهای تاریخ گذشته و مشکلات  فراوان دیگری دارند که عرصه را نه تنها برای بشر بلکه برای حیات همه موجودات تنگ کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست با کمک وزارت آموزش و پرورش ،وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ...در حوزه فرهنگ به ویژه رسانه های ملی صدا و سیما و رسانه های مکتوب دست دارند به مجموعه ای از توافقات رسیده اند.
*تنها در یک مولفه از هوا یعنی گردو غبار مشکل داریم
وی گفت: بیش از 90 درصد این گردو غبارها از کشورهای همسایه به ویژه عراق و کشورهایی مثل اردن،عربستان و سوریه تولید می شود.
وی افزود: توافقاتی با این کشورها صورت گرفته است اما توفیقات جدی به دست نیاورده ایم که علت آن این است که در کشوری مانند عراق ناامنی آنقدر زیاد است که این کار اولویت آنها نیست.
*تا 2 سال آینده هیچ واحد آلاینده ای در کشور وجود نخواهد داشت
وی ادامه داد:تلاش داریم تا 2 سال آینده دیگر هیچ واحد آلاینده ای در کشور وجود نداشته باشد که این یک کار بزرگ دو معجزه است. اما دولت تصمیم گرفته اراده کرده و با جدیت این موضوع را دنبال خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت85 هزار واحد صنعتی در کشور اشاره کرد و گفت:دو سال قبل از این شمار واحد صنعتی چهار هزار و 175 واحد آلاینده بودند که با همت وزارت صنایع سابق و صنعت گران،شمار  واحدهای صنعتی را در سال گذشته به یک هزار و 800 واحد رساندیم.
*در 300 شهر مدیریت زباله انجام خواهد شد
امسال در 300 شهر بحث مدیریت زباله انجام خواهد شد و تا پایان امسال زباله های بیمارستانی 100 درصد نابود می شوند.
وی در خصوص زباله های خانگی نیز گفت:برای این نوع زباله ها نیز برنامه 5 ساله ای داریم که امسال سال دوم آن را سپری می کنیم.
محمدی زاده ادامه داد:براساس این برنامه بخشی از زباله های خانگی به کود تبدیل می شوند و بخش دیگر از آن در فرآیند زباله سوز وارد می شود و از آن برق تولید خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر زباله سوزها که از زباله برق تولید می کنند در شهرهای ساری،نوشهر،تهران در حال ساخت است و به زودی ساخت آن در شهر نیز آغاز می شود./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار