ريچارد ويليامسون، مشاو ارشد ميت رامني ، در مصاحبه با روزنامه صهيونيستي هاآرتص مدعي شد ، رامني در صورت پيروزي در اين انتخابات تهديد نظامي عليه ايران را عملي خواهد کرد ، شورشيان سوريه را مسلح کرده و پيش از هرجاي ديگر به اسرائيل سفر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهيونيستي هاآرتص ؛ وي افزود: «اگر ميت رامني رئيس جمهور شود ، ايران درخواهد يافت که در آمريکا رئيس جمهوري با ايده متفاوت سرکار آمده است و براي حفظ منافع اسرائيل دست به هركاري مي زند .

ويليامسون با انتقاد از رهبري ضعيف و بي تاثير باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در مورد ايران و سوريه گفت: ايران مي داند از سوي باراک اوباما با هيچ تهديد واقعي نظامي مواجه نيست. ديپلماسي بدون استفاده از زور مانند نواختن موسيقي بدون ساز است.  وقتي اسرائيل از گزينه هايي سخن گفته است که ممکن است براي خود در نظر بگيرد ، دولت اوباما براي دشوار کردن يا غيرممکن کردن اقدامات اسرائيل هرکاري از دستش برمي آيد انجام داده است.

ويليامسون که سفير سابق امريکا در سازمان ملل ، معاون وزير امور خارجه امريکا و فرستاده ويژه جورج بوش ، رئيس جمهور سابق امريکا به دارفور بوده است همچنين گفت : رامني طرفدار مسلح کردن عوامل ميانه رو در ميان مخالفان سوريه است و با رويکرد دولت اوباما براي انجام اقداماتي هماهنگ با روسيه و چين در مورد اين کشور مخالف است.

وي با تکرار اين ادعاي بحث برانگيز رامني مبني بر اين که روسيه دشمن ژئوپوليتيکي شماره يک آمريکاست گفت : از نظر رامني، منافع امريکا در سوريه «استراتژيک» است و مسکو برخلاف منافع آمريکا در ايران و سوريه عمل مي کند.

ويليامسون در بخش ديگري از مصاحبه اش با روزنامه هاآرتص از شيوه برخورد اوباما با اسرائيل انتقاد کرد و گفت: «يکي از نتايج سياست خارجي وي اين است که منافع دوستان و متحدان ما از جمله انگليس، اسرائيل و ديگران در نظر گرفته نشده است، با آنها از نزديک مشاوره نشده است و هيچ رابطه کاري سازنده اي ميان آنها وجود ندارد.»

وي تاکيد کرد همانطور که رامني گفته است اولين سفر وي پس از انتخاب شدن به عنوان رئيس جمهور آمريکا به اسرائيل خواهد بود.

لازم به ذكر است ، "میت رامنی" و "بنیامین نتانیاهو"  طي سال  1976 در طبقه شانزدهم گروه مشاوران بوستون، هر دو به عنوان مشاور مشغول به کار بودند وهفته ای یک بار در جلسات هم اندیشی یکدیگر را ملاقات می کردند.

این دو سالها قبل درباره موضوعات جهانی تبادل نظر می کردند که همین امر موجب عمیق تر شدن دوستی آنها شده بود و اکنون نیز این دو تقریبا در یک مسیر گام برمی دارند بطوری که نتانیاهو از لزوم حمله به ایران سخن می گوید و رامنی انتقادات تندی را از اوباما به دلیل همراهی نامناسب آمریکا با اسرائیل می کند.

دوستی رامنی و نتانیاهو در طی سالها در بوستون، نیویورک و بیت المقدس بواسطه همفکریهای متعدد، دیدگاه های محافظه کارانه و همچنین دوستان مشترک استحکام بیشتری یافت.

برهمین اساس پیش از انتخابات سه شنبه بزرگ نیز، رامنی و نتانیاهو گفتگوی تلفنی با هم داشتند که در آن در مورد مسائل مهم بین المللی بویژه ایران گفتگو کردند.

رامنی درباره روابط خود با نتانیاهو می گوید : ما تجربیات مشابهی داریم و می توانیم با گفتگوهای مختصر حرف هم را متوجه شویم. ما پایه های فکری مشابهی داریم که موجب می شود دورنمای یکسانی را برای موضوعات پیش بینی کنیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار