تالاب هور العظيم به نفس افتاد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از اهواز ، هور العظيم که تنها باقي مانده تالاب هاي بسيار بزرگ بين النهرين است که يک سوم آن در ايران و دو سوم آن در کشور عراق قرار دارد در غرب استان خوزستان واقع شده و يکي از زيستگاه هاي حساس و مهم پرندگان مهاجرو آبزيان بومي منطقه است.
زماني هور العظيم مظهر شادي و سمبل سر زندگي مردم بود ، ولي در حال خشک شدن و نابودي است .
حميد رضا خدابخشي رئيس انجمن صنفي مهندسان آب خوزستان مي گويد : طبق قانون حق آبه اي تعريف شده اي براي تالاب ها در کشور وجود ندارد و ميزان آبي که در يک سال براي تالاب هور العظيم در نظر گرفته شده ، 150 ميليون متر مکعب است که براي اين تالاب بسيار ناچيز است ، زيرا اين ميزان آب را در طول مسير ، کشاورزان استفاده مي کند و بخشي هم تبخير مي شود .
حميد رضا خدابخشي افزود : مشکل تالاب هور العظيم مشکل ديروز و امروز  نيست ، فعاليت هاي غير کارشناسي وزارت نفت همزمان با آغاز فعاليت ميدان نفتي دشت آزادگان از سال 1376 شروع شده و اين وزارت خانه بسياري از مسائل زيست محيطي را را رعايت نکرده است.
مديرکل حفاظت محيط زيست خوزستان از ابلاغ حکم دادگاه مبني بر توقف تخريب‌هاي ميدان نفتي آزادگان در هورالعظيم خبر داد.
 تورج همتي با اشاره به تخريب‌هاي شرکت نفتي آزادگان در هورالعظيم گفت: حکم دادگاه مبني بر توقف تخريب‌ها در اين تالاب توسط يگان حفاظت محيط زيست دشت آزادگان و نيروي انتظامي به تمام پيمانکاران عمراني اين شرکت ابلاغ شد.
وي افزود: ارزيابي‌هاي زيست محيطي براي هشت محوطه نفتي انجام شده، اين در حاليست که 16 محوطه جديد بدون بررسي زيست محيطي ايجاد شده است.
همتي مي گويد: شرکت نفت به تعهدات خود در اين تالاب پايبند نيست و هسته‌هاي زيست محيطي نيز در اين محوطه‌هاي نفتي ايجاد نشده است.

وي خشک کردن اراضي تالابي ، خاکبرداري از تالاب ، جاده‌سازي ، آتش زدن حوضچه‌هاي نفتي و تخليه پسماندها و پساب‌هاي آلوده را از جمله تخريب‌هاي اين شرکت در هورالعظيم اعلام کرد و گفت : سازمان حفاظت محيط زيست مخالف توسعه نيست و قصد ممانعت از استخراج نفت ندارد ،
در سال 87 بر اساس مصوبه هئيت وزيران ، عضو کميسيون اقتصاد ، بيش از 7 هزار هکتار از اراضي ملي واقع در دشت آزادگان خوزستان براي عمليات حفاري با رعايت قوانين زيست محيطي به مدت پنج سال در اختيار وزارت نفت قراردارد  و مقرر شد پس از قطعيت استخراج نفت ، بهره‌برداري از محل هر يک از چاه‌هاي استخراج نفت با شعاع 250 متر از نقطه استخراج به مدت 30 سال به وزارت نفت واگذار شود ؛ علاوه بر تخريب هاي نفتي در محدوده اين تالاب ، چند روز پيش شرکت نفتي آزادگان ناظران محيط زيست را نيز از هورالعظيم اخراج کرده است.
حميد رضا خدابخشي ، رئيس انجمن صنفي مهندسان آب خوزستان با اشاره به اين كه بخشي از مشكلات هورالعظيم به كشور عراق مربوط است مي گويد : با توجه به اين كه دو سوم از اين تالاب در کشور عراق قرار گرفته است و عراقي ها به دليل اينکه تردد شبه نظاميان صورت نگيرد دژ ساخته و ارتباط بين تالاب ايران و عراق را قطع کرده اند و از طرف ديگر دجله و فرات هم سهم آب هور العظيم را نمي دهند.
مديرکل حفاظت محيط زيست خوزستان مي گويد : هور العظيم اولين متعادل کننده اقليم و سد بزرگي در برابر ريز گرد هاست ، باعث فعاليت هاي علوفه اي ، صيد ماهيان وحفظ  اشتغال در منطقه مي شد ، متعادل کننده محيط زيست گونه هايي از پرندگان که خود متعادل کننده محيط زيست هستند و  پدافند غير عامل و يک مانع دفاعي براي کشور محسوب مي شد .
همتي افزود : وسعت تالاب هور العظيم يک ميليون هکتار بود که بر اساس آمارهاي  2 سال گذشته ، مساحت تالاب به 400 هکتار رسيده است و حدود 60 در صد از آن از بين رفته است.
احمد و علي و قاسم سه نوجوان اين منطقه مي گويند: شايد تجربه و سن و سال ما به اندازه بزرگتر ها نباشد و روز هاي خوش هور را نديده باشيم اما اينقدر مي دانيم که اين حق مردم اين منطقه نيست.
بابا عزيز در خصوص هور العظيم مي گويد: من خاطرات شيرين و خوبي از اين تالاب دارم و در دوران جواني ام در اين تالاب ماهي گيري مي کردم و يادم هست که در زمان جنگ هم اين تالاب چه کمک هايي به رزمندگانمان کرد اما امروز به حال و روز اين هور فقط بايد حسرت خورد./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
عباس سعدونی
۰۹:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
باسلام

دولت نباید فقط از استخراج نفت حمایت کند. خداوند حق هر موجودی را در نظر گرفته و ما را موظف ادای حق کرده پس محیط زیست (تالاب هور العظیم )محل زیست خیلی از ماهیان و پرندگان و تصفیه کننده می باشد .من به عنوان کار شناس محیط زیست با رای مهندس خدابخشی موافقت کامل دارم