بیکاری یکی از مشکلاتی است که سلامت افراد را تهدید و منجر به بروز آسیب های اجتماعی می شود و شهرداری تهران با ایجاد مراکز کار آفرینی و آموزش نیروی کار در زمینه اشتغال در سطح مناطق اقدام کرده است.

در حال حاضر 12 خانه کارآفرینی در سطح محلات منطقه فعال بوده و شهرداری زیادی برای یادگیری و آموزش یک حرفه به این مرکز مراجعه می  کنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران به اعتقاد کارشناسان و متخصصان در شرایط فعلی کشور،بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری ،توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی است.
خانه های کارآفرینی مراکزی هستند که با آموزش نیروی کار سطح مهارت افراد را بالابرده تا بتوانند از این طریق شغل مناسبی پیدا کرده و وارد بازار کار شوند.
مراکز کارآفرینی منطقه 13 از سال 87 آغاز به کار کرده است که همواره معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه برای افتتاح خانه های کارآفرینی در سراهای محلات اقدام کرده و در حال حاضر خانه کار آفرینی در 12 محله منطقه راه اندازی شده است.
در این گزارش ،اطلاعات بیشتری درباره این مراکز کسب می کنند.
*هر محله یک خانه کارآفرینی
اصغر اکبری،مدیر مرکز خدمات رفاهی منطقه 13 هدف از راه اندازی خانه های کارآفرینی را ترویج و مهارت آموزی و حمایت از ایده ها و طرح های نو آورانه و پژوهشی مرتبط با حوزه کارآفرینی اعلام کرد و گفت:هم اکنون 12 محله منطقه خانه کارآفرینی دارند که با افتتاح این مراکز در صددیم در نواحی چهارگانه اشتغالزایی را افزایش و آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم.
مدیر مرکز خدمات رفاهی منطقه 13 در اعلام دوره های آموزشی خانه های کارآفرینی گفت:دوره های آموزشی متنوعی شامل مدیریت کسب و کار ،خیاطی ،سفره آرایی،زبان،کامپیوتر،نقاشی،حسابداری،و...برگزار می شود.
وی ادامه داد:بیشتر آموزش ها جنبه عملی و کاربردی داشته و افراد با کمترین درآمد در جامعه صاحب شغل می شوند.
اکبری گفت:دوره های آموزشی ویژه زنان سرپرست خانوار با محوریت مشاغل خانگی برگزار و همچنین بازارچه و جشنواره برای عرضه محصولات و فروش آنان برپا می شود.
مدیر مرکز خدمات رفاهی منطقه 13 اظهار داشت:برای افرادی که به این مراکز مراجعه می کنند  کلاس های مشاوره شغلی برگزار می شود تا بتوانند کاری متناسب با توانایی هایشان انتخاب کنند. در حال حاضر سرای محله شهید اسدی واقع در ناحیه یک پایلوت طرح مشاوره شغلی است.
وی تصریح کرد:بعد از مشاوره شغلی،مراجعه کنندگان برنامه ها و کلاس های این مرکز را با کمک استاد راهنما انتخاب و به صورت رایگان از امکانات کارگاهی آن استفاده می کنند.
اکبری خاطرنشان کرد:به جز بخش کارآفرینی در حوزه آسیب های اجتماعی نیز دوره های آموزشی برگزار می شود.
**فرشبافی در مراکز کارآفرینی
کارگاه های فرشبافی و قالیبافی یکی از دوره های آموزشی این مراکز است که تعدادی از بانوان سرپرست خانوار را گرد هم آورده است تا در کنار یادگیری هنر فرشبافی یا خیاطی بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند.
فرشته ناظمی یکی از هنرجویان کارگاه فرشبافی در مورد مراکز کارآفرینی منطقه گفت:به نظر من بسیاری از خانم ها با شرکت در کارگاه ها و فراگیری یک هنر ضمن ارتقای توانمندی های خود می توانند نیازهای اولیه خود را برآورده سازند.
وی افزود:بانوان برای اینکه درآمدی داشته باشند باید مهارت یادبگیرند پس می توانند با مراجعه به خانه های کارآفرینی منطقه از وقت خود بهترین استفاده را ببرند.
*خانه کارآفرینی ناحیه یک
در این خانه کارآفرینی دوره های آموزشی کامپیوتر ،حسابداری،خیاطی،نقاشی،... برگزار می شود.
هم اکنون خانه کارآفرینی ناحیه یک برای دوره های مدیریت کسب و کار،دوره های متنوع هنری نظیر معرق نامنویسی می کند.
برای یادگیری هر یک از این حرفه ها شهروندان می توانند به این مراکز واقع در سرای محله شهید اسدی در خیابان ایرانمهر مراجعه کنند.
*خانه کارآفرینی ناحیه دو
خانه کارآفرینی ناحیه دو همه روزه پذیرای شهروندانی است که علاقه مند به شرکت در دوره های آموزشی خیاطی،سفره آرایی،شمع سازی،نقاشی روی پارچه.. است برای ثبت نام می توانید به این مرکز مراجعه و یا با شماره تلفن 77162610 تماس بگیرید.
*خانه کارآفرینی ناحیه چهار
توانمند سازی افراد یکی از اهداف خانه های کارآفرینی منطقه 13 است بر همین اساس خانه کارآفرینی ناحیه چهار واقع در مجتمع نور برای ترم جدید کاشت گیاهان دارویی طراحی و نقاشی،مدیریت کسب و کار را برنامه ریزی کرده است.
خانه کارآفرینی ناحیه چهار در خیابان بلال حبشی مجتمع نور واقع شده است.
**خانه فرش
دوره های آموزشی مختلفی در رشته های گوناگون برای مراجعه کنندگان درخانه فرش برگزار می شود که افراد می توانند بعد از یادگیری رشته مورد علاقه در آن مشغول به کار شوند.
 در حال حاضر این مرکز دوره های آموزشی جدیدی شامل سفالگری ،فرشبافی،خیاطی،سفره آرایی و آموزش نقاشی و معرق برای فصل تابستان برگزار می کند.
ضمنا کلاس های آمورشی قرآنی همه روزه در این مرکز برپاست.
این مرکز در میدان چایچی منطقه 13 واقع شده که شهروندان زیادی همه روزه در دوره های آن شرکت می جویند./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار