در استان البرز با حضور در نخستین تئاتر شهر کرج، ضمن تماشای نمایش رقص کاغذ‌پاره‌ها طی گپ و گفتی صمیمانه، با مشکلات و درددل‌های هنرمندان جوان البرزی از نزدیک آشنا شدند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  از کرج نخستین تئاتر شهر مرکز استان البرز در روزهای نخست خرداد ماه سال جاری افتتاح شد و نمایش رقص کاغذ پاره‌ها به کارگردانی سیاوش اسد نخستین تئاتری بود که در این سالن به روی صحنه رفت.

با وجود آنکه احداث و بهره‌برداری از تئاتر شهر کرج یکی از آرزوهای چندین ساله هنرمندان البرزی بود، اما مشکلات و نواقصی دارد که برای رسیدن به هدف نهایی که به طور قطع توسعه فرهنگی استان البرز است، باید با همت مسئولان متولی امور فرهنگی و هنری برطرف شود.

سیاوش اسد کارگردان نمایش کاغذ پاره‌ها که با نمایش تئاترش تجربه‌ای عینی از مشکلات و نواقص این سالن دارد، به خبرنگار  ما در کرج می‌گوید: مشکلات این سالن در چند بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل بیان و بررسی است.

وی معتقد است در بحث سخت‌افزاری با مشکلاتی چون عدم وجود دستگاه تهویه هوا و گرمای شدید سالن و همچنین مشکلات مربوط به طراحی صحنه و نورپردازی مواجه هستیم که برای گروه من این نواقص، مشکلات بسیاری ایجاد کرد.

این هنرمند البرزی می‌گوید: به عنوان کارگردان کار شرمنده معدود تماشاگرانی هستم که برای تماشای نمایش به تئاتر شهر آمده و از گرما شدید سالن گلایه دارند.

* مکان نامناسب تئاتر شهر کرج

اسد در ادامه مکان تئاتر شهر کرج واقع در منطقه 45 متری کرج را نامناسب توصیف کرده و می‌گوید: تئاتر شهر در هر شهرستانی از جمله تهران تبدیل به پاتوق و نماد فرهنگی آن شهر شده و به همین دلیل باید در محیطی مناسب احداث شود.

وی ادامه داد: این مهم در تئاتر شهر کرج لحاظ نشده و از طرفی هیچ امکانات فرهنگی در حاشیه سالن وجود ندارد تا بتوانیم این مکان را به عنوان نماد فرهنگی و هنری کلانشهر کرج بدانیم.

* چرا باید نخستین تئاتر در نخستین سالن تئاتر شهر بدون تماشاگر باشد؟

سیاوش اسد همچنین از عدم استقبال فرهنگیان و هنرمندان البرزی گلایه دارد و در واکنش به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا صندلی‌های سالن نمایش به این اندازه خالی است، می‌گوید: اگر این کار را ما در تهران اجرا می‌کردیم، به طور قطع هم از نظر استقبال مردمی و هم از نظر مالی موفق می‌شدیم.

وی تصریح کرد: برای من نیز در ابتدا این پرسش مطرح بود که چرا هنرمندان و فرهنگیان استان البرز و شهرستان کرج از نخستین تئاتر در نخستین سالن تئاتر شهر استقبال نمی‌کنند که بخش مهمی از آن به دلیل نبود تبلیغات مناسب است.

کارگردان رقص کاغذ پاره‌ها معتقد است: تنها یک بنر در ورودی تئاتر شهر نصب کرده‌ایم و به همین دلیل حتی دانشجویان دانشگاه هنر استان البرز نیز از اجرای این نمایش و حتی احداث و افتتاح تئاتر شهر خبر ندارند، لذا طبیعی است که استقبالی از نمایش ما نشود.

* شاید دیگر به کرج باز نگردیم

اسد تاکید کرد: من و همکاران هنرمندم در نمایش رقص کاغذ‌ پاره‌ها در این روزها به شدت از اینکه نمایش خود را در استان البرز و کرج به روی صحنه بردیم، مایوس و ناراحت هستیم و شاید دیگر به کرج باز نگردیم.

وی افزود: برخی‌ها تصور می‌کنند که تئاتر تنها در تهران موفق است، ما برای شکستن این قانون نانوشته در کرج نمایش خود را اجرا کردیم که داریم به واقعیت‌های موجود می‌رسیم و آن را درک می‌کنیم که تئاتر تنها در تهران موفق است.

* گلایه بازیگران رقص کاغذ پاره‌ها

در نمایش رقص کاغذ پاره‌ها هنرمندان جوانی چون سید امیر حسینی، دنیا رحیمی، سحر حسینی، ایمان سلگی،‌ سید محمد حسینی، نیما قلندریان، محسن رشیدی و سیاوش اسد ایفای نقش نقش می‌کنند.

این بازیگران و هنرمندان جوان نیز از عدم امکانات، نبود حمایت دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و بالاخره عدم استقبال اهالی فرهنگ و هنر البرز از اجرای این نمایش در کرج گلایه‌های فراوانی داشتند.

به عنوان نمونه ایمان سلگی در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: کسی ما را حمایت نکرد و حتی تبلیغات لازم برای اجرای این نمایش در سطح شهر کرج انجام نشد.

وی معتقد است عدم استقبال از نمایش رقص کاغذ پاره‌ها نشانه ضعف فرهنگی حاکم در استان البرز است که کارهای دیگر بر حمایت از فرهنگ و هنر اولویت دارد.

سید محمد حسینی نیز می‌گوید: ما یک گروه جوان هستیم که با امید بسیاری نمایش رقص کاغذ پاره‌ها را تمرین کرده و به روی صحنه آوردیم، اما مسئولان شهر کرج و استان البرز حمایت زیادی از ما نداشتند و اگر روال به همین صورت باشد دیگر در این استان نمایشی اجرا نخواهیم کرد.

* بلیط ارزان‌قیمت تئاتر هم تماشاگران را جذب نکرد

سیاوش اسد کارگردان رقص کاغذ پاره‌ها در بخش دیگری از سخنان خود به قیمت 5 هزار تومانی بلیط این نمایش اشاره کرد و می‌گوید: در تهران نمایش‌ها با بلیط‌های 13 تا 15 هزار تومانی به روی صحنه می‌رود، اما در کرج با در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی و اقتصادی استان قیمت بلیط را 5 هزار تومان قرار دادیم که باز هم تاثیر زیادی در جذب تماشاگر نداشت، بنابراین معتقدم که اشکال در جای دیگری است.

وی ادامه داد: تاکنون درآمد حاصله از فروش بلیط حتی در حد هزینه طراحی دکور هم نیست و این در حالی است که اگر همین نمایش را در تهران به روی صحنه برده بودیم، از نظر اقتصادی درآمد بیشتری داشتیم.

اسد برای چندمین بار تاکید می‌کند که شاید دیگر در استان البرز کار هنری و فرهنگی انجام نداده و وقت خود را در تهران سپری کند.

مشاهدات خبرنگاران فارس در کرج نیز نشان می‌دهد که نمایش رقص کاغذپاره‌ها از نمایشنامه‌ای قوی برخوردار است و کارگردانی خوبی نیز دارد.

در نظر اجرا نیز با توجه به اینکه تمام نقش‌آفرینان نمایش فوق جوان و با انگیزه هستند، نمره قابل قبولی کسب کرده‌ که در نتیجه می‌توان گفت که این نمایش اگر مورد حمایت دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و نهادهای ارشد استان قرار گیرد، حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

اجرای رقص کاغذپاره‌ها که از روز ششم خرداد در تئاتر شهر کرج به روی صحنه رفته، تا روز بیست و دوم خرداد ماه ادامه خواهد داشت./ج1

برچسب ها: کرج ، تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.