تجميع دامداريها ؛ کاهش هزينه ، افزايش توليد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از مهاباد ، با هدف افزايش توليد گوشت قرمز و فرآورده هاي لبني وتشويق دامداران سنتي به استفاده از شيوه هاي نوين وکاهش هزينه ها، ضرورت دارد طرح تجميع دامداريها شتاب بيشتري بگيرد.
امروزه دامداري به روش سنتي با افزايش هزينه ها ، توليد ناکافي فرآورده هاي دامي و کاهش جمعيت عشايرکوچ رو ، جوابگوي نيازهاي کشور نبوده و از طرفي براي دامداران نيز صرفه اقتصادي ندارد از اين رو يکي از شيوه هاي موثر براي توسعه دامداريهاي منطقه، طرح تجميع دامداريهاي صنعتي و  متمرکز کردن دامداريهاي سنتي  است .
مسئول اموردام جهادکشاورزي مهاباد با اشاره به شرايط دامداري و دامپروري درمناطق مختلف روستايي اين شهرستان مي گويد: با هدف افزايش توليد گوشت قرمز و فرآورده هاي لبني و تشويق دامداران سنتي به استفاده ازشيوه هاي نوين وکاهش هزينه ها،طرح تجميع دامداريهاي صنعتي ازچند سال گذشته دراين شهرستان آغاز شده است و اين مجتمع با44 واحدپرواربندي با ظرفيت حدود 9 هزار رأس بره پرواري، به صورت متمرکز فعاليت مي کند.
آقاي عيسي زاده افزود:با بهره برداري از واحدهاي پرواري درطرح تجميع دامداريهاي صنعتي ميزان توليد گوشت قرمز درمهاباد به بيش از 14هزار تن در سال افزايش خواهد يافت.
او جمعيت فعلي دام سبک و بزرگ مهاباد را حدود 275هزار راس اعلام مي کند و مي افزايد: پارسال بيش از 3 هزار تن شير و 11 هزار تن گوشت قرمز در دامداريهاي سنتي اين شهرستان توليد شد و به همين دليل آذربايجان غربي توانست در زمينه توليدگوشت  قرمز رتبه سوم و در توليد شير رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص دهد.
مسئول امور دام جهادکشاورزي مهاباد گريزي به جمعيت دام آذربايجان غربي در چند سال گذشته زده و مي گويد: جمعيت دام استان در چند سال گذشته نمودار دقيق و ثابتي نداشته و  به تناسب شرايط موجودکشور چون خشکسالي، افزايش نرخ نهاده هاي دامي، دارو و هزينه هاي معيشتي دامداران همواره در تغيير بوده که در همين راستا امور دام جهاد کشاورزي طرحهاي اسکان وطرح تجميع دامداريهاي صنعتي را به عنوان راهکار علمي وعملي درکاهش هزينه هاي متفرقه و تامين معيشت و رفاه اجتماعي ، آموزش و بهداشت و افزايش توليد را به مرحله اجرا گذاشته است.
مديرجهاد کشاورزي مهاباد هم مي گويد: مجتمع جهادآباد با 230 واحد دامداري پرواري و توليد گوشت قرمز از موفق ترين روش علمي و عملي در بخش زيربنايي دامپروري پويا براي اين شهرستان و حتي در آذربايجان غربي است .
آقاي دمکري مي افزايد: 70 واحد از مرکزپروار بندي جهادآباد به بهره برداري رسيده است که با  بهره برداري کامل ازآن ظرفيت توليد سالانه 50 هزار تن گوشت قرمز را خواهند داشت.
او معتقد است اجراي طرحهاي پرورش دام صنعتي در چند سال گذشته در اين شهرستان شتاب بيشتري به خود گرفته است و هم اکنون 17 واحد صنعتي با حدود يکهزار رأس گاو شيري در مناطق مختلف اين شهرستان فعاليت مي کنند.
مديرجهاد کشاورزي مهاباد با اشاره به ايجاد مراکز جمع آوري شير در مناطق و روستاهاي شهرستان مي گويد : براي تسهيل در امر دامداري و پرورش گاو شيري و تحويل به موقع شير مازاد روستائيان و دامداران علاوه بر وجود واحدهاي سيار جمع آوري شير ، 5 واحد ثابت نيز با نظارت کامل کارشناسان امور دام در امر جمع آوري شير دامداران فعاليت مي کنند.
اين مراکز شير توليدي دامها را در سريع ترين زمان ممکن جمع آوري کرده و به کارخانجات فرآورده هاي لبنياتي در آذربايجان غربي و استانهاي همجوار تحويل مي دهند.
آقاي دمکري مي افزايد: علاوه بر واحدهاي صنعتي حدود 43 هزار رأس گاو وگاوميش هم در مناطق مختلف روستايي به شيوه سنتي و نيمه صنعتي پرورش مي يابند.
مهاباد از مهمترين قطب هاي توليدات دامي در  جنوب آذربايجان غربي است.
کارشناس دام سبک جهاد کشاورزي مهاباد و مسئول مجتمع دامداري صنعتي و طرح تجميع، با پر اهميت خواندن اين طرح مي گويد: در اين مجتمع عمليات زيربنايي شامل آب و برقرساني، راه مناسب و خدمات متمرکز براي پرورش دهندگان فراهم شده است.
آقاي شمس برهان دوره پرواري بره گوشتي6 ماهه در اين مجتمع با بهره گيري از وجود کارشناسان دامپزشکي امور دام براي سرکشي مناسب و انجام مراحل مختلف پيشگيري ، مايه کوبي دام را در توليد گوشت سالم به ميزان500 تن در هر دوره پرورشي و ارسال به بازارهاي مصرف براي توسعه و شکوفايي دامپروري اين منطقه را پر اهميت مي خواند و مي گويد: موفقيت دامداران و توليدکنندگان در اجراي اين طرح سبب شده است که دامداران بيشتري براي متمرکز شدن در طرحهاي تجميع جذب شوند .
شريف ، دامدار پرواربند که چند سالي است سابقه فعاليت در اين مجتمع را دارد مي گويد: فعاليت خود را با 50 راس بره پرواري در اين مجتمع شروع کردم که پس از موفقيت در اين دوره هم اکنون با همکاري خانواده350 راس بره پرواري را دنبال مي کنم و اين در حاليست که قبل از استقرار دراين مجتمع ، دامداري را به شيوه سنتي و بدون در نظرگرفتن هزينه ها و دخل و خرج و بدون استفاده از هيچگونه امکانات رفاهي دنبال مي کردم اما اکنون با مديريت خوب کارشناسان امور دام جهادکشاورزي اين مجتمع100 دامدار پرواربند به فعاليت مي پردازد.
دامدار ديگري هم معتقد است هرچند تلاش و فعاليت در طرح تجميع دامداري هاي صنعتي نسبت به فعاليت دامداريهاي سنتي و يا اصولي به صورت کوچ رو متفاوت است اما دامداري به صورت متمرکز را به لحاظ تهيه و تامين نهاده هاي دامي همچون علوفه يونجه ، جو ، کنسانتره ، سبوس با درنظر گرفتن شرايط موجود وکمبودهاي يکسال گذشته از چالشهاي پيش رو در اين مجتمع است .
او مي افزايد: براي تداوم و توسعه اين طرحها بايد مسئولان اجرايي همه نهاده هاي لازم ازقبيل داروهاي مکمل، علوفه دامي، کنسانتره ، جو و سبوس را درقالب بسته هاي حمايتي دراختيار دامداران مستقر در اين مجتمع ها بگذارند زيرا تلاش بخش عظيمي ازدامداران سنتي به شيوه کوچ رو متاثر از تعليف و چراي دام در مراتع است که هنوز دامداران را به عرصه مراتع وييلاقها وابسته کرده است و بايد تعادلي در چرخه توليد گوشت قرمز و نهاده هاي دامي بويژه علوفه برقرار شود .
آقاي پاتو رئيس منابع طبيعي مهاباد هم معتقد است در صورت متمرکز کردن واحدهاي دامي صنعتي علاوه برتغيير در اهداف توليد ، دگرگوني زراعت عشايري ، دگرگوني در نظام اجتماعي ، اقتصادي و پيشگيري ازکوچهاي انفرادي ،جمعي و ايلي و طوايفي مراتع به عنوان پايه و اساس محور توسعه نه فقط دامپروري بلکه پايداري منابع آبي و تداوم کشاورزي نيز در جايگاه واقعي خود قرار مي گيرد و علناً مديريت اجرايي جنگل ها و مراتع به اهداف بلند مدت خود و تعادل عرصه دام و مرتع مي رسد ./ج2

برچسب ها: مهاباد ، تجمیع ، دامداریها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.