رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری کاخ سفید اذعان کرد: امروز ما درگیر مبارزه با بزرگترین بحران مالی از زمان رکود اقتصادی بزرگ آمریکا تا کنون هستیم.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، باراک اوباما موفقیت اروپا در خروج از بحران مالی را به مصلحت اقتصاد امریکا دانست و افزود : آمریکا تمام تلاش خود را در حمایت از اروپا برای مهار این بحران انجام خواهد داد.

وی در این کنفرانس خبری در واشنگتن در ابتدا به برخی مسائل اقتصادی اشاره کرد و در ادامه به پرسشهای خبرنگاران در این رابطه پاسخ داد.

وی اظهار داشت: پس از 25 ماه متوالی بیکاری مردم و رکود در بازار کار، صاحبان مشاغل توانسته اند در 27 ماه متوالی اخیر به اشتغال زایی بپردازند و چهار میلیون و 300 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کنند.

اوباما افزود : حقیقت این است که اشتغال زایی در این دوره مبارزه با بحران اقتصادی در مقایسه با دوره قبلی رکود که در دهه گذشته رخ داد، از سرعت و قدرت بیشتری برخوردار بوده است، اما حفره ای که باید در صدد پر کردن آن برآییم، بسیار عمیق تر و پس لرزه های منتشر شده در جهان عظیم تر هستند.

وی در ادامه گفت : به همین دلیل باید به برنامه هایی که برای تقویت بخشیدن به اقتصاد داریم، ادامه دهیم ، در حال حاضر یکی از نگرانی های ما را اروپا و بحران مالی کشورهای آن تشکیل داده است. واضح است که این برای ما حائز اهمیت است چراکه اروپا بزرگترین شریک تجاری ما به حساب می آید و میزان تقاضا برای کالاهای ما در جاهایی مانند پاریس و یا مادرید اهمیت دارد ، اما برای برون رفت از این چالش، راهی وجود دارد.

اوباما در ادامه گفت: خوشبختانه مدیران و رهبران اروپایی که تصمیم گیری ها به آنها بستگی دارد، نهایتاً متوجه جدیت اوضاع و لزوم اقدام عاجل خود شده اند. در کوتاه مدت، آنها باید تلاش کنند که نظام مالی خود را تثبیت کنند و یک قسمت عمده برای این کار، تزریق سرمایه به بانکهای ضعیف تر است. مسئله ی مهم دیگر، اندیشیدن راهکاری برای تقویت منطقه ی پولی یورو است که شامل همکاریهای عمیق تر در زمینه ی بودجه و سیاستهای بانکداری می شود.

اوباما درباره بحران یونان، گفت: به نفع همه مردم این کشور است که در منطقه پولی یورو باقی بمانند اما در کنار آن، به تعهدات خود در زمینه اصلاحات پایبند باشند. مدیران در اتحادیه اروپا متوجه هستند که اگر مردم یونان بخواهند از واحد پولی یورو خارج نشوند، باید به حمایت از آنها بپردازند. یونانی ها باید بدانند که اگر بخواهند از یورو خارج شوند با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.اروپایی ها باید متوجه باشند که راه خروج از بحران، راهی دشوار است اما نکته در این است که راه خروج وجود دارد و مدیران در اروپا باید تلاش خود را بکنند تا از این وضعیت خارج شوند. آنها در این راه از حمایت آمریکا نیز برخوردار خواهند بود.

اوباما در ادامه به لایحه ی پیشنهادی خود به کنگره و اختلافات فی مابین دولت و کنگره در این رابطه، همچنین به طرحهای مختلف اقتصادی و لزوم مبارزه با بیکاری اشاره کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار