تاکنون علت های گوناگونی برای ابر نورانی که دیشب در آسمان کشورهای منطقه و از جمله ایران دیده شد بیان شده اما به طور قطع این پدیده ارتباطی با رخدادهای نجومی ندارد.

به گزارش خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران، دیشب نزدیک به ساعت 22:18 در آسمان شمال و شمال غرب کشور، نور سفیدی ناگهان منفجر شد و ابری در اطراف آن شکل گرفت که به سرعت گسترش پیدا کرد و نیمی از آسمان را گرفت. این نور نه تنها در آسمان ایران بلکه در جمهوری آذربایجان، سوریه، ارمنستان، لبنان، قزاقستان در سرزمین های اشغالی دیده شد و براساس اخبار اولیه شیئی نورانی در آسمان حرکتی گردشی داشته و لحظاتی بعد به حالت دود یا ابر تبدیل شده است.
در خصوص علت این رویداد؛ ابتدا مسائلی مانند ورود شهاب سنگ و یا دنباله دارها مطرح شد اما خیلی زود کارشناسان علمی کشور وجود منبع نجومی برای این پدیده را رد کردند. دکتر احمدی رئیس انجمن ژئوفیزیک ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه قطعا این نوری که دیشب در منطقه دیده شده ربطی به پدیده های نجومی ندارد افزود: به احتمال قوی این رخداد به علت پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما از جانب روسیه است. چرا که هنگام پرتاب این موشک ها اجرام با دمای بالایی از آنها جدا می شود که می تواند دلیل ایجاد نورهای دیشب باشد. به هر حال هنوز این حرفها در مرحله حدس و گمان است اما چیزی که من می توانم به طور یقین بگویم این است که این نورها هیچ ارتباطی با پدیده های نجومی ندارد.
حسین مردی کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی نیز در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: دیشب بارش شهابی و یا پدیده طبیعی دیگری که بتواند علت این رویداد باشد را نداشتیم.  به احتمال زیاد این مسئله مربوط به پرتاب موشک یا ماهواره برهاست.
کارشناسان نجوم می گویند مشابه این پدیده در خرداد 1386 در آسمان کشور نیز دیده شده بود. در آن شب، بخشی از سوخت مرحله دوم یکی از موشک‌های فضایی بر فراز آسمان خاورمیانه منتشر شد و ابر مثلثی‌شکل درخشانی را پدید آورد که پس از غروب آفتاب دیده شد. در آذر 1388 نیز مارپیچ نورانی عجیبی در آسمان نروژ دیده شد که دلیل آن، نقص فنی در آزمایش موشکی بالستیک بود که از یک زیردریایی اتمی روسیه در اقیانوس منجمد شمالی شلیک شده بود.
موشک بالستیک، موشکی بسیار بزرگ است که کلاهک جنگی یا هسته‌ای خود را تا هزاران کیلومتر دورتر حمل می‌کند. این موشک با استفاده از موتورهای چندمرحله‌ای، خود را به مدار زمین می‌رساند، در آن‌جا به سوی هدف مورد نظر شتاب می‌گیرد و پیش از ورود مجدد به جو زمین، محموله را از دیگر بخش‌های موتور جدا می‌کند. احتمالا پدیده مشاهده شده مربوط به بخش جداسازی نهایی کلاهک از موشک بوده که طی آن، بخشی از سوخت باقی‌مانده در اتمسفر فوقانی زمین منتشر شده و با پخش شدن در شرایط کم‌فشار آن محل، پدیده نورانی شب گذشته را ایجاد کرده است.

صابروزیرپناه
۱۱:۴۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
با سلام طبق خبری که روابط عمومی سازمان پدافند غیر عامل اعلام کرده این پدیده کارایران بوده به نام رزمایش طلوع فجر.
من این خبررو از وبگردی20:30 خوندم که ساعت 9امروز منتشر کرده