برای تست حرارتی تجهیزات کلی و جزئی ماهواره آتست آزمایشگاهی با وسعت بالا طراحی و ساخته شده است.

مصطفی صفوی، مدیر پروژه ماهواره آتست در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: در طراحی و ساخت ماهواره دانشگاهی آتست امیر کبیر آزمایشگاه هایی جهت اطمینان از کارکرد قطعات در محدوده دمایی تعیین شده ساخته شده است.

وی افزود: در این آزمایشگاه علاوه بر این صحت طراحی حرارتی انجام شده و آزمون های حرارتی برروی قطعات به صورت مجزا آنها به صورت کلی در وضعیت تکمیل شده ماهواره نیز مورد آزمایش قرار می گیرند.

مصطفوی اظهار داشت: برای انجام تمام این آزمایش ها نیاز به محفظه ای است که بتواند بازده دمایی مورد نطر را با دقت بسیار بالایی تأمین کند.

*وجود یک ژنراتور پشتیبان در زمان قطعی برق یکی از ویژگی های آزمایشگاه ماهواره آتست

وی تصریح کرد: جهت شبیه سازی شرایط فضا این محفظه باید قابلیت ایجاد خلا را نیز داشته باشد و ابعاد مفید داخل آن 65×60×75 سانتی متر و وزن قابل تحمل روی صفحه آن تا 150 کیلوگرم است.

صفوی عنوان کرد: این محفظه توانایی کاهش فشار تا کمتر از 10 میلیمتر جیوه را دارد و پورت های مخابراتی BNC‌ و SMD و همچنین پورت های ارتباطی D-TYPE و DBG. O-TYPEنیز در آن به کار رفته است.

وی تأکید کرد: کنترل دمای صفحه کف و دیواره ها به صورت مجزا، مشاهده دمای سنسورها و فشار داخل محفظه برروی صفحات نمایش جانبی محفظه، انتقال حرارت از طریق دیواره های جانبی به صورت تشعشع و از صفحه کف به صورت هدایت و سیستم کنترل دما با قابلیت برنامه ریزی و اتصال به کامپیوتر از جمله قابلیت های آزمایشگاه سیستم های حرارتی است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر قابلیت های این آزمایشگاه می توان به امکان اتصال به کامپیوتر و استخراج دمای سنسورها، نصب سیستم فشار مثبت در محیط آزمایشگاه به منظور جلوگیری از ورود آلودگی و ژنراتور پشتیبانی با توان 8 کیلووات به منظور عدم ایجاد وقفه در زمان قطع برق اشاره کرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار