سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بعدازظهر امروز در نشست بین المللی امنیتی سن پطرزبورگ سخنرانی می کند.


به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بعدازظهر امروز در نشست بین المللی امنیتی سن پطرزبورگ سخنرانی می کند.
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در نشست بین المللی امنیتی سن پطرزبورگ سه موضوع اساسی امنیت انرژی ، امنیت اطلاعات و امنیت دریایی مطرح است.

جلیلی افزود : در هر سه این مسایل هم حرف های جدی و هم ظرفیت های اساسی دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد : امروز ایران از قدرت های تامین و امنیت انرژی در جهان است که درباره این موضوع بحث جدی دارد.
جلیلی گفت : بحث ما این است که تامین و امنیت انرژی باید از طرف چه کسانی هدایت شود.

وی خاطرنشان کرد : اینکه برخی کشورها بخواهند برای تامین و امنیت انرژی جهان تصمیم گیری کنند به نفع مصالح جهانی نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین درباره برنامه های نشست بین المللی امنیتی سن پترزبورگ گفت : در این نشست فرصت خوبی فراهم شد تا علاوه بر نشست ، دیدارهای دو یا چند جانبه با مقامات سایر کشورها برگزار شود.

جلیلی اضافه کرد : در دیدار دو جانبه با اقای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه آخرین تحولات منطقه ای و جهانی و مسایل مورد علاقه بررسی و تاکید شد روابط راهبردی دو کشور ارتقاء یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود : دبیران شورای امنیت پنج کشور ساحلی دریایی خزر نیز در نشستی درباره تهدیدها و فرصت های مشترک گفتگو و توافق کردند همکاری شوراهای امنیت پنج کشور ادامه پیدا کند و پروتکلی برای تعمیق روابط تنظیم شود .

جلیلی گفت : دبیران شوراهای امنیت پنج کشور ساحلی دریایی خزر تاکید کردند مسایل خزر باید در حوزه همین پنج کشور بررسی و حل و فصل شود .

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین درباره دیدار با مقامات هندی گفت : در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند نیز درباره مسایل راهبردی ایران و هند بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به اینکه طرف هندی پیش از این به تهران سفر کرده است گفت: همتای هندی از من برای سفر به هند دعوت کرد تا در دهلی نو توافقات تهران نهایی شود .

وی درخصوص دیدار با دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت: دبیر شورای امنیت ارمنستان نیز بار دیگر برای نشستی در ایروان دعوت کرد تا درباره توسعه و تعمیق روابط ایران و ارمنستان گفتگو کنیم.
جلیلی همچنین با همتای بلاروسی اش گفتگو و آنرا مثبت ارزیابی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در حاشیه این اجلاس با مقامات امنیتی ترکیه ، لبنان ، اندونزی نیز دیدار و گفتگو کرد .

نشست بین المللی امینتی سن پطرزبورگ که با حضور مقامات 70 کشور و نهاد بین المللی و با پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از پنجشنبه (دیروز ) در سالن کنستانتین کتابخانه ریاست جمهوری سن پطرزبورگ آغاز شد و تا عصر امروز ادامه دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار