مسکو و واشنگتن در خصوص مسائل ژئوپلتیک اختلافات گسترده ای دارند

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، مدتی پیش میت رامنی نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از مصاحبه هایش روسیه را "دشمن ژئوپلتیک و استراتژیک شماره یک آمریکا" معرفی کرد.

رامنی این توصیف را درباره کشوری به کار برد که آمریکا ترمیم روابط با آن را آغاز کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از به کار بردن چنین عبارات تندی درباره روسیه خودداری می کند اما سردی روابط بین مسکو و واشنگتن پس از نشستن مجدد ولادیمیر پوتین بر کرسی ریاست جمهوری بر کسی پوشیده نیست.

خودداری پوتین از شرکت در اجلاس سران گروه هشت در آمریکا و خودداری اوباما از حضور در اجلاس سران کشورهای عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در روسیه، از نشانه های این سردی روابط است. با این حال منابعی در دولت آمریکا اعلام کردند واشنگتن همچنان امیدوار است موافقت مسکو را با برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه در طرحی شبیه به طرحی که در یمن اجرا شد به دست آورد.

پیش بینی می شود اوباما این طرح را در دیدار خصوصی خود با پوتین در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو گروه بیست در مکزیک به وی ارائه کند.

در هر حال بسیاری از تحلیلگران روس معتقدند تناقض ها بین مسکو و واشنگتن به اوضاع خاورمیانه و یا اختلاف بر سر استقرار سامانه موشکی ناتو در اروپا خلاصه نمی شود. این تناقض ها عمیق تر از این است. به نظر می رسد آمریکا همچنان به دنبال سلطه بر جهان است به همین علت سیطره بر اوراسیا را در دستور کار خود دارد. هم اکنون ایران و متحدانش مانع اصلی در مسیر اجرای طرح های سلطه جویانه آمریکا محسوب می شوند. اما روسیه که اوراسیا را بخشی از طرح خود برای همگرایی منطقه ای می داند غیرممکن است که تقویت حضور آمریکا را نزدیک مرزهای خود تحمل کند.

با این حال به رغم اختلاف نظر مسکو و واشنگتن بر سر مسائل ژئوپلتیک، بعید نیست توافق های تاکتیکی بین دو طرف در خصوص برخی مسائل کنونی بین المللی ایجاد شود.
برچسب ها: مسکو ، واشنگتن ، اختلاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار