رييس جمهور گفت: ايران و چين در هيچ دوره اي از تاريخ ، سوابق و ايده هاي استعماري نداشته و همواره همكاري هاي آنان در راستاي تامين صلح، امنيت و عدالت براي همه ملت ها بوده است.



به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري؛ محمود احمدي نژاد بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) به وقت محلي در جريان سفر به پكن براي شركت در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همكاري هاي شانگهاي در ديدار رييس پارلمان چين، ضمن تشكر از مواضع مثبت و سازنده چين در عرصه دفاع از حقوق مسلم ملت ايران در مجامع بين‌المللي به ويژه موضوع هسته اي کشورمان،‌ گفت: جمهوري اسلامي ايران نيز متقابلاً در تمام مجامع بين المللي از حقوق حقه و اصلي ملت چين حمايت خواهد كرد و اين رويكرد را ادامه خواهد داد.

رييس جمهور با اشاره به اينكه تحولات بزرگي در عرصه بين المللي در راه است، افزود: همكاري هاي ايران و چين مي تواند اين تحولات را به نفع ملت ها و به سود عدالت ، امنيت و صلح رقم بزند و مانع دخالت ، نفوذ و اعمال فشار كساني شود كه قصد دارند مانع پيشرفت كشورهايي چون ايران و چين شوند باشد، کشور هاي که عادت كرده اند همه مناسبات خود را با زور تنظيم و هدايت كنند.

احمدي نژاد اظهار داشت: امروز مخالفان پيشرفت ملت هاي ايران و چين خود دچار مشكلات بسيار سنگيني بوده و به شدت رو به افول هستند و اقتدار آنها ديگر ديري نخواهد پاييد و هر قدر به كشورهاي ما فشار وارد كنند خود بيشتر تحت فشار قرار مي گيرند، چرا كه كشورهايي مثل ايران و چين با برخورداري از پايه هاي رشد و پيشرفت مستحكم داخلي در حال پيشرفت از پايين به بالا هستند در حالي كه دشمنان دو کشور در حال افول از بالا به پايين هستند.

رييس جمهور همچنين با ابراز خوشنودي از سطح مطلوب و رو به رشد روابط و مناسبات اقتصادي تهران - پکن تصريح كرد:‌ ايران جايگاه مهمي در تامين انرژي چين دارد و آمادگي دارد اين سهم را به سرعت افزايش دهد و هيچ محدوديتي در اين مسير وجود ندارد.

وي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا محموله هاي نفت را قبل از تنگه هرمز به چين تحويل داده و با احداث و تكميل خطوط انتقال گاز از مسير كشورهاي پاكستان و افغانستان امنيت انرژي چين را براي بلند مدت تامين کند.

احمدي نژاد همچنين با اشاره به حجم مبادلات اقتصادي ميان دو کشور افزود: در صورت رفع موانع بوركراتيك در نظامات اداري، ايران و چين مي توانند به سرعت حجم مبادلات و همكاري هاي اقتصادي و تجاري خود را به بيش از دو برابر افزايش دهند.

رييس جمهور ضمن اظهار خوشحالي از پيشرفت هاي سريع چين در عرصه هاي مختلف، تاكيد كرد:‌ چين در سال‌هاي اخير توانسته است در موضوعات علمي،‌ فناوري و اقتصادي به دستاوردهاي بسيار خوبي دست پيدا کند، دستاوردهايي که به نفع همه بشريت است و جهت پيشرفت هاي ملت ايران نيز در همين راستا است.

احمدي نژاد ضمن قدرداني از كمك هاي چين به ديگر ملت هاي مستقل براي عمران و آباداني، تصريح كرد : اين دست اقدامات و كمك هاي چين، به ملت هاي مستقل اجازه مي دهد در برابر سياست هاي تحميلي استعمارگران بايستند كه اين امر بسيار ارزشمند است.

رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود گسترش ارتباطات پارلماني بين دو کشور را فرصت و دروازه اي جديد براي ارتقاء بيش از پيش روابط دو كشور عنوان كرد و گفت: پشتيباني پارلمان ها از همكاري ها و روابط دولت ها بستر بسيار مناسبي براي سازنده و موفق بودن اين روابط است و پارلمان ها ضمن تسريع در روند همكاري هاي دولت ها پشتيبان بسيار مستحكمي براي تصميمات و اقدامات مشترك بوده و راه را براي گسترش ارتباطات دو جانبه هموار مي كنند.

احمدي نژاد با اشاره به اينكه فاصله جغرافيايي بين ايران و چين مانعي براي گسترش روابط دو جانبه نيست ، اظهار داشت: برخلاف فاصله جغرافيايي دلها و فرهنگ هاي دو کشور به يكديگر بسيار نزديك است و همانگونه كه ملت ايران به دولت و ملت چين علاقمند هستند اين احساس متقابل نزد ملت چين وجود دارد.

رييس جمهور با بيان اينکه دو دولت بر پايه نزديكي ملت ها و فرهنگ ها تلاش مي كنند تا همه خوبي هاي نهفته در دل رابطه تاريخي طولاني دو كشور را مجدداً احيا كرده و به مردم ايران و چين هديه نمايند، به تفاوت اين سفر با سفرهاي قبلي مقامات ايراني به چين اشاره کرد و گفت: اين سفر در شرايط خاصي از پيچيدگي ها و تحولات بين المللي صورت مي گيرد و مي تواند ضمن تاثير بر روابط اقتصادي و تجاري دو كشور همكاري هاي مشترك و روابط سياسي تهران - پکن را وارد مرحله جديدي كند.

وو بانگوئو رييس پارلمان چين نيز در اين ديدار روابط و همكاري هاي كشورش با جمهوري اسلامي ايران را راهبردي توصيف و تصريح كرد: جمهوري خلق چين و جمهوري اسلامي ايران هيچ مانع و مشكلي در عرصه روابط سياسي خود ندارند و در بستري از درك متقابل و احترام به حقوق، حاكميت ملي و تماميت ارضي يكديگر به سوي گسترش بيش از پيش روابط دو جانبه حركت مي كنند.

وو بانگوئو  با بيان اينكه روابط ايران و چين از سوي بدخواهان دو ملت تحت فشار قرار داشته و مورد تهديد است افزود: بايد با تدابير داهيانه و راهكارهاي ابتكاري روابط را به ويژه در عرصه هاي اقتصادي و تجاري پيش ببريم و برپايي آنها در عرصه ديپلماتيك و سياسي نيز با همكاري هاي تنگاتنگ و نزديكتر براي تامين منافع متقابل دو كشور تلاش كنيم.

وي با اشاره به مواضع مثبت كشورش نسبت به فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران و مخالفت اصولي و قاطع با اعمال فشار و تهديد عليه ايران خاطر نشان كرد: يقيناً مشورت و تبادل نظر بيشتر ايران و چين در مباحث مختلف از جمله مساله هسته اي مي تواند به حل و فصل مسالمت آميز مسائل و به كنترل درآوردن تحولات به نفع دو كشور كمك کند.

رييس پارلمان چين با بيان اينكه دوره رياست جمهوري احمدي نژاد به گسترش همكاري ها و روابط ايران و چين كمك شاياني كرده است، گفت: سفر جنابعالي به پكن در شرايط امروز عرصه بين المللي بسيار مهم و در پيشبرد روابط دوجانبه بسيار موثر است.

وو بانگوئو حمايت ايران از حقوق ملت چين در عرصه هاي مختلف را بسيار ارزشمند و گرانبها توصيف كرد و افزود: ايران و چين با اتخاذ رويكردهاي مستقل در عرصه بين المللي همكاري هاي موثري در كنترل، هدايت و حل و فصل مسائل منطقه اي و بين المللي دارند و نزديكي بيشتر دو كشور به يكديگر يقيناً به استقرار بيشتر صلح ، امنيت و آرامش در جهان كمك خواهد كرد.

وي با بيان اينكه ارتقاء سطح روابط و همكاري هاي پارلمان ها به عنوان نمايندگان مردم و ملت ها تاثير به سزايي در گسترش دوستي ها بين ملت ها با يكديگر دارد ، اظهار داشت: اراده و عزم پارلمان، دولت و كنگره حزب خلق چين در توسعه روابط با ايران است و پارلمان چين به سهم خود تمام تلاش خود را در اين عرصه به كار خواهد گرفت.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار