کارشناس مسائل بین الملل گفت سازمان همکاری های شانگهای توان بالقوه را برای تبدیل شدن به یک نیروی مهم در سطح بین الملل دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی راشاتودی، ریک روزوف کارشناس مسائل بین الملل در آمریکا گفت: نشست جاری سازمان همکاری های شانگهای در پکن دوازدهمین نشست این گروه محسوب می شود که سران دوازده کشور عضو در آن حضور دارند.
این کارشناس آمریکایی گفت برای آن که از موقعیت مهم سازمان همکاری های شانگهای مطلع شویم باید بدانیم که شش کشور آسیایی عضو دائم این گروه هستند در سال 2005 هم کشورهای ایران، هند، پاکستان و مغولستان بعنوان اعضای ناظر در این سازمان پذیرفته شدند. بعد از آن هم سریلانکا و بلاروس بعنوان شرکای دیالوگ در این سازمان پذیرفته شدند. همچنین اکنون بحث هایی در سازمان همکاری های شانگهای مطرح است که براساس آن احتمالا عضویت افغانستان بعنوان ناظر و ترکیه بعنوان شریک دیالوگ در این سازمان پذیرفته خواهد شد.
این کارشناس آمریکایی گفت: در حال حاضر جمعیت کشورهای عضو و مرتبط با سازمان همکاری های شانگهای حدود نیمی از جمعیت جهان است. همچنین وسعت این کشورها حدود شصت درصد کل وسعت خاک آسیا و اروپا است. وی گفت مدت زمان زیادی از تشکیل این سازمان نمی گذرد اما موفقیت های خوبی کسب کرده و می تواند به یکی از سازمان های موثر و قوی جهانی تبدیل شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار