وزير جهاد کشاورزي گفت: شرايط خريد گندم امسال بهتر شده به طوري که420 تومان براي گندم معمولي و 445 تومن براي گندم هاي خاص در نظر گرفته شده است .

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، خليليان در جلسه امروز مجلس افزود: پارسال قيمت360 تومان براي گندم معمولي با 2 درصد افت مفيد، يک درصد افت غير مفيد و صفر درصد سن زدگي در نظر گرفته شده بود که همان زمان هم معترض بوديم .
وي ادامه داد: امسال علاوه بر قيمت420 تومان براي گندم هاي معمولي و 445 تومان براي گندم هاي خاص ، افت مفيد 4 درصد ،افت غير مفيد يک درصد و سن زدگي نيز 2 درصد در نظر گرفته شده که به نفع کشاورز است و شرايط را براي او بهتر مي کند .
وزير جهاد کشاورزي درباره مسائل مربوط به شير هم گفت: از پارسال چند اقدام انجام داديم از جمله اينکه جلوي واردات شير خشک صنعتي را گرفتيم و در مرحله بعد براي تامين علوفه ارزان قيمت ، 100ميليارد تومان به صندوق حمايت ازدامداران داديم که اين مبلغ در اختيار تشکل هاي توليد کنندگان است .
وي افزود: همچنين وام واحدهاي دامداري صنعتي و نيمه صنعتي را به مدت پنج سال با صفر درصد ، استمهال کرديم که چنين چيزي تاکنون سابقه نداشته است و نيز قيمت شير زير400 تومان به نزديک 700 تومان افزايش يافت و اکنون هم پيگير بهبود شرايط براي توليد کنندگان شير هستيم .
خليليان درباره تمکين نکردن واحدهاي پتروشيمي به عرضه کود به کشاورزان گفت: اين مسئله اينگونه که مطرح شد نبود بلکه دولت گفته بود که هر کيسه 50 کيلويي کود را 17 هزار و 500 تومان به عامل توزيع و آنها 20 هزار تومان به کشاورز بدهد و تمکين نکردن آنها به اين قيمت بود وگرنه بعد از اينکه يک بار اواخر پارسال تحويل کود را متوقف کردند مورد ديگري نبوده است .
وي افزود: با مکاتبه با گمرک جلوي صادرات کود را گرفتيم و واحدهاي پتروشيمي شروع به توزيع کود کردند و از هفته قبل تحويل کود افزايش يافته و روند تحويل کود از واحدهاي پتروشيمي بهتر شده و دولت به جد پيگير موضوع است .
خليليان در ادامه به مسئله سوخت کشاورزي اشاره کرد و گفت: سهميه سوخت کشاورزان با قيمت تعيين شده يارانه اي 12ميليون ليتر در روز است که در برخي شهرستان ها يا مراکز به ويژه حاشيه مرز به عللي  همچون قاچاق اگر اختلال هايي وجود داشته باشد از هر جا اعلام شود شخصا با پيگيري از وزارت کشور دنبال مي کنم تا مشکل حل شود .
وزير جهاد کشاورزي درباره مسائل مربوط به بانک کشاورزي نيز گفت: مديريت بانک کشاورزي از نظر روال اداري هيچ ارتباطي با جهاد کشاورزي ندارد که به نظر من اين نقص است .
وي درباره مباحث مربوط به تنظيم بازار نيز با اشاره به ادغام وزارت بازرگاني با وزارت صنايع و معادن و تشکيل وزارت صنعت معدن و تجارت افزود: معتقدم واردات ، صادرات، توليد و تنظيم بازار بسته به هم وابسته است که دليلي ندارد در بخش تنظيم بازار محصولات کشاورزي ، وزارتخانه اي صنعتي کار کند و يا اينکه بانک کشاورزي که ابزاري در بخش کشاورزي است و رهبري نيز آن را از سياست هاي اصل 44 مستثنا کردند تا به بخش کشاورزي و مشکلات آنها رسيدگي کند از نظر قانوني خود را ملزم به تبعيت از سياست هاي وزارت جهاد کشاورزي نداند البته تلاش هايي مي کنند که در چارچوب سياست هاي خودشان است و بايد براي اين موضوع فکري اساسي کرد .
وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه کارهاي اين وزارتخانه در دو بعد افزايش توليد و کيفيت آن انجام مي شود گفت: در جهت ارتقاي سلامت محصولات کشاورزي کارهاي خوبي شده و دستورالعمل نظارت بر توليد وحد مجاز باقي مانده و دستورالعمل هايي در خصوص توليدات بخش دام ، طيور و شيلات ابلاغ شده است که به زودي براي محصولات زراعي و باغباني نيز ابلاغ مي شود .
خليليان افزود: به رغم اينکه از نظر سلامت غدا محصولات ما نسبت به اکثر کشورهاي دنيا نسبتا وضع مناسبي دارد اما به مديران خود گفته ام که هر محصولي توليد مي شود فرض کنيد سر سفره خانواده خودتان مي رود .
وي همچنين مسير کاري وزارت جهاد کشاورزي را تشريح کرد و گفت: در دو مسير کار خود را دنبال مي کنيم که ساماندهي واحدهاي توليدي موجود يکي از اين مسيرهاست از جمله اينکه پارسال ساختار25 درصد واحدهاي مرغداري را اصلاح کرديم.
خليليان گفت: اين کار در دو دهه گذتشه بي سابقه بوده که 25 درصد واحدهاي توليد ي موجود که با بعضا فناوري هاي30 يا 40 سال پيش را داشتند به روز شوند البته اين کار امسال و سال آينده هم با قدرت ادامه دارد.
وزير جهاد کشاورزي افزود:همچنين به دنبال توسعه سرمايه گذاري در اين بخش هستيم  و در حال حاضر حدود هفت هزار و200 ميلياردتومان تسهيلات ارزان قيمت 7 درصدي براي سرمايه گذاران بخش کشاورزي در نظر گرفته شده است يعني يارانه سود و کارمزد را به تسهيلات اعطايي تعميم داديم که اين طرح به بانک ها ابلاغ شده و در حال اجرايي شدن است که به زودي عملياتي مي شود./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار