اسانس موجود در تنباكوي ميوه اي حاوي هزاران ماده سمي است

اسانس ها و مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي معسل يا ميوه اي حاوي هزاران ماده سمي و كشنده است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛اكرم احمدي زاده فيني، كارشناس بهداشت محيط  گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب گفت: بر خلاف تصور برخي افراد که دود حاصل از قليان را كم خطر مي دانند، دود ناشي از مصرف قليان حاوي مواد سرطان زا و سمي بي شماري است كه باعث سرطان هاي ريه، لب و حفره هاي دهاني، بيماري هاي قلبي عروقي و ديگر بيماري ها و سرطان ها مي شود.

اكرم احمدي زاده فيني با اشاره به خطرات ناشي از مصرف مواد دخاني و قليان افزود: خطر ابتلا به سرطان ريه در افرادي كه قليان و ساير مواد دخاني مصرف مي كنند 5 برابر افرادي است كه مصرف كننده اين مواد نيستند.

وی ابراز كرد: هر فرد سيگاري به طور متوسط روزانه 8 تا 12 نخ سيگار مصرف مي كند و به طور متوسط با 40 تا 75 پك در روز حدود 5/0 تا 6/0 ليتر دود استنشاق مي كند.

اين كارشناس ياد آور شد: مصرف كننده قليان در هر پك 15 دهم تا يك ليتر دود استنشاق مي كند و به عبارتي از نظر مواجهه و اسنشاق دود ، هر فرد مصرف كننده قليان در هر وعده مصرف  معادل 80 تا 100 نخ سيگار دود دريافت مي كند.

كارشناس بهداشت محيط  گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان هرمزگان خاطر نشان كرد: در حالي كه آب مقدار بسيار كمي از نيكوتين موجود در توتون را جذب مي كند، مصرف كننده قليان با توجه به حجم دود دريافت، به اندازه كافي نيكوتين دريافت مي کند كه به آن اعتياد پيدا مي كند.

احمدي زاده با اشاره به اينكه تنباكو و توتون مورد استفاده در قليان معمولا از بي كيفيت ترين و نامرغوب ترين است، هشدار داد: اسانس ها و مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي معسل يا ميوه اي حاوي هزاران ماده سمي و كشنده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار