زعفران ايراني و چالش رقباي نوظهور

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از مشهد ، زعفران به عنوان محصولي فوق استراتژيک در جهان مطرح است و 90درصد از زعفران توليد شده در جهان در ايران توليد مي شود اما اين محصول به صورت فله اي از کشورمان خارج مي شود و با بسته بندي هاي شکيل و مشتري پسند روانه بازارهاي جهاني مي كنند .
به گفته صلاحي استاندار خراسان رضوي از 220 تن زعفران توليدي سالانه در دنيا 180 تن  در خراسان رضوي و   20 تن در خراسان جنوبي توليد مي شود و سهم ديگر نقاط دنيا در توليد زعفران فقط 20 تن در سال است.
صادر کنندگان و فعالان در عرصه توليد و توزيع زعفران در ايران فعاليت هاي بسياري انجام داده اند تا مشکل فرآوري و بسته بندي اين محصول را حل کنند تا اين کالاي اصيل ايراني با نام و هويت کشورمان به جهانيان عرضه شود ، اما هنوز اين مشکل حل نشده مشکلي اساسي تر به وجود آمده  که ناشي از خروج غير قانوني و غير مجاز پياز زعفران از ايران به کشورهايي همچون چين و افغانستان است .
  مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي با اشاره به سرمايه گذاري آمريکايي ها در کشت زعفران به جاي خشخاش در افغانستان گفت : آمريکا براي اجراي طرح (اف) F و(آر اي) RA يعني جايگزيني کشت زعفران به جاي خشخاش ، به افزايش مزارع کشت زعفران در کشور افغانستان پرداخته است .
  قدسي افزود : متاسفانه تا کنون امکاناتي فراهم نشده است که کارشناسان ايراني براي تحقيقات ميداني در مورد اين مساله به افغانستان بروند و با اهتمام لازم در  مورد  شرايط  به وجود آمده برنامه ريزي نمايند.
به گفته مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي ، افغانستان و چين با بهره گيري از نيروي انساني با مزد کم در سال هاي آينده به رقباي سرسختي براي ايران تبديل خواهند شد چون زعفران توليدشده در اين کشورها با قيمت تمام شده کمتري ؛ نسبت به زعفران توليدي در ايران به جهانيان عرضه خواهد شد.
  رييس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان زعفران ايران نيز  گفت : سازمان ملل متحد ، آمريکا و فرانسه به دنبال کاهش کشت خشخاش در افغانستان از طرح کشت زعفران  به عنوان جايگزين بصورت جدي حمايت مي كنند و بر اساس آمارهاي رسمي از سوي مسئولان افغان ،  افغانستان  سالانه  2 تن زعفران توليد مي کند .
ميري باتاکيد براينکه  افغانستان هنوز به تهديدي جدي براي بدست گرفتن بازارهاي جهاني زعفران ايران مبدل نشده است افزود : در آمريکا سالانه 40 تن زعفران استفاده مي شود به همين دليل آمريکايي ها براي تامين نياز بازار مصرفي زعفران در کشورشان باکمترين قيمت    در افغانستان روي آورده اند .
ميري گفت : براي جلوگيري از آلودگي ريشه هاي زعفران ، کارگران بايد در کمترين مدت زمان و پس از باز شدن گل ، ريشه هاي زعفران را از گل جدا کنند .
وي افزود : برخورداري از تعداد نيروي انساني بسيار ، ارزان بودن بهاي خدمات کارگران و کم بودن حجم               زير کشت گياه زعفران در افغانستان سبب شده تا محصولات توليدي زعفران در اين کشور از آلودگي کمتري نسبت به زعفران توليدي در ايران برخوردار باشد  كه اين امر تهديد ديگري براي خارج شدن زعفران ايران از چرخه ي بازارهاي جهاني است .
براساس شواهد عيني يکي از صادر کنندگان زعفران خراسان رضوي در بازديد از يکي از کارخانجات توليد زعفران در افغانستان ، رقيب ديرينه ايران در امر زعفران يعني اسپانيا نيز با سرمايه گذاري هاي کلان در افغانستان  وارد شده و بابهره گيري از فنون و علوم روز ، کارخانجات و کارگاه هاي توليد محصول زعفران و فرآوري هاي جانبي را در افغانستان راه اندازي کرده است.
  رييس صندوق توسعه زعفران ايران گفت : کلاله ياهمان رشته هاي زعفران بسيار ظريف و شکننده است و تاکنون صنعت و دستگاه هاي پيشرفته به امرجداسازي اين محصول وارد نشده است .
  شريعتي مقدم افزود : در سال هاي اخير پيشنهاد شد ،مخترعان دستگاهي ابداع کنند که بتوان بااستفاده از آن کلاله زعفران را از گلبرگ ها جدا کرد.
شريعتي مقدم ادامه داد : با توليد چنين دستگاهي ، قيمت تمام شده توليد هرکيلوگرم زعفران خشک ، 200هزار تومان در ايران کاهش مي يابد و آلودگي هايي همچون فيتوکلسترون و سافرانول نيز از محصول حذف مي شود.
 600 هزار خانواده روستايي در خراسان رضوي به صورت مستقيم در بخش توليد زعفران مشغول به کارند .
  براساس پيش بيني کارشناسان ، صادرکنندگان و متوليان زعفران در صورت تدوم شرايط کنوني ، به زودي رقباي نوظهور در زمينه توليد زعفران وارد بازارهاي جهاني مي شوند و ايران جايگاهش را در توليد و صادرات زعفران از دست خواهد داد ./ج2 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.