نماينده مردم كاشمر در مجلس نهم گفت: رويكرد دولت در خريد شير از دامداران نتيجه‌اي جز قرباني‌شدن آنان به دنبال نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران محمد اسماعيل نيا نماينده مردم كاشمر در مجلس در جريان بررسي مشكلات بخش كشاورزي با حضور وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه فضاي بهم‌ريختگي در حوزه مديريت و كشاورزي ايجاد شده است، گفت: از وزير كشاورزي استفاده از فرهنگ جهادي و بسيجي براي حل اين مشكلات و رونق بخش توليد و جهاد كشاورزي در كشور را خواستارم.

وي در ادامه افزود: در حال حاضر نرخ تمام شده براي توليد شير 770 تومان است كه دولت اين محصول را از دامدار با 630 تومان خريداري مي‌كند كه اين كار با بهانه‌هايي همچون توزيع علوفه دامي انجام مي‌شود، رويكردي كه نتيجه‌اي جز قرباني شدن دامداران به دنبال نخواهد داشت.

اسماعيل نيا با بيان اينكه ميزان مصرف توليد دام سنگين در اين استان بيش از 2/5 ميليون تن است،‌ تصريح كرد: اين در حالي است كه قيمت شير از آغاز 630 تومان خريداري مي‌شود و اين مابه‌التفاوت قيمت مشكلاتي را براي كشور به وجود خواهد آورد.

وي همچنين توليد، تبديل و مصرف را به عنوان سه ركن اساسي اقتصاد عنوان و خاطر نشان كرد: اصل توليد در حوزه كشاورزي است كه بايد بر اساس آن به اين سه ركن توجه شود چرا كه اگر توازوني بين توليد و مصرف به وجود نيايد زيان‌هاي بسياري را به دنبال خواهد داشت.

نماينده مردم كاشمر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه فضاي بهم‌ريختگي در حوزه مديريت و كشاورزي وجود دارد، گفت:‌بايد در بحث نقدينگي بانك‌ها براي اعطاي وام و تسهيلات به كشاورزان ساماني داده شود، از اين رو از مسئولان خواستاريم كه با تشكيل هياتي ظرف يك هفته در مورد تغيير وضعيت كشاورزان تعيين و تكليف كنند.

وي در ادامه با بيان اينكه با اجراي الگوي كشت، مشكلات بسياري در حوزه توليد حل خواهد شد،‌ افزود: بايد در حوزه كشاورزي به سمت توسعه عمومي برويم چرا كه ديگر توسعه‌ي افقي در كشور جوابگو نيست، از اين رو ضروري است كه وزير جهاد كشاورزي با فرهنگ جهادي، بسيجي و فرهنگي از نوع جنگ به سمت حل مشكلات كشاورزي برود. مطمئنا جز با اين فرهنگ‌ها نمي‌توان به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبري در بحث توليد و جهاد كشاورزي رسيد.

اسماعيل‌نيا در پايان با بيان اينكه كشاورزان بايد درآمدي پايدار و مشخص داشته باشند، ‌افزود: به طور مثال در استان خراسان رضوي در سال 89 و 90 انگور از كشاورزان 660 تومان خريداري مي‌شد و در بازار تهران به ميزان 4 هزار تومان به فروش مي‌رسيد. اين تفاوت قيمت نشان مي‌دهد كه بايد مدلي ارائه شود كه اين مشكلات از پيش‌روي كشاورزان برداشته شود.

س2/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار