نخستین همایش ملی معماری ایرانی اسلامی، پنج‌شنبه 18 خرداد با حضور مشاور مقام معظم رهبری در مشهد برگزار می‌شود.

دبير همايش جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد گفت: همايش جايگاه عناصر ديني در توسعه شهري، نخستین همايش ملي موضوع‌شناسي شهرسازي اسلامي ايراني است که در مشهد برگزار مي‌شود.

محمدهادي عرفان در خصوص محورهاي اين همايش گفت: جايگاه قبله در توسعه شهرهاي ايراني و تأثيرگذاري و تأثيرپذيري کالبدي فضاهاي شهري، جايگاه مسجد در طرح‌هاي شهرسازي بخش‌هاي توسعه يافته شهرهاي ايران در ۳ دهه گذشته، جايگاه گلزار شهدا در شهرهاي ايران، بررسي مؤلفه‌هاي ديني در سيماي شبانه شهرها و بررسي نحوه حضور عناصر ديني در مراکز آموزشي، تفريحي، پارک‌ها و فضاي سبز شهرها از جمله موضوعات اصلي اين همايش است.

عرفان تصریح کرد: این همایش به همت مؤسسه حکمت و دانش و حوزه هنری اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حمایت‌های علمی و معنوی حوزه علمیه قم، دفتر آیت‌الله زنجانی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، دانشگاه امام رضا(ع)، آستان قدس رضوی، استانداری خراسان رضوی، سازمان بازسازی عتبات عالیات، سازمان نظام مهندسی، سازمان مسکن و شهرسازی و دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار می‌گردد.

وی با اشاره به این‌که هدف از برگزاری این همایش تبیین معماری اسلامی ایرانی برای صدور به کشورهایی است که به تازگی در حال تشکیل حکومت‌های اسلامی می‌باشند، گفت: علی اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری از مهمانان ویژه این همایش بوده و استاندار خراسان رضوی، معاون وزیر مسکن و شهرسازی، شهرداران و فرمانداران، مدیران سازمان‌های مربوطه، جامعه مهندسین و جامعه معماران نیز حضور خواهند داشت.

دبیر اجرایی همایش جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری خاطرنشان کرد: این همایش پنج‌شنبه 18 خرداد، ساعت 8 صبح با سخنرانی دکتر ولایتی افتتاح می‌شود و استاندار خراسان رضوی و معاون وزیر مسکن و شهرسازی سخنرانان دیگر این مراسم تا ظهر خواهند بود. همچنین مراسم اختتامیه عصر همان روز با سخنرانی آیت‌الله زنجانی در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد واقع در منطقه قاسم‌آباد، برگزار خواهد شد.

عرفان تصريح کرد: تاکنون 15 نشست جانبی برای بررسی ویژگی‌ها و راهکارهای تحقق این موضوع و نقشه راه، با حضور نهادهای استان برگزار شده است. همچنین در حاشیه این همایش فراخوان مقاله‌ای انجام شد که آثار رسیده به دبیرخانه مستقر در حوزه هنری خراسان، مورد داوری قرار گرفت و از برگزیدگان آن در روز همایش اصلی، تقدیر خواهد شد.

گفتنی است برگزاري نمايشگاه نشريات تخصصي معماري و شهرسازي و مسابقه طراحي معماري (اسکيس) از برنامه‌هاي جانبي اين همايش است /س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.