فقر اطلاع رساني و معرفي موزه دريا و دريانوردي خليج فارس در بوشهر باعث شده است اين موزه منحصر بفرد کشور ، مهجور بماند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا) ، آقاي آذربان ، مدير موزه دريا و دريانوردي خليج فارس گفت : موزه دريا و دريانوردي خليج فارس آذر سال 87 با همکاري مشترک اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي وگردشگري استان بوشهر و نيروي دريايي بهره برداري شد.
وي با اشاره به اينکه اين موزه در عمارت کلاه فرنگي ايجاد شده است،گفت:عمارت کلاه فرنگي در سال 1858 ميلادي به عنوان مقر تابستاني نمايندگي انگليس در منطقه سبز آباد بوشهر تاسيس و بعدها به مقر دائمي سرکنسولگري انگلستان در بوشهر تبديل شد.
آذربان گفت : از اين عمارت تا سال 1945 ميلادي به عنوان عمارت سرکنسولگري انگليس در بوشهر استفاده مي شد که بعد از انتقال دفتر نمايندگي سياسي انگليس به بحرين ،اين عمارت به دولت ايران تحويل داده شد.
آذربان خاطرنشان کرد:بعدها عمارت کلاه فرنگي در اختيار نيروي دريايي ايران قرار گرفت و هم اکنون به عنوان موزه دريا و دريانوردي آماده بازديد علاقه مندان است.
ين مقام مسئول در موزه دريا و دريانوردي خليج فارس ،خاطرنشان کرد:اين موزه با مساحتي بالغ بر هشت هکتار از حيث واقع بودن عمارت کنسولگري وکلاه فرنگي و نمايش شناورهاي دريايي از جمله کشتي پرسپوليس و ديگر ادوات دريانوردي و نظامي و نيز دارا بودن مناظر طبيعي و چشم نواز ،لحظات مفرح و زيبايي را براي بازديدکنندگان فراهم مي کند.
وي گفت : در بناي تاريخي عمارت کلاه فرنگي در ويترين هاي مختلف ادوات و تجهيزات نظامي و نيروي دريايي از قبيل قطب نماها،دوربينهاي دريايي و ديد در شب،تجهيزات بي سيم،ظروف سربازان و کارمندان نيروي دريايي و کشتيها،نقشه هاي مختلف ،اسناد و مدارک مختلف همچون عمليات هاي نيروي دريايي از جمله عمليات مرواريد، همچنين زندگينامه شهيدان نيروي دريايي در دوران دفاع مقدس نگهداري مي شود.
وي با بيان اينکه کتابخانه و مرکز اسناد نيز از بخشهاي ديگر اين موزه است،يادآور شد:ماکتهاي لنج ،تجهيزات پزشکي و بهداشتي کشتيهاي نظامي،تابلو آموزش گره هاي دريايي،نقشه هاي تاريخي ،ماشينهاي تايپ لاتين و فارسي قديم مورد استفاده در کشتي،انواع سنگها، صدف ها و موجودات دريايي نيز در اين موزه نگهداري مي شود.
آذربان تصريح کرد: در محوطه بيروني عمارت کلاه فرنگي نيز انواع قايقهاي جنگي و نظامي ،زيردرياييها ،شناورهاي مجهز به تجهيزات نظامي که در دوران دفاع مقدس به دست مهندسان ايراني همچون دکتر مصطفي چمران طراحي و ساخته شده و کشتي پرسپوليس به نمايش گذاشته شده است.
به گفته وي، اين امکان براي بازديدکنندگان فراهم شده تا در اتاقي ويژه،بتوانند فيلم از آب بيرون آمدن کشتي پرسپوليس در دو ماه را تماشا کنند.
وي شناور "تري ماران" را نيز از ديگر ادوات به نمايش گذاشته شده در محوطه بيروني موزه اعلام کرد و گفت:اين شناور نخستين شناور سه بدنه اي است که در سال 1385 به دست محققان دفاعي کشور ساخته شده و داراي سرعت بالايي است.
مدير موزه دريا و دريانوردي خليج فارس خاطرنشان کرد: نخستين زيردريايي مرطوب کشور که طراحي و ساخت آن با تلاش شهيد دکتر مصطفي چمران صورت گرفته در اين موزه به نمايش درآمده است.
وي بازديد از موزه دريا و دريانوردي خليج فارس را براي گردشگران بسيار جذاب دانست  و اظهار داشت:متاسفانه اطلاع رساني خوبي براي معرفي اين موزه صورت نگرفته است.
آذربان،ميزان بازديد گردشگران از اين موزه را رضايت بخش ندانست و خاطرنشان کرد:در ايام نوروز امسال با وجود نصب پلاکارهاي معرفي موزه در مباني ورودي بوشهر و نيز پخش برگه هاي اطلاع رساني در سطح شهر ، شاهد بازديد قابل قبولي از موزه نبوديم.
وي با بيان اينكه حتي بسياري از اهالي بومي بوشهر نيز از وجود چنين موزه اي بي اطلاع هستند ، خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات با سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري و شهرداري، قول مساعد براي نصب تابلوهاي راهنماي موزه در شهر داده شده است.
مدير موزه دريا و دريانوردي بوشهر،يادآور شد : اميدواريم با توجه به اهميت نام خليج فارس که اين موزه نيز اين نام را يدک مي کشد ، مسئولان توجه بيشتري براي
نگهداري ،توسعه و معرفي اين موزه منحصر به فرد در کشور داشته باشند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار