رییس مركز تحقیقات نجوم و اختر فیزیك مراغه با اعلام اين خبر گفت: از دو روز قبل تغييرات حلال زهره رصد مي شود که اين رصد تا 2 روز بعداز گذر زهره از مقابل خورشيد نيز ادامه خواهد داشت.

عجب شیری زاده درگفتگوبا خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، افزود: هدفي که از رصد گذر زهره از مقابل خورشيد در برنامۀ کاري منجمان حاضر در آذربايجان شرقي قرار دارد تمايل صفحۀ چرخشي زهره به دور خورشيد و تمايل صفحۀ چرخشي زمين به دور خورشيد مي باشد.

وی تماس سوم و چهارم را در اين رويدار نجومي براي تيم تحقيقاتيش مهم دانست و گفت: اين کنتاکت و برخورد نيز از سه روز مورد رصد قرار گرفته که در ساعت 9و 15 دقيقه اتفاق خواهد افتاد.

عجب شير زاده بهترين زمان براي رويت اين پديده نجومي نادر را بين ساعت 8:30ً تا 9:20ً فردا 17 خرداد اعلام کرد و گفت: از ساعت 6 صبح که عبور زهره از مقابل خورشيد شروع مي شود تا ساعت 9:22ً که آخرين تماس اين عبور اتفاق مي افتد اين پديده به صورت کامل و علمي رصد خواهد شد.

وي استفاده از 4 تلسکوب کاملاً حرفه اي براي رصد اين پديده خبر داد و گفت: عبور زهره از مقابل خورشيد به صورت حرفه اي در رصدخانه هاي مراغه و رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز رويت خواهد شد.

اين فعال عرصه علم نجوم کشور اضافه کرد: منجماني از پاريس در کنار منجمان داخلي جهت انجام تحقيقات گسترده در مورد وارد ياد شده در آذربايجان شرقي و رصدخانه هاي خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز ومركز تحقیقات نجوم و اختر فیزیك مراغه حضور دارند.

عجب شيرزاده با اشاره به اينکه اين پديده تا 105 سال ديگر اتفاق نخواهد افتاد گفت: آخرين مورد از گذر زهره از مقابل خورشيد در سال 1383 روي داده است./س

گفتني است: زهره سیاره زیبای منظومه شمسی که در روزگاران قدیم به ستاره‌ای صبحگاهی و شامگاهی شناخته می‌شد و دومین سیاره منظومه شمسی پس از خورشید محسوب مي شود که در شب و حتی روز درخشان است و یکی از معدود اجرامی است که می‌تواند با نور خود بر روی زمین سایه ایجاد کند. #

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.