معاون بازاريابي مرکز ملي فرش ايران از هدفگذاري يک ميليارد دلاري براي صادرات فرش دستباف در سال جاري خبر داد و گفت: اين هدفگذاري پارسال 600 ميليون دلار بوده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مجتبي فيض الهي در مصاحبه با راديو ( صداي جمهوري اسلامي ايران) افزود : براي تحقق اهداف سال توليد ملي چهار محور کاري داريم که شامل 1) حضور در بازارهاي جديد مانند چين ، ژاپن و برزيل 2) استفاده از برخي کشورها به عنوان پل صادراتي مانند لبنان و امارات  3)توسعه بازارهاي قديم فرش دستباف ايران مانند اروپا و 4) حضور گسترده تبليغاتي در کشورهاي خدف مانند آلمان  و چين  است.
حضور در همه نمايشگاه هاي خارجي چين و ژاپن و برزيل و استفاده از فضاهاي پاويون جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي خارج در اولويت قرار دارد.
فيض الهي افزود: در عرصه هاي داخلي هم براي تقويت طرف تقاضا جشنواره هاي فروش مانند گره زرين را برگزار مي کنيم.
فيض الهي گفت: امسال از توليد کنندگان داخلي با بيمه بافندگان ، ارائه کمک هاي فني و منابع مالي و بانکي حمايت خواهيم کرد و کارگاه هاي فرش دستبافي را توسعه مي دهيم.
رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران هم خواستار ساماندهي قيمت ها و حمايت از طرف هاي عرضه ( توليد) و تقاضاي فرش دستباف کشور شد و گفت : در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني بايد امور بافندگان مانند بيمه فعالان اين هنر - صنعت و توسعه بازار داخلي و خارجي محصولات اين بخش را در اولويت قرار دهيم.
عباس کسايي فر با اشاره به بالارفتن نرخ  ارز در بازار گفت: قيمت فرش دستباف نيز اندكي افزايش يافته است و چون بخشي از مواد اوليه، مانند ابريشم و كرك ، وارداتي است كه افزايش قيمت ارز، روي قيمت آنها تاثير مي گذارد.
وي افزود : سالانه بيش از 800 هزار ازدواج در کشور صورت مي گيرد و مي توان بخشي از تسهيلات وام ازدواج تا 6 ميليون تومان را به خريد فرش دستباف اختصاص داد که اتفاق بزرگي در صنعت فرش و اشتغال و گردش پولي رخ مي دهد ، اما اين وام افزايش يافت و نصيب فرش دسبتباف نشد.
عباس كسايي فر ، ارائه وام بدون بهره براي خريد فرش دستباف و جذب فرش هاي دست دوم را نيز در رونق خريد فرش دستباف مهم دانست.
عباس كسايي فر گفت: فرش دستباف هويت ايراني دارد و داراي مزاياي بي شماري است كه متاسفانه تاكنون تبليغات زيادي در خصوص آن صورت نگرفته است.
كسايي فر گفت : معمولا قيمت بالاي فرش دستباف يكي از دلايل بي انگيزگي براي خريد آن در داخل بيان مي شود اما هموطنان ما از مزاياي مثبت اين هنر- صنعت اطلاع دقيقي ندارند.
وي افزود : بيش از 85 درصد از فرش هاي دستباف ايراني به خارج از كشور صادر مي شود و 15درصد بقيه نيز در بازار داخلي به فروش مي رسد اما در نهايت به عنوان فرش كهنه صادر مي شود ، چون اين فرش ها در خارج  خريدار دارد.
توسعه بازرگاني فرش دستباف و عبور از توليد سنتي به سوي توليد براساس تقاضاها و سلايق و خواست هاي جهاني فرش بايد در اولويت باشد.
کسايي فر تاکيد کرد : صادرات فرش ما نبايد محدود به بازارهاي خارجي سنتي باشد ، بلکه بايد  بازارهاي جديدي پيدا کنيم. بهترين مرکز فرش ما هامبورگ آلمان بوده که کاهش يافته اما دنيا تمام نشده است و بايد به دنبال  راهکارهاي  ديگري باشيم.
رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران در ادامه با اشاره به فعاليت حدود 7 تا 8 ميليون نفر در كشور در بخش هاي مرتبط با فرش دستباف گفت: ارائه تسهيلات براي خريد فرش دستباف در كشور هم به نفع مصرف كننده ايراني است و هم با حفظ توليد، به توسعه اشتغالزايي و گردش بيشتر منابع مالي در اين هنر - صنعت کمک مي کند./س
برچسب ها: بازاریابی ، فرش ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار