از حدود 40 هزار سال قبل دست اندازی های بشر در طبیعت شروع شده که این امر در خود پالایی طبیعت اختلال ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمدی زاده، در هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خداوند خود پالایی توسعه و پیشرفت را در ذات انسان و طبیعت قرار داده است، گفت: انسان و طبیعت دائم در معرض آسیب و بیماری قرار دارد ولی سیستمی در طبیعت وجود دارد که می تواند از خودش دفاع کند.
وی ادامه داد: چنانچه این آسیبها از حد اعتدال خارج شود آسیب جدی به طبیعت وارد می شود. دست اندازهای بشر از حدود 40 هزار سال قبل شروع شد به طوری که اول تصمیم به شکار گرفت بعد برای داشتن زمین مناسب برای کشاورزی درختان را قطع کرد و مقطعی دیگر به سمت صنعتی شدن رفت.
وی افزود: دست اندازیهای بیش از حد بشر و صنعتی شدن توان و تحمل طبیعت را برای خود پالایی از دست داد300سال پیش بعد از دوره رنسانس، بشر به سمت صنعتی شدن پیش رفت که زمینه ساز آسیب به طبیعت شد.
محمدی زاده با اشاره به توسعه همراه با طبیعت تصریح کرد: توسعه ای که همراه طبیعت نباشد عوارضی همچون افزایش گازهای گلخانه ای، سوراخ شدن لایه ازن، بارانهای اسیدی، گرم شدن زمین، خشک سالی و.... را به وجود می آورد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بشر از زمان خلقت تکریم به طبیعت و احترام به آن جز آموزه های دینی اش بوده است این امر پیش از اسلام بوده ولی پس از اسلام بحث احترام به طبیعت بیشتر گوشزد شده است.
وی با اشاره به نقایص در انجام وظایف زیست محیطی گفت: از داشته ها و ظرفیت های فرهنگی، دینی و تاریخی خودمان بهره نگرفته ایم و در برنامه های خود مردم را به حساب نیاورده ایم از طرفی نسخه مدونی برای حل مشکلات و معضلات نداشته ایم.
محمدی زاده با بیان اینکه آمریکا 26 درصد گازهای گلخانه ای دنیا را تولید می کند خاطر نشان کرد: محیط زیست جغرافیا پذیر نیست و برای حل مسائل زیست محیطی نه تنها، دستگاههای مختلف و آحاد مردم باید تعامل داشته باشند بلکه کشورهای دور و نزدیک باید دست به دست هم دهند تا معضلات و مشکلات زیست محیطی را مرتفع کنند./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار