رییس موسسه تحقیقات كشاورزی دیم كشور گفت: اجرای این طرح موجب حداقل استفاده از ماشین آلات كشاورزی و سوخت، جلوگیری از فرسایش های آبی، بادی و كاهش مواد آلی در اراضی كشاورزی می شود.

غفاری درگفتگوباخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، افزود: استفاده بهینه از نزولات جوی و بكارگیری این طرح در اراضی زیر كشت گندم دیم توسط كشاورزان موجب افزایش یك تنی محصول در هر هكتار می شود.

وی گفت: طرح كشاورزی حفاظتی با همكاری موسسه تحقیقات دیم كشور و موسسه فنی و مهندسی كشاورزی در سه میلیون هكتار از اراضی دیم و آبی كشور اجرا می شود.

غفاری تصریح کرد: در این طرح از همكاری سازمان بین المللی ایكاردا در زمینه تبادل نظرات و راهكارها و همچنین استفاده از تجارب تحقیقاتی آن استفاده می شود.

رییس موسسه تحقیقات كشاورزی دیم كشور گفت: در این طرح، یافته های تحقیقاتی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و پس از حصول نتیجه مورد نظر، این یافته ها برای اجرا به كل منطقه و كشور تعمیم داده می شود.

غفاری، افزود: در این طرح، كاهش شخم، رعایت تناوب كاشت، بكارگیری یافته های تحقیقاتی در مصرف كود، رعایت اصول فواصل كاشت و نیز استفاده از بذرهای جدید و اصلاح شده باید مد نظر كشاورزان قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به كشت گندم در 5/4 میلیون هكتار از اراضی كشور، اجرای طرح كشاورزی حفاظتی در این اراضی ضروری بوده و موجب افزایش تولید خواهد شد.

موسسه تحقیقات كشاورزی دیم كشور مستقر در مراغه جزو 24 موسسه تحقیقاتی بخش كشاورزی در كشور محسوب شده و با دهها موسسه تحقیقاتی بین المللی و ملی از جمله ایكاردا در زمینه كارهای تحقیقاتی كشاورزی همكاری دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.