پژوهشگر برتر كشور در سال 89 و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: ایران اسلامی می تواند به لحاظ پیشرفت های سریع علمی و حركت در مسیر اقتصاد اسلامی، به الگوی مناسبی برای همه كشورهای جهان تبدیل شود.

پروفسور 'احمد جعفری صمیمی' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به ظهور جهاد علمی در ایران، اظهار داشت:  برای نخستین بار در سال های اخیر، از لحاظ علمی كشور تركیه را پشت سر گذاشتیم و هم اكنون به عنوان قدرت نخست علمی منطقه مطرح هستیم.

وی با بیان محاسبه تولید ناخالص ملی كشورها توسط سه نهاد بین المللی، خاطرنشان كرد: از نظر صندوق بین المللی پول و مؤسسه "world fact book” وابسته به CIA (سازمان جاسوسی آمریكا)، ایران بیست و نهمین قدرت اقتصادی جهان و از نظر بانك جهانی مقام 26دنیا را از این لحاظ داراست.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران افزود: در حالی كه تا پایان سال 1996 میلادی از لحاظ علمی پایین تر از قدرت های منطقه بودیم؛ در سال 2001 عربستان، در سال 2003 مصر و در سال 2007 رژیم اشغالگر قدس را پشت سر نهادیم و جهانیان به خصوص آمریكا و غرب از پیشرفت های ایران متحیر شدند.

وی ادامه داد: هم اكنون 27/1 درصد تولید علم جهان و یك سوم تولید علم خاورمیانه در ایران صورت می پذیرد و این در حالی است كه در سال 1996 سهم ناچیز هفت صدم درصدی در تولیدات علمی داشتیم.

پروفسور صمیمی تصریح كرد: با این وضعیت خیره كننده در تولید علم، از رتبه 52 جهان در سال 1996 به رتبه 19 در سال 2010 ارتقاء یافتیم كه قطعا قدرتمند شدن اقتصاد كشور را طی سال های آینده به دنبال خواهد داشت.

پژوهشگر برتر كشور در سال 89 با بیان تیتر روزنامه 'فاینانشال تایمز' در چهارم آوریل 2011 كه 'بیشترین رشد تولید علمی جهان در ایران اتفاق افتاد'، خاطرنشان كرد: جهانیان وقوع انقلاب علمی را در ایران به ثبت رسانیده اند و از این پس باید به سوی كاربردی نمودن علوم در كشور پیش برویم.

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری نشست های گروه موسوم به '1+5' با ایران، گفت: پیشرفت های بدست آمده در زمینه انرژی هسته ای توسط دانشمندان جوان ایرانی (در مقایسه با آنچه در سند چشم انداز كشور ترسیم شده بود)، قابل مقایسه با دیگر كشورها نیست و همین موضوع استكبار جهانی را نسبت به آینده تحولات هسته ای ایران به شدت بیمناك كرده است.

پروفسور صمیمی در ادامه با اشاره به ضرورت جهاد اقتصادی در عرصه های مختلف، خاطرنشان كرد: سرمایه و نیروی انسانی  اصطلاحا عوامل سنتی تولید هستند كه در اقتصاد كلاسیك مورد بحث قرار می گرفته اند، اما امروز افزایش تولید كالاها و خدمات نیازمند تامین عوامل اصلی تولید است.

رییس دانشكده اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران با اشاره به اهمیت بحث سرمایه در تولید، تصریح كرد: امروز سرمایه اجتماعی به معنای مجموعه شرایطی كه باعث ایجاد اعتماد و شبكه همكاری در جامعه می شوند، اهمیت یافته است.

وی دستیابی به دانش روز و نیروی انسانی متخصص و فنی كه از مهارت لازم بهره مند باشند را از دیگر لوازم تحقق شعار سال 91 برشمرد و خاطرنشان كرد: تامین عوامل نهادی به معنای عواملی كه قبلا بطور مستقیم در تولید دخالت داده نمی شدند، اما امروز به اهمیت آنها پی برده شده است و از دیگر ضروریات تامین هدف افزایش تولید كل است.

پروفسور صمیمی حاكمیت قانون، فساد اداری، كارایی و نقش دولت، پیچیدگی های سیاسی، بوروكراسی اداری، بی ثباتی سیاسی (ترور، كودتا و . . . ) و تغییر و جابجایی مداوم مسؤولان دولتی را از جمله عوامل تاثیر گذار نهادی در مسیر افزایش تولید عنوان كرد و افزود: امروز با كمّی نمودن تمامی این عوامل و كاربرد آنها در مدل های اقتصاد سنجی، تاثیرگذاری شان در تحقیقات و پژوهش های كاربردی به عینه ثابت شده است و لذا نمی توان به سادگی از كنار آنها گذشت.

استاد دانشگاه مازندران با اشاره به بحران های به وجود آمده در اقتصاد غرب، این موضوع را ناشی از آزادی بیش از حد اقتصادی ریشه یابی كرد و گفت: امروز دنیای غرب به این نتیجه رسیده كه برای خروج از بحران بایستی در حوزه اقتصاد اخلاقی گام بر دارد، مقوله ای كه در آموزه های اسلام ناب محمدی به كرات به آنها اشاره شده اما متاسفانه از سوی كارشناسان ما نیز مغفول مانده است.

وی ابراز امیدواری كرد كه با ورود به این عرصه از علم اقتصاد و پیگیری موشكافانه همه آنچه كه در اسلام و آموزه های دینی ما در عرصه مالی و اقتصادی و تامین معاش خانوارها و جامعه توصیه و تاكید شده به الگوی مناسبی برای همه كشورهای جهان تبدیل شود./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.