وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی در همایش امام خمینی (ره) و سیاست خارجی گفت: بزرگترین دستاورد برای جهان اسلام شکست طرح‌های آمریکا و غرب در منطقه خواهد بود.

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در پیامی به ششمین همایش امام خمینی (ره) و سیاست خارجی با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: حقیقت این است كه این تحولات شعله های كوچكی نیستند كه مهارپذیر باشند بلكه طوفانی بنیان برانداز از مطالبات مردمی در جهان عرب است، بیداری اسلامی ریشه در اعتقادات اسلامی و الگوی انقلاب ایران با پرچمداری بنیانگذار آن دارد.

صالحی با اشاره به این که استغناء و پیشرفت نتیجه این آگاهی است، تصریح کرد: موج این بیداری از پای ننشست چرا که از سرچشمه جوشان، زنده و پاک بهره مند بود. حال شاهدیم که این بیداری به گوش ملت‌های دیگر نیز رسیده است و ثمرات آن در جهان اسلام دیده می‌شود.

صالحي در ادامه در بخش ديگري از پيام خود با بيان اين كه نقش بيدارگرانه حضرت امام خميني (ره) فقط به انقلاب شكوهمند جمهوري اسلامي محدود نمانده است و هر روز گسترش مي‌يابد افزود: تحولات فكري دنياي اسلام داراي عمق بوده و مخاطبان و توده‌هاي عظيم انساني را در اين حركت بيداري به خود معطوف كرده است. ريشه و بنياد انقلاب اسلامي امام خميني (ره) در واقع با پشتوانه‌ تطور،‌ بيداري، خردمندي و آگاهي مردم بنا شده است.

وي با اشاره به تحولات اخير در جهان عرب اضافه كرد: تحولات اخير هم قدرتهاي بزرگ را به خود مشغول كرده و هم توجه ملتها و محافل فكري و سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي را جلب كرده است كه برخي آ‌ن را شرايط بحراني و گذرا مي‌دانند. حقيقت اين است كه اين تحولات شعله‌هاي كوچكي نيستند كه مهار پذير باشند بلكه طوفاني بنيان برانداز از مطالبات مردمي در جهان عرب است كه ريشه در اعتقادات اسلامي و الگوي انقلاب ايران با پرچم‌داري بنيان‌گذار آن دارد.

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: ملتهاي بيدار شده كه رنگ و بوي اسلام خواهي در كلام و شعارشان به وضوح قابل مشاهده است مي‌خواهند در تعيين سرنوشت خود مشاركت در جهت منافع ملي و ايدئولوژيكي خودشان داشته باشند.

وی ادامه داد: بيداري اسلامي مهمترين مولفه‌ي بسيج آ‌حاد مردم و بهره‌گيري از حس نوستالژيك استعماري ملتها است و استعمار و استبداد هدف مشترك نهضتهاي بيداري بوده است.

صالحي در ادامه پيام خود با اشاره به تاثيرپذيري ملت‌ها از انديشه‌هاي امام خميني (ره) گفت: در انديشه‌ امام خميني (ره) مردم، مبنا و محور اصلي قدرت مشروع و پايدار سياسي شناخته شده‌اند و آگاهي آنان از اين قدرت مي‌تواند منشاء ايجاد حركت‌ها و نهضت‌هاي خودجوش و فراگيري مردمي در جهت آزادي از سلطه‌هاي قدرتهاي نامشروع باشد. مباني انديشه‌ امام خميني (ره) تبيين كننده رسالت جهاني انقلاب اسلامي و گسترش و تعميق نهضتهاي اسلامي در جهت زمينه سازي برپايي حكومت عدل جهاني حضرت مهدي موعود (عج) است.

صالحي با اشاره به اينكه رشد، گسترش بيداري ملت ها در خاورميانه توام با ايستادگي ومقاومت و استقامت مردم و باتكيه بر احقاق حقوق آنها و با محوريت اسلام، از انقلاب اسلامي و نيز رهنمودهاي حضرت امام خميني (ره) الگو گرفته اند، اظهارداشت: خاورميانه امروز با گذشته داراي تفاوت ماهوي است و بلوغ مردم و فروپاشي نظام هاي توتاليته، نويد خوشايندي بوده و آنچه امروز در ادبيات مردم خاورميانه خود راباگذشته مقايسه كرده ملازمت دين و دولت و احترام به كرامت اسلامي، حقوق شهروندي و مردم سالاري است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اينكه خزان استبداد سران وابسته و دل بسته به استعمار و رايحه دلنشين آزادي است، ادامه داد: آزادي، استقلال مي آورد، آگاهي مي آفريند و استبداد و استعمار را بر هم مي كوبد لذا آزادي به رشد و آگاهي آحاد امت عرب سرانجامي دلنشين و فريادها را با آرمان ها پيوند مي دهد و بهار آزادي اعراب فرا رسيده  و اميد اين فرآيند منجر به پيشرفت، توسعه و همگرايي منطقه اي ودرون دنياي اسلام مي شود.

وي با بيان اينكه پايه‌هاي رژيم اشغالگر متزلزل‌تر از زمان ديگر شده و روياي خام قدرتهاي استكباري براي ايجاد خاورميانه بزرگ به بن بست رسيده است، افزود: مردم بيدار شده‌ منطقه به دنبال رهايي از استبداد، فساد و وابستگي به آمريكا و رژيم صهيونيستي هستند و كشورهايي كه به دنبال سلطه جهاني هستند بايد بدانند كه نخواهند توانست آينده‌ ملتهايي را كه خواهان عدالت و آزادي هستند به نفع خود رقم بزنند.

صالحي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران نمونه بارزي است بر اينكه اگر حكومتي بر اراده ملت خود استوار باشد قطعا منافع ملي خويش را به نفع منافع قدرت هاي استكباري قرباني نخواهد ساخت افزود: بزرگترين دستاورد اين تحولات براي جهان اسلام شكست طرح هاي آمريكا و غرب براي منطقه خواهد بود.

وي ادامه داد: قيام امام خميني (ره) در برابر حكومت طاغوت و نوع نگاه ايشان به بيداري اسلامي و پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران امروزه در جهان طنين انداز شده و اين نداي برائت از زر و زور و تزوير است كه شنيده مي شود و شكل گيري جنبش مقاومت اسلامي كه پايه هاي قدرت هاي استبدادي و زورگو رامتزلزل ساخته است.

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: آموزه ها و درس هاي بيدارگرانه امام (ره) در اين خصوص فراوان است كه در سخنراني ها ديدارها و مكتوبات ايشان موجود است و قطعا اين همايش به برخي ازآنها خواهد پرداخت.

صالحي بااشاره به اينكه تبيين افكار حضرت امام (ره) در چارچوب روابط بين الملل تلاشي است كه مورد حمايت دفتر مطالعات سياسي و بين المللي و كارشناسان مباحث سياست خارجي قرارگرفته خاطرنشان كرد: بدون ترديد اين گونه همايش ها در راستاي تسريع اين فرآيند مي تواند بسيار مفيد باشد اميدوارم دستاوردهاي اين همايش بتواند راهگشاي بيداري همه ملت ها در سطح جهاني باشد./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار