ساکنان نوار غزه در تدارک برگزاری چهل و پنجمین سالگرد آوارگی فلسطینیان از میهن که به "روز نکسه" موسوم است، هستند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، فلسطينيان هر سال در روز ۵ ژوئن به عنوان روز نکسه (روز شکست) مراسمي برگزار مي‌کنند.

رژیم صهيونيستي در پي وقوع جنگ ۶ روزه با اعراب، نوار غزه، کرانه باختري و شرق بيت‌المقدس، شبه جزيره سينا در مصر و بلندي‌هاي جولان در سوريه را اشغال و فلسطينيان را از خانه و کاشانه‎اشان آواره کرد.

"جو کارتون"، يکي از فعالان امريکايي در غزه گفت ادعاي رژيم اسرائيل "درباره اين‌که ديگر نوار غزه در اشغال اين رژيم قرار ندارد کاملا جعلي و نادرست است."

مخمير ابو سعدا، تحليل‌گر مسائل سياسي از غزه تصريح کرد اسرائيل از زمان "اشغال اراضي فلسطيني در ۵ ژوئن ۱۹۶۷ از طريق توسعه شهرک‌سازي در شرق اورشليم (بيت‌المقدس) و همچنين ساخت ديوار حائل، در واقع از هيچ تلاشي براي نابود کردن امکان ايجاد يک کشور فلسطيني در کرانه باختري و غزه کوتاهی نکرده است."

رژیم اسرائيل يک ديوار حائل بين کرانه باختري و شرق بيت‌المقدس کشيده است و به ساخت شهرک‌هاي غيرقانوني در اراضي اشغالي فلسطين ادامه مي‌دهد.


رژيم اسرائيل با محاصره نوار غزه حدود ۱.۷ ميليون نفر از ساکنان آن را از حقوق اساسي‌اشان از جمله آزادي تردد و حق برخورداري از زندگي، کار، بهداشت و آموزش مناسب محروم کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار