مدیر کل آموزش های شهروندی گفت: خانه های علم و زندگی در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران با هدف شناسایی، ساماندهی و حمایت از تشکل‌های داوطلب آموزش محور راه اندازی می شود.

محمد مشاری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود:شهرداری تهران در راستای وظایف ذاتی خود که فراهم کردن زمینه‌های رشد و ارتقای آگاهی‌های شهروندی است اقدام به ایجاد خانه‌های علم و زندگی کرده که این خانه‌ها می‌توانند با توجه به اصول، سیاست‌ها، موضوع و اولویت‌های اداره کل آموزش‌های شهروندی، اقدام به فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در سطح 374 محله شهر تهران کنند.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست شکل‌ دهی این خانه‌ها، مشارکت اجتماعی شهروندان در قالب کانون‌های داوطلب مردمی آموزش محور متبلور می‌شود، گفت: بدیهی است این کانون ها می توانند حلقه واسطی میان انتظارات و نیازهای شهروندان از یک سو و اهداف و سیاست های کلان شهرداری تهران از سوی دیگر به وجود آورده و با ارایه خدمات آموزشی ترویجی در دستیابی به آرمانشهر اسلامی نقش موثری ایفا کنند.

وی مهمترین اهداف راه اندازی خانه های علم و زندگی را در سطح 374 محله شهر تهران، شناسایی، ساماندهی و حمایت از تشکل‌های داوطلب آموزش محور در سطح محلات شهر تهران عنوان کرد و گفت: توانمندسازی اقشار جامعه از طریق فعال ‌سازی ظرفیت‌ها و فرصت‌های مردمی، تقویت و گسترش مهارت ها، توانمندی ها و انگیزه‌های مشارکت جویی در میان شهروندان از طریق واگذاری مسؤولیت‌های جدی به آنان در زمینه آموزش شهروندی و ارتقـای کمی و کیفی خدمات آمـوزشی به مردم از طریق همیاری کانون‌ها و نیروهـای مردمی آموزش دیده و جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه دیگر اهداف شهرداری تهران برای راه اندازی خانه های علم و زندگی در پایتخت است.

مدیر کل آموزش های شهروندی راهبردهای اساسی در شکل گیری خانه های علم و زندگی را حمایت از شکل‌گیری کانون‌های داوطلب مردمی آموزش محور محلات، توجه به ارزش‌های مربوط به اصول اساسی در کانون‌ها و حرکت در چهارچوب اخلاقیات اجتماعی و دینی، ارتقاء سطح دانش تخصصی کانون‌ها براساس موضوع فعالیت و کاربردی کردن فعالیت‌های آنها در این راستا عنوان کرد.

مشاری دیگر راهبردهای در نظر گرفته شده برای راه اندازی خانه های علم و زندگی را برنامه ‌ریزی برای تربیت تسهیل‌ گران اجتماعی از میان فعالین تشکل‌های اجتماعی به منظور ترویج اندیشه مشارکت اجتماعی و توانمند سازی اعضای کانون‌های داوطلب مردمی آموزش محور، ترویج و توسعه آموزش‌های عمومی و مهارت‌های فردی و گروهی مورد نیاز فعالین اجتماعی با به کارگیری روش‌های آموزش مستقیم، مکتوب و مجازی، ایجاد ارتباطات درون گروهی و شبکه‌های اطلاع ‌گیری و اطلاع‌رسانی هوشمند در بین کانون‌های داوطلب مردمی آموزش محور و شناسایی ظرفیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای ظهور و بروز مشارکت هدفمند کانون‌های داوطلب مردمی آموزش محور در شهر تهران بر شمرد.

وی در ادامه با تاکید بر برقراری ارتباط دو سویه شهروندان و کانون‌های داوطلب مردمی آموزش محور در خانه های علم و زندگی، اظهار کرد: یکی از ساختارهای مشارکت جویانه شهرداری تهران در محلات که با مسئولیت مدیر محله به منظور افزایش مشارکت‌های مردمی شکل می گیرد راه اندازی کانون‌های داوطلب مردمی آموزش محور است.

مدیر کل آموزش های شهروندی افزود: کانون داوطلب مردمی آموزش محور،غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی هستند که در چارچوب ماموریت‌ها، مقررات و ضوابط شهرداری تهران و با رعایت قوانین موضوعه‌ کشور تاسیس و در راستای خدمات رسـانی آموزشی و ترویجی به شهروندان در سطح محلات شهر تهران فعالیّت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اقسام کانون‌های علم و زندگی شامل، کانون اندیشه شهر، کانون آموزش شهروندی، کانون علمی و کانون والدین پیشتاز است، گفت:کانون اندیشه شهر، کانونـی است متشکل از نخبگان و برگزیدگان علـمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی که در راستای تقویت و ارتقای سطح فرهنگ شهروندی فعالیت می‌ کند.

مشاری خاطرنشان کرد: کانون آموزش شهروندی در راستای ارایه خدمات آموزشی و ترویجی به شهروندان و به منظور مـعرفی مؤلفه‌‌های شهر ایمن، متوازن و متناسب با الگوهای شهر اسلامی ایرانی فعالیت می‌کند و کانون علمی نیز که شامل کانون‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم و جغرافیا است، در راستای ارایه خدمات آموزشی و ترویجی به شهروندان به منظور شکوفایی، خلاقیت و نوآوری در شهروندان و ارتقاء شاخص‌های پیشرفت علمی در محله فعالیت می‌کند.  

مدیر کل آموزش های شهروندی تصریح کرد: کانون والدین پیشتاز نیز کانونی است که در راستای ارایه خدمات آموزشی و ترویجی به والدین به منظـور توانمندسازی آنان در تربیت فرزندان به عنوان شهروندانی فعال در شهری پویا فعالیت می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: منطقه می‌تواند متناسب با سطح ظرفیت، توانمندی و علایق شهروندان در هر محله نسبت به تاسیس یکی از کانون‌ها با موضوعات اشاره شده اقدام کند، مشروط بر اینکه کانون‌ها در تمامی موضوعات ذکر شده در سطح منطقه تاسیس شود.

مشاری همچنین در خصوص شورای سیاستگذاری راهبری خانه‌های علم و زندگی  گفت: مرجع رسمی سیاستگذاری خانه‌های علم و زندگی و راهبری کانون‌ها در ارایه خدمات آموزش شهروندی محلات هستند که به صورت منظم در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تشکیل می شود.

مدیر کل آموزش های شهروندی افزود: کمیسیون نظارت و ارزیابی کانون‌ها نیزعـالی‌ترین مرجع ارزیابی و نظارت بر فعـالیت کانون‌ها و رسیـدگی به شکایات واصلـه در این زمینـه است کـه در اداره کل آموزش های شهروندی تشکیل می شود.

وی اضافه کرد: شورای برنامه ‌ریزی کانون‌ها نیز یکی از شوراهای تشکیل یافته در مناطق است که وظیفه اصلی آن بررسی و تصویب طرح های پیشنهادی کانون‌ها است.

مشاری در ادامه افزود: دبیرخانه خانه های علم و زندگی هم که در دبیرخانه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه اداره کل آموزش‌های شهروندی تشکیل شده، انجام مکاتبات، تشکیل جلسات و مستندسازی فعالیت کانون ها را در دستور کار خود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.