روز چهارشنبه هفدهم خرداد، سیاره زیبا و پر نور زهره از جلوی خورشید طی چند ساعت عبور می کند.

علی ابراهیمی سراجی، کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: سیاره زیبای منظومه شمسی، زهره که خواهر زمین نام دارد در گذشته به ستاره صبحگاهی و شامگاهی شناخته می شده است.
وی افزود: سیاره زهره به دلیل دمای بالا، غلظت زیاد دی اکسید کربن و شرایط جوی نامناسب اصلا قابل سکونت و حیات پذیر نیست.
ابراهیمی سراجی اظهار داشت: سیاره زهره به دلیل نزدیکی اش به خورشید و ابرهایی که در اطراف آن است بسیار پر نور می باشد و نور خورشید را بازتاب می کند.

*قرص ظاهری زهره بر روی خورشید نمایان است

وی تصریح کرد: سیاره زهره از محدود اجرامی است که در روز و شب به صورت یک ستاره در آسمان می درخشد و چهار شنبه هفدهم خرداد به نزدیک ترین فاصله خود از زمین خواهد رسید.

ابراهیمی سراجی تاکید کرد: زهره ساعتی را قدم زنان از روی خورشید عبور می کند و چون این سیاره به نزدیکترین فاصله از زمین می رسد، قرص ظاهری آن نیز در زمان عبور بر روی خورشید نمایان می شود.

وی بیان کرد: لکه دایره ای زهره بر روی خورشید ابعادی برابر یک دقیقه قوس دارد و با چشم غیر مسلح و با استفاده از فیلتر مخصوص بر روی خورشید نمایان می شود.

ابراهیمی سراجی اظهار داشت: تاریخچه رصد این گذر زیبا مربوطه به سال 1032 میلادی می شود که توسط ابن سینا در آسمان رصد شد.

وی آن را پدیده ای دانست که طی آن جرمی که کوچکتر از قرص خورشید است از روی آن عبور می کند و اگر قمر ماه از روی خورشید عبور کند به خاطر اینکه جرم آن بزرگ است کسوف رخ می دهد.

*همه سیارات به جز عطارد گذر در آنها به وقوع می پیوندد

ابراهیمی سراجی عنوان کرد: گذر در تمامی سیارات به جز عطارد دیده می شود و خورشید گرفتگی حلقوی نیز نوعی گذر است و رصد گذر رصد یکی از زیبا ترین وقایع به خوبی محسوب می شود .

وی تصریح کرد: گذر از روی خورشید منطقه برای سیارات داخلی در شرایط خاص روی می دهد و سیاره عطارد و زهره که نزدیکتر از مدار آنها داخل مدار زمین است و به خورشید نزدیکتر به همین دلیل امکان عبور آنها از روی خورشید بسیار بالا است.

وی خاطر نشان کرد: صفحه مداری زهره و صفحه مداری زمین با هم حدود 3/4 درجه انحراف دارد و هم 584 روز که زهره از مقابل زمین می گذرد از بالا یا پایین صفحه خورشید عبور می کند به همین دلیل گذر زهره بسیار نادرست است.

*برای به وقوع پیوستن گذر زهره باید گره مداری زهره و زمین همزمان باشد

ابراهیمی سراجی یادآور شد: گذر زهره باید در زمانی روی دهد که زمین و زهره همزمان در محل گره های مداری خود با یکدیگر قرار داشته باشند و این گره ها اکنون در خرداد ماه واقع شده است و شرایط مقارنه داخلی زهره در آسمان زمین هر 8 سال تقریبا مهیا می گردد.

وی پدیده نادر گذر زهره از یک طرف و طلوع خورشید و زهره از طرف دیگر را دارای زیبایی خاصی دانست و افزود: طلوع خورشید از بام ایران و دماوند نیز بسیار دل انگیز و چشم نواز است.

ابراهیمی سراجی تاکید کرد: در صورتی که رصد گذر را از دست بدهیم تا 105 سال دیگر نمی توانیم چنین گذری را در آسمان شاهد باشیم.

وی بیان کرد: علاقه مندان می توانند برای رصد این گذر از نیمکت های مخصوص رصد خورشید استفاده کرده تا نور شدید خورشید نتواند آسیبی به چشمانشان برساند.

*در زمان گذر زهره فعالیتهای علمی نیز انجام می شود
ابراهیمی سراجی گفت: افرادی که دوربین دو چشمی یاتلسکوپ دارند می توانند با قرار دادن با لایه رصد مخصوص خورشید با زیبایی بهتری گذر زهره را رصد کنند.

وی عنوان کرد: در صورت داشتن دوربین عکاسی می توانید از روش های لنز جدا نشو و لنز جدا شو از این پدیده زیبا عکاسی کنید.

ابراهیمی سراجی اندازه گیری فاصله زمین تا خورشید، بررسی میزان اثر جو و اپتیک در پدیده قطر سیاه، قرص سیاره و سرعت ظاهری آن در مدار را از جمله فعالیتهای علمی  در زمان گذر زهره دانست و گفت: علاوه بر این ها با استفاده از یک تلسکوپ رادیویی خورشیدی، می توانيد تغییرات امواج خورشید را در زمان عبور مورد بررسی قرار دهید./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار