دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی کامیپوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه سیستم ترکیبی بینایی برای تفسیر معنایی فعالیت‌های دست بر روی اشیا در محیط‌های خانگی شد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ فرشاد عین آبادی، مجری طرح با اشاره به اینکه درک فعالیت‌های انسان توسط ماشین همواره یکی از چالش‌های اصلی علم بینایی ماشین بوده است، گفت: هدف از اجرای این پروژه طراحی و پیاده‌سازی یک سیستم مبتنی بر بینایی ماشین برای ربات خانگی سورنا بوده است که توانایی درک فعالیت‌های کاربران را در محیط‌های خانگی داشته باشد که از جمله‌ی این فعالیت‌ها می‌توان به پاسخ تلفن، چای نوشیدن، اتو کردن و ... اشاره کرد.
وی با بیان اینکه سیستم پیاده‌سازی شده توانایی شناسایی 10 فعالیت که بر روی 8 شی مختلف در محیط‌های خانگی انجام می‌شوند را داراست؛ اظهار داشت: از دیگر قابلیت‌های این پروژه، پیچیدگی محاسباتی اندک آن است که بر روی یک رایانه معمولی قابل اجرا بوده واین امر باعث می‌شود که به راحتی بتوان از آن بر روی ربات‌های متحرک برای شناسایی فعالیت‌ها بهره گرفت.
وی افزود: همچنین در این پروژه از دوربین کینکت ساخت شرکت مایکروسافت استفاده شده که امکان استفاده از اطلاعات سه‌بعدی صحنه را برای سیستم فراهم می‌کند. استفاده از اطلاعات عمق صحنه باعث افزایش نرخ شناسایی فعالیت‌های دست بر روی اشیا می‌شود.
عین آبادی بیان داشت: کاربرد بالقوه سیستم پیشنهادی در این پروژه را می‌توان در صنایعی مانند ربات‌های خدمتگزار، سیستم‌های نظارتی خودکار، واسط‌های کاربری هوشمند و صنایع مشابه جستجو کرد.
وی با تاکید براینکه سیستم پیشنهادی به طور خاص توانایی درک فعالیت‌هایی که به طور همزمان با دو دست انجام می‌شوند را داراست، اذعان داشت: این سیستم در شناسایی فعالیت‌های تک دست، نسبت به راست یا چپ بودن دست فعال کاربر نیز مقاوم است. در نهایت نیز در این پروژه،‌ یک سناریوی جدید برای شناسایی فعالیت‌های افراد در

محیط‌های خانگی ارائه شده و مجموعه‌ی داده‌های آموزشی و آزمایشی مربوط به آن به صورت سه‌بعدی ضبط شده است.
وی تصریح کرد: تا کنون از این پروژه یک مقاله در سمپوزیوم بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران 2012 ارائه شده و یک مقاله‌ی دیگر نیز تحت داوری است.
لازم به ذکر است: این پروژه در قالب رساله کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر؛ گرایش هوش مصنوعی با راهنمایی دکترسعید شیری قیداری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه و به ثبت رسیده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
آفرين به اميد روزي كه عملي شود