مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نحوه اجرای قانون اصلاح ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه برای مقاوم‌سازی مدارس بدون استحکام را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران بر اساس اعلام روابط عمومی مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در این گزارش آورده است: باتوجه به زلزله خیز بودن کشور ایران و احتمال وقوع خسارات جبران ناپذیر انسانی، بالاخص در مراکز آموزشی، مجلس محترم شورای اسلامی در فروردین ماه سال 1385 لایحه پیشنهادی دولت را که بر اساس بند «م» ماده (52) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظف به «پیش بینی تسهیلات و امکانات لازم برای نوسازی، مقاوم سازی ، استاندارد سازی و مناسب ساختن فضاهای آموزشی ...» شده بود را مورد بررسی قرار داد و «قانون اصلاح ماده (1) قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد و مقاوم سازی مدارس بدون استحکام » را به تصویب رساند.

در پایان برنامه چهارم توسعه به دلیل عدم تحقق اهداف کمی قانون فوق، تداوم اجرای طرح، طی سه سال اول برنامه پنجم توسعه در قالب ماده (22) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه به صورت «دولت مکلف است مابه التفاوت اعتبارات مصوب و اعتبارات تخصیص یافته با احتساب تعدیل سال های اجرای طرح موضوع قانون اصلاح ماده (1) قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مصوب 30/1/1385 را برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس بدون استحکام از محل منابع عمومی یا احتساب ذخیره ارزی در قالب بودجه سنواتی حداکثر ظرف 3 سال اول برنامه تامین کند» به تصویب رسید.

در مدت شش سال گذشته از زمان تصویب قانون مذکور تاکنون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مبلغ 34,821,946 میلیون ریال از اعتبارات را جذب کرده و با استفاده از آن ، تعداد 16 هزار و 97 پروژه تخریب و بازسازی، مطالعه و اجرای مقاوم سازی و احداث سالن مقاوم در قالب 114 هزار و 562 کلاس شروع شده و از این تعداد 13 هزار و 435 پروژه در قالب 94 هزار و 760 کلاس راتا دهه مبارک فجر سال 1390 تحویل داده است.

طی 6 سال از اجرای قانون، بیش از 98 درصد از اعتبارات پیش بینی شده به سازمان نوسازی تخصیص داده شده است که این میزان بسیار بالاتر از متوسط تخصیص اعتبارات عمرانی در سطح ملی و استانی است.

گزارش مذکور در پایان آورده است: با توجه به تلاش مناسب سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در تحقق اهداف کمی طرح تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد و مقاوم سازی مدارس بدون استحکام طی 6 سال گذشته تاکنون و ضرورت تداوم این فرایند در دو سال مانده به پایان طرح ، تغییر روش تخصیص اعتبارات از ملی به استانی به صلاح نیست . لذا پیشنهاد می شود، به صورت یکی از دو روش زیر موضوع مورد توجه مجلس محترم شورای اسلامی قرار گیرد:

1-
روند اجرای طرح و توزیع اعتبارات مربوط همانند گذشته به صورت ملی انجام پذیرد.

2-
در صورت درج اعتبارات این طرح به صورت استانی در قانون بودجه، کل اعتبار طرح با توجه به لیست ارسالی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که بر اساس رعایت مصوبه مورخ 30/1/1385 مجلس محترم شورای اسلامی است بین استان ها توزیع شود.

/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار