رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت – درمان و آموزش پزشکی کشور در جلسه بررسی وضعیت بیماریهای ژنتیکی استان گفت: متاسفانه بیماریهای ژنتیکی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و دستگاههای زیادی را در بدن درگیر خود می کند و بهترین راه مقابله با این بیماریها پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان؛دکتر شفقتی مهمترین بیماریهای ژنتیکی در کشور را عدم مشاوره قبل از ازدواج و بارداری عنوان کرد .
وی شایع ترین بیماریهای ژنتیکی کشور را تالاسمی – بیماریهای متابولیک و بیماریهای معلولیت زای دستگاه عصبی برشمرد . معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: سومین علت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در استان اختلالات ژنتیکی است و همچنین یک سوم تختهای بیمارستانهای استان نیز توسط این بیماران اشغال شده است .
 دکتر طباطبایی مهمترین دلیل شیوع بیماریهای ژنتیکی به خصوص تالاسمی را در استان سیستان و بلوچستان ، ازدواجهای فامیلی و بارداری در سنین بالای 35 سال و مسائل تغذیه ای و محیطی عنوان کرد .
وی همچنین از اجرای برنامه پیشگیری مدون با حضور 15 پزشک به عنوان مشاوران ژنتیک در مراکز مشاوره قبل از ازدواج استان خبر داد . /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.