نام گردنه حیران از زمان های قدیم برای افرادی كه با این جاده آشنایی دارند همواره دو تصویر و ذهنیت متفاوت را تداعی می كند كه یكی شیرین و دیگری تلخ است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اردبيل تلخی نام گردنه حیران به علت سخت گذر بودن و وجود شیبها و پیچهای بسیار تند در مقاطعی از این جاده مهم ارتباطی است كه در نتیجه بی توجهی بعضی رانندگان به رعایت احتیاط ، گاه و بیگاه وقوع تصادفات رانندگی منجر به تلفات و خسارات را در این محور به دنبال دارد و اما چشم اندازهای زیبا شامل درختان جنگلی ، كوه های رنگارنگ ، دره های عمیق با مه متراكم شده و رودخانه های خروشان به عنوان نشانه های پرجاذبه ای از آفریننده هستی از شیرینی های گردنه حیران هستند.

جمع زیادی از مردم اردبیل كه تا حدود 25 سال قبل از گردنه شگفت انگیز حیران گذر كرده و مناظر طبیعی آن دوره را به خاطر دارند با ابراز تاسف فراوان می گویند : چمنزارها ، مراتع و جنگلهای آن زمان به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط كنونی منطقه نمی باشند.

جاده اردبیل به آستارا به طول 75 كیلومتر از گذشته های دور ارتباط اردبیل مرتفع را با زمین های پست كرانه های جنوبی دریای خزر برقرار می كند و از طرفی تا اواخر پارسال اصلی ترین راه استان اردبیل به مركز كشور محسوب می شد.

باوجود بهره برداری از محور اردبیل به سرچم كه به گفته مسوولان ذیربط اصلی ترین جاده ارتباطی مركز استان اردبیل به پایتخت است بازهم شاهد تردد حجم سنگینی از انواع خودروها از جاده اردبیل به آستارا هستیم.

جاده اردبیل به آستارا كه شاید سالانه بیش از 10 میلیون انواع خودرو از آن گذر می كنند نزدیكترین راه زمینی است كه استان اردبیل را با كرانه های جنوبی دریای خزر به خصوص شهرستانهای واقع در سواحل جنوب غربی این دریاچه متصل می سازد و از سویی علاوه بر اردبیل نزدیكترین راه برای مسافرانی هست كه از استانهای آذربایجان شرقی و غربی قصد عزیمت به استانهای گیلان و مازندران را دارند.

جاده اردبیل به آستارا همچنین به لحاظ مناظر شگفت انگیز و سرسبز و بكری كه در اطراف آن مشاهده می شوند جاذبه بسیار زیادی برای گردشگران و مسافرانی دارد كه قصد عزیمت به تهران ، قزوین ، مازندران و گیلان را دارند.

با رسیدن فصل گرما و تعطیلی مدارس و واحدهای آموزشی روز به روز بر تعداد مسافران وارده به استان اردبیل كه قسمت اعظمی از آنان از گردنه حیران گذر می كنند افزوده می شود و ترافیك در بعضی از روزه یا تعطیل و به خصوص سال در این محور به اندازه ای سنگین می شود كه ستونی از خودروهای گوناگون صف هایی چندین كیلومتری تشكیل می دهند و در چنین مواقعی ماموران پلیس راه كه ساعات پركاری را تجربه می كنند گاهی چاره ای به غیر از یكطرفه كردن موقتی مسیر برای تخیله بار سنیگن جاده از انواع وسایل نقلیه نمی بینند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Viet Nam
مرتضی روانخواه
۲۱:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
گردنه حیران عالی