در حالی که کمتر از 15 روز به آغاز مذاکرات مسکو باقی مانده، دولت امریکا در حال تشدید لفاظی های خود درباره احتمال اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران در صورت شکست این مذاکرات است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای، تازه ترین اظهارات در این باره متعلق به دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی است.

وی که روز یکشنبه گذشته (13 خرداد) با سرزمین های اشغالی سفر کرده گفته است که اگر مذاکرات مسکو نتیجه بخش نباشد امریکا برای اعمال تحریم های جدید با اسراییل مشورت خواهد کرد.

کوهن که خود یهودی است، اسراییلی ها را پیشنهاد دهندگانی خلاق در زمینه تحریم ایران خوانده و تاکید کرده است که در صورت شکست مذاکرات مسکو حتما فشارها بر ایران تشدید خواهد شد.

اگر چه ظاهرا اشاره کوهن به تحریم های 30 ژوئن و 13 ژوئیه امریکا و اروپا علیه خرید نفت و معامله با بانک مرکزی ایران بوده است، ولی وی صریحا نامی از این تحریم ها و قطعی بودن اعمال آنها نیاورده است.

کوهن در سفر به تل آویو با دنی ایالون معون وزیر خارجه اسراییل که مسئول تنظیم مناسبات راهبریدی امریکا و اسراییل است دیدار کرده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص در همان تاریخ، ایالون به کوهن گفته است: «ما به نقطه حساسی به لحاظ زمانی رسیده ایم که نیازمند اقدام فشرده و انعطاف ناپذیر در ماه های پیش رو است. اجرای کامل تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران و تحریم نفتی این کشور باید از اول ژوئیه سال 2012 تضمین شود.»

در همین حال، هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا با در پیش گرفتن لحنی ملایم خواستار انجام اقدامات عملی از سوی ایران در مذاکرات مسکو شد.

وی که روز 13 خرداد در اسلو پایتخت نروژ سخن می گفت، تاکید کرد که مذاکرات درباره نیات ایران نیست بلکه 1+5 بر اساس گام های عملی که ایران حاضر خواهد بود بردارد و همچنین ایده هایی که با خود مسکو می برد، درباره میزان پای بندی آن به تعهدات بین المللی اش قضاوت خواهد کرد.

در حالی که کلینتون خواهان برداشتن گامی عملی از سوی ایران شده، مقام های ارشد در تهران هم متقابلا همین انتظار را از 1+5 دارند و می گویند در مسکو منتظر اقدامات ملموس غرب خواهند ماند.

تحلیلگران در تهران عقیده دارند دو نکته در این اظهارات قابل توجه است.

نخست اینکه ظاهرا برای اسراییل و بخشی از لابی یهود در امریکا اعمال تحریم علیه ایران حتی از نتیجه بخش بودن مذاکرات هم مهم تر است چرا که اسراییلی ها تقریبا به هیچ قیمت –چه مذاکرات مسکو موفق باشد و چه نباشد- حاضر به دست کشیدن از درخواست تحریم نفت و بانک مرکزی ایران نیستند. تلاش امریکا برای مطمئن کردن اسراییلی ها از این موضوع، این گمان را پدید آورده است که در واقع برای امریکا هم تداوم تحریم ها مهم تر از حصول پیشرفت در مذاکرات است.

دومین نکته این است که ظاهرا امریکا و اسراییل هر دو خواهان پیشرفت در مذاکرات هستند اما تعریف آنها از این واژه کاملا متفاوت است. اسراییل معنای پیشرفت را توقف کار در فردو، توقف غنی سازی 20 درصد و خروج مواد هسته ای 20 درصد از ایران می داند در حالی که امریکا صرف حصول یک نتیجه عینی درباره غنی سازی 20 درصد را به عنوان پیشرفت ارزیابی می کند.

هنوز نشانه ای در دست نیست که دو طرف در این زمینه اختلاف های خود را کاهش داده باشند./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار