تشدید پدیده گرد و غبار و توفان شن كه از روز یكشنبه نواحی شمال و شرق سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است مشكلاتی برای مردم این استان ایجاد كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان،  توفان شن تردد را در برخی راههای ارتباطی سیستان و بلوچستان با مشكل و اختلال مواجه كرد بطوریكه محور زاهدان - زابل امروز صبح به مدت سه ساعت مسدود شد.
همچنین غلظت ریزگردها و كاهش كیفیت هوا مشكلاتی را برای مردم بویژه كودكان و افراد كهنسال ایجاد كرد، انباشت شن های روان در خانه های روستایی سیستان و بلوچستان نیز از دیگر مشكلات پدید آمده است.  فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: هم اینك محور زاهدان - زابل بازگشایی شده است اما به دلیل كمی دید افقی تردد با سرعت مطمئن و چراغ روشن امكان پذیر است .
سرهنگ عبدالرضا صالحی به رانندگان هشدار داد كه فقط برای سفرهای ضروری با سرعت كم و احتیاط كامل در محورهای ارتباطی سیستان و بلوچستان بویژه نواحی شرق و شمالی تردد كنند تا مشكلی برای خود و دیگران بوجود نیاورند.  
مصطفی داودی مدیر كل راه آهن جنوب شرق كشور گفت: به رغم گرد و غبار شدید و شن های روان در حوالی شورگز و ایستگاه فهرج با تمهیدات اتخاذ شده تردد قطارهای مسافری زاهدان - كرمان - تهران با سرعت مطمئن میسر است. مسوول پیش بینی اداره كل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:  تاكنون توفان با سرعت 97 كیلومتر بر ساعت نواحی شمالی استان را درنوردیده است.
 'علی ملاشاهی' افزود: توفان و گرد و خاك شدید شعاع دید افقی را در برخی شهرهای شمال و مركزی سیستان و بلوچستان از جمله زاهدان تا 800 متر، نصرت آباد و میرجاوه تا هزار متر، زابل تا 300 متر و زهك تا 200 متر كاهش داده است. 
وی گفت: پیش بینی می شود توفان، گرد و خاك و كاهش دید افقی طی 48 ساعت آینده در شمال و شرق سیستان و بلوچستان تداوم یابد.  
ملاشاهی اضافه كرد: دریای عمان طی 24 ساعت آینده مواج و در بخشهای شرقی و جنوبی متلاطم پیش بینی می شود بطوریكه حداكثر ارتفاع موج به 250 سانتی متر خواهد رسید.
وي ادامه داد: دمای هوای بیشتر شهرهای استان تا پایان هفته جاری سه تا شش درجه سانتی گراد كاهش خواهد یافت.
وی بیان داشت: طی 24 ساعت گذشته زاهدان با حداقل دمای 22 و شهر راسك مركز شهرستان سرباز با حداكثر دمای 47 درجه سانتی گراد به ترتیب خنك ترین و گرمترین نقاط سیستان و بلوچستان بودند. ملاشاهی اضافه كرد: بیشینه دمای امروز زاهدان به 30 تا 32 و كمینه دمای امشب این شهر به 17 تا 19 درجه سانتی گراد خواهد رسید./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.