رییس جهاد دانشگاهی كهگیلویه وبویراحمد به پتانسیل ها ،ظرفیت ها واستعدادهای ویژه و منحصربفرد این استان درزمینه گونه های گیاهی ودارویی گفت:این استان قابلیت تبدیل شدن به قطب تحقیقاتی وتولید گیاهان دارویی دركشور را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  ، 'سید داوود موسویان' در اولین نشست ستاد داروهای گیاهی كهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال گذشته سهم كشورهای در حال توسعه از صادرات فراورده های گیاهان دارویی افزون بر هفت میلیارد دلار بود.
وی بیان كرد: این در حالی است كه سهم ایران از میزان صادرات گیاهان دارویی تنها 62میلیون دلار بوده است و كشور ما بخصوص استان كهگیلویه وبویراحمد با وجود داشته های غنی گیاهان دارویی در زمینه فراورده ها و صادرات این محصول پرارزش ترفیق چندانی حاصل نكرده است.
موسویان اظهار داشت: گیاهان دارویی برای مردم استان كهگیلویه و بویراحمد واژه ای مبهم و نا آشنا نیست و یكی از پتانسیل های ویژه و قابلیت ها مهم اقتصادی این استان بشمار می رود.
وی عنوان كرد: هم اكنون در سطح استان تنها دو شركت شامل شركت سینره و زرد بند در زمینه گیاهان دارویی فعالیت می كنند اما پتانسیل و ظرفیت استان در این خصوص بیشتر است.
موسویان عنوان كرد: از دوران هخامنشیان تاكنون گیاه آنغوزه را تنها به صورت خام صادر كردیم و كاری برای فرآوری آن انجام نداده ایم.
رییس جهاد دانشگاهی كهگیلویه و بویراحمد افزود: 66 هزار هكتار درسال 86 كشت آنغوزه در كشور داشتیم كه در سال 90 با توجه به حمایت های صورت گرفته به 500 هزار هكتار رسید.
وی تاكید كرد: در استان كهگیلویه و بویراحمد طی دو سال گذشته بیش از سه هزار هكتار گیاه دارویی توسط مردم كشت شده كه بیشترین كشت را گیاه آنغوزه (گنبو) كه جزء اساسی ترین و سودآورترین گیا ه دارویی است به خود اختصاص داده است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.