ترامادول یک ماده ضد درد (مسکن قوی) و مخدر است که برای دردهای شدید دندان، پا درد و یا دردهای ناشی از بیماری سرطان و کسانی که در حال ترک مواد مخدری مانند تریاک هستند، استفاده مي شود.

نرگس اسماعیلیان، دارو ساز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف ترامادول به افرادی که مبتلا به آسم ، مشکلات تنفسی، کلیوی، کبدی، آلرژی، افراد سالمند و یا کسانی که الکل، داروهای نارکوتیک، داروهای MAOI,SSRI,TCA مصرف می کنند، استفاده از ترامادول برایشان خطرناک است.

وی ادامه داد: عوارض جانبی این دارو شامل مشکلات گوارشی (مانند حالت تهوع و استفراغ) ، سردردهای شدید، بی خوابی، اضطراب، عرق کردن زیاد،‌درد و لرزش اندام ها و در برخی موارد فرد را دچار عارضه هایی مانند تشنج، آنافیلاکسی و وقفه تنفسی می کند.

اسماعیلان علائم جسمی و روانی ترامادول را این گونه عنوان کرد: سرخ شدن چشم ها، نگاههای مات به صورت طولانی مدت به اطراف، عدم تعادل در حرکات، بی توجهی به نظافت، بی علاقه گی به کار و فعالیت روزانه، بیقراری شدید، وجود بوهای بد از بدن، تغییرات ناگهانی اخلاق در فرد است.

وي در پایان تاکید کرد: لازم است از مصرف خود سرانه ترامادول خودداری کنید چون مانند سایر مواد مخدر اعتیاد آور است و بهتر است برای ترک آن دز دارو را کم کرد چون قطع، مصرف ناگهانی آن موجب تشنج در فرد می شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار