پيرو انتخاب الكس فرگوسن به عنوان بهترين مربي تاريخ ليگ برتر به بررسي كارنامه ورزشي او مي پردازيم.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران: الكس فرگوسن با نام كامل سرالكساندر چيمن فرگوسن در سال 1941 ميلادي در گلاسگو به دنيا آمد. از سال 1960 به مدت هفت سال به تيم سنت جانستون ملحق شد، در سال 1967 با قراردادي 65 هزار پوندي به تيم رنجرز پيوست و در اين تيم حدود دو سال مشغول به بازي شد، وي در اين دو سال به هيچ موفقيت خاصي دست نيافت و در نهايت در سال 1969 با دستمزد 20 هزار پوندي به تيم فالكرك اضافه شد ولي در اين تيم هم روند صعودي خود را به عنوان بازيکن طي نکرد و به تيم ايديونايتد رفت، مي توان گفت سال 1973 آخرين سال ورزشي سرالكس به عنوان بازيكن بود و او بعد از آن و در سال 1974 شروع به مربي گري در ورزش فوتبال كرد.

وي اولين دوره مربي گري خود را دوره ي سه ماهه در تيم ايست استرلينگ مي داند. پس از آن اين تيم را رها كرد و به تيم سنت ميدن پيوست و حدود چهار سال در اين تيم به جمع آوري تجربه پرداخت و در نهايت در سال 1978 از اين تيم اخراج و به عنوان جانشين سرمربي تيم به باشگاه ابردين پيوست و پس از دو سال اولين قهرماني ورزش خود را به همراه اين تيم در ليگ اسكاتلند بدست آورد و سال بعد يعني سال 1981 ميلادي عنوان نايب قهرماني ليگ اسكاتلند را به همراه اين تيم بدست آورد.

شايان ذكر است: فرگوسن در اين تيم به عنوان مربي مشغول به فعاليت بود و در حالي كه استعداد بالايي در اين كار داشت به بدست آوردن تجربه پرداخت، وي در سال 1982 به قهرماني جام حذفي اسكاتلند دست يافت وي با تيم خود در سال 1983 شگفتي ساز شد و تيم رئال مادريد را مغلوب کرد و برنده ي جام برندگان اروپا شد.

فرگوسن در سال 1984براي سومين بار متوالي قهرمان جام حذفي اسكاتلند شد و در همين سال قهرمان ليگ اسكاتلند هم شد و نشان افتخار امپراطوري بريتانيا را دريافت كرد.

قابل توجه است كه فرگي در سال 1985 بعنوان سرمربي موقت تيم اسكاتلند دست پيدا كرد. آن زمان بازي هاي دور مقدماتي جام جهاني بود كه تيم فرگوسن نتوانست به دور بعدي راه پيدا كند و در همان دور مقدماتي از رسيدن به مرحله ي بعد باز ماند.

گفتني است: فرگوسن در همان سال به عنوان سرمربي تيم منچستريوناتيد دست پيدا كرد و چهار سال بعد اولين جام خود را در ديدار جام حذفي مقابل كريستال پالاس بدست آورد. فرگوسن در سال 1991 شگفتي ساز شد و توانست در مسابقات برندگان جام بارسلونا را شكست دهد و با اين كار در كل جهان فوتبال برسر زبانها قرار بگيرد.

فرگوسن در سال 1992 شانس اين را داشت تا اولين بار در يك سال به سه جام برسد ولي در هفته هاي آخر ليگ انگليس نتوانست نتايج خوبي را بگيرد و به قهرماني در جام اتحاديه و سوپر جام اروپا بسنده كرد.

وي در سال 1993 اشتباه سال گذشته خود را انجام نداد و با قدرت كامل توانست پس از 26 سال تيم منچستريوناتيد را قهرمان ليگ برتر انگليس كند.

در همين سال فرگوسن و باشگاه منچستر به بزرگ ترين خريد سال دست زدند و توانستند روي كين را با مبلغ 3/75 ميليون پوند از تيم ناتينگهام فارست به خدمت بگيرند.

اين مربي برجسته كه در آن سالها به پختگي كامل رسيده بود توانست در سال 1994 هم جام حذفي هم ليگ برتر را فتح كند. وي با تيم خود توانست در فينال جام حذفي چلسي را با نتيجه چهار بر صفر در هم بكوبد.

در سال 1995 تیم وی با افتی که داشت نتوانست به موفقیت دست پیدا کند و باز هم تیم خود را با یک خرید به قدرت بازگرداندند و اندی کول را از تیم نیوکاسل با مبلغ شش میلیون پوند به خدمت گرفتند.

فرگوسن در سال 1996 باز هم مانند سال 1994 دو جام حذفی و لیگ برتر را فتح کرد.

در سال 1997 فرگوسن نتوانست جام قهرمانی اروپا را فتح کند و در مرحله نیمه نهایی به تیم آلمانی بورسیا دورتمند باخت.

در سال 1998 وی باز مجبور شد با خریدهای سنگین خط دفاعی تیم خود را تحکیم بخشد در این فصل که فرگوسن و شاگردانش موفق به بدست آوری هیچ جامی نشدند، یاب استام را از تیم اینتر هوون با قیمت ده و نیم میلیون پوند به خدمت گرفت.

می توان گفت: سال 1999 یکی از مهمترین سال های زندگی ورزشی فرگوسن بود او توانست با تیم قدرتمند خود به سه جام لیگ برتر انگلیس، جام حذفی انگلیس و اروپا را از آن خود کند و با این کار مسئولان باشگاه را به فکر تمدید قرارداد با وی بیندازد مسئولان باشگاه موفق شدند قرارداد وی را تا سال 2002 تمدید کنند در همین سال فرگوسن نشان شوالیه را از الیزابت دوم دریافت کرد در تاریخ یازده اکتبر هم مسابقه به مناسبت گرامیداشت حضور موفق وی در الدترافورد برگزار شد در ماه 30 نوامبر هم وی توانست با تک گل روی کین در مقابل تیم پالمیراس به جام تویوتا دست پیدا کند و اولین سرمربی تاریخ انگلیس شود که این جام بین قاره ای را به التدرافورد بیاورد در همین سال هم او جایزه بهترین مربی سال جهان را دریافت کرد و تیم وی به عنوان بهترین تیم سال شناخته شد در سال 2000 او توانست با اختلاف 18 امتیازی از تیم دوم جدول قهرمانی لیگ برتر شود و ششمین قهرمانی اش را در این جام با بازیکنان خود جشن بگیرد.

شایان ذکر است، وی در سال 2001 هم این قهرمانی را تکرار کرد البته با فاصله 15 امتیازی از تیم دوم جدول وی این قهرمانی را با خرید فرانسوی خود یعنی فابین بارتر به دست آورد که در همان سال به این تیم پیوست فرگوسن با هم در همین سال به خریدی بزرگ دست زد و خوان سباستین ورون را با مبلغی 28 میلیون پوندی از لاتزیو ایتالیا به خدمت گرفت در سال 2002 تیم فرگوسن موفق به بدست آوردن هیچ جامی نشد البته در این سال باشگاه توانست قرارداد خود را با این مربی تا سال 2005 تمدید کند، فرگوسن در سال 2003 امید آن را داشت تا چهار جام به دست بیاورد و رکورد سه جام خود را پشت سر بگذارد که موفق به این امر نشد به بدست آوردن دو جام لیگ و جام اتحادیه بسنده کرد.

وی در سال 2004 دو قهرمانی به دست آورد یعنی جام خیریه و جام حذفی در لیگ به مقام سومی رسید و در لیگ قهرمانان اروپا در مرحله یک هشتم نهایی مغلوب تیم پورتو با سرمربیگری خوزه مورینیو شد و از گردونه مسابقات حذف شد.

سال 2005 را می توان یکی از کابوس بارترین سال های ورزش فرگوسن دانست او در لیگ سوم شد، در جام حذفی مغلوب آرسنال شد و باز هم در لیگ قهرمانان اروپا در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد.

در سال 2006 توانست فصل گذشته را از یاد ببرد و قهرمان دو جام لیگ برتر و جام اتحادیه شود در سال 2007 قهرمانی خود را در لیگ برتر تکرار کرد، فرگوسن در سال 2008 برای دومین بار توانست سه جام به دست بیاورد وی توانست پس از فتح لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا موفق به بدست آوردن جام باشگاه های جهان شود در سال 2009 توانست قهرمانان جام اتحادیه و لیگ برتر شود و در جام باشگاه های اروپا به مقام نائب قهرمانی دست پیدا کند.

فرگوسن در فصل 2010 فقط توانست جام اتحادیه را بدست بیاورد و در سه جام حذفی، لیگ و لیگ قهرمانان اروپا مقابل حریفان مغلوب شود.

در سال 2011 هم قهرمان لیگ برتر و جام خیریه شد و در جام قهرمانان اروپا به مقام نائب قهرمانی رسید و در جام حذفی هم در نیمه نهایی مغلوب همشهریش منچستر سیتی شد در فصل 2012-2011 هم یکی از بدترین فصل های خود را داشت و هفته آخر لیگ برتر و در دقایق پایانی تیم منچستر سیتی جام لیگ برتر را از وی ربود و قهرمان شد.

در پایان گزارش به تعداد افتخارات فرگوسن در منچستر یونایتد و سایر افتخاران ورزشی وی اشاره می کنیم.

فرگوسن در این سال ها با تیم منچستر یونایتد توانسته یازده مرتبه قهرمانی لیگ برتر انگلیس، چهار مرتبه قهرمانی جام حذفی انگلیس، سه مرتبه قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، دو مرتبه جام خیریه، یک مرتبه جام در جام اروپا، یک مرتبه سوپرجام اروپا، یک مرتبه جام باشگاه های جهان و یک مرتبه جام بین قاره شده و تعداد جام های خود را به 26 رسانده است.

باید اشاره کنم که فرگوسن در لیگ اسکاتلند هم توانسته نه مرتبه به جام قهرمانی مسابقات مختلف دست پیدا کند./ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
دامون یعقوبی
۰۹:۵۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
سلام......فرگوسن با حضور 26 ساله خودش در منچستر یونایتد
و با افتخارات زیادی که کسب کرده
یکی از بهترین مربی های جهان فوتبال هست.
به امید اینکه تا 4 سال دیگه که از حضور فرگوسن 30 سال خواهد گذشت/افتخارات بیشتری برای منچستر کسب کنه
آخرین اخبار