یک کارشناس حمل ونقل علت اصلی کاهش تعداد مسافران راه آهن را ناشی از عدم بهره وری در شبکه ریلی ارزیابی کرد.


مهدی ساسانی كارشناس حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به افزایش تعداد واگن ها در ناوگان ریلی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در سال جاري افزایش ظرفیت جابجایی مسافر برای پاسخگویی به تقاضای مسافران نوروزی بوده است؛ اما طبق آمار ارائه شده در پایگاه اطلاع رسانی دولت، در نوروز 91 نه تنها شاهد افزایش تعداد مسافران راه‌آهن نبودیم بلکه این تعداد نسبت به نوروز 90 نزدیک به 8% کاهش داشته است.

وی در تشریح دلایل این مشکلات افزود: همزمان با افزایش نرخ بلیت قطار، کارشناسان احتمال کاهش تعداد مسافران شبکه‌ی ریلی را مطرح کرده بودند اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها خود معلول بهر ه ‌وری پایین خطوط ریلی است. به بیان دیگر هرچند کاهش تعداد مسافرناشی از افزایش هزینه‌های سفر با قطار و از بین رفتن تدریجی مزیت رقابتی سفرهای ریلی بوده است اما از آنجا که افزایش بهای خدمات ارائه شده برای جبران افزایش هزینه‌های شرکت‌های حمل و نقل صورت گرفته در واقع شرکت راه‌آهن هزینه‌های ناشی از بهره‌وری پایین خطوط ریلی را به مردم منتقل کرده است.

ساساني اظهار داشت : به نظر می رسد به منظور افزایش تعداد مسافران راه آهن و درآمد ناشی از آن بیش از آن که نیازی به افزایش قیمت بلیط باشد، لازم است بهره‌وری در این شبکه ارتقا پیدا کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با افزایش بهره وری و کاهش زمان سفر با قطار، شاهد تقاضای بیشتری بوده و در نتیجه این امر، درآمد شبکه ریلی افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار