دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني محيط زيست گفت: باید توافق كنیم كه جهان نیاز به یك سلسله اهداف توسعه پایدار دارد كه بر پایه آرمان های توسعه هزاره بنا شوند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران "بان كی مون" دبیركل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست (5 ژوئن 2012 برابر با 16 خرداد 1391) دولت، بخش تجاری و تمامی اعضای جوامع را ترغیب كرد تا گزینه های همه جانبه ای انتخاب كنند كه ضامن آینده ای پایدار برای همگان باشد.

بان كي مون در این پیام آورده است: درحالی كه جهان آماده برگزاری كنفرانس ملل متحد درباره توسعه پایدار (ریو+ 20) می شود، روزجهانی محیط زیست فرصتی است برای تاكید بر نیاز به تغییرجهتی مثال زدنی به سوی جهانی پایدارتر. موضوع امسال این روز "اقتصاد سبز: آیا شما هم در آن نقشی دارید؟" بر نیاز به ایفای نقش مستمر هر فرد در زمینه رد پای انسان در زیست بوم سراسر مرزهای كره ارض تاكید دارد.

در پیام دبیركل سازمان ملل متحد آمده است: در زمان حاضر جمعیت جهان به رقم هفت میلیارد نفر رسیده و ممكن است تا سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر افزایش یابد. این به معنای فشار بیشتر بر شهرهای پر جمعیتی است كه بیش از نیمی از مردم جهان هم اكنون در آن به سر می برند و در عین حال هیچ منبع طبیعی مورد نیاز برای تامین غذا، آب و انرژی افزایش پیدا نخواهد كرد.

وی در این پیام تصریح كرده است، این آمار به معنای این است كه مردم بیشتری به دنبال شغل آبرومند هستند.

همچنین در این پیام آمده است: هم اكنون در سطح جهان، یك میلیارد و 300 میلیون نفر بیكارند یا شغل مناسبی ندارند و تقریبا نیم میلیارد نفر متقاضی بیشتر طی دهه آینده به بازار كار افزوده می شود. پایداری، مشروط به ارائه فرصت برای همگان به وسیله ایجاد توازن در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی توسعه است. ما باید این طرز فكر را كه می گویند بین سلامت اقتصادی و محیط زیست تضاد وجود دارد نفی كنیم.

دبیركل سازمان ملل متحد در این پیام عنوان مي كند: با سیاست های هوشمند و سرمایه گذاری های صحیح، كشورها می توانند ضمن حفاظت ازمحیط زیست خود، رشد اقتصادی ایجاد كنند، شغل آبرومند به وجود آورند و پیشرفت اجتماعی را سرعت دهند.

وی در این پیام تصریح كرده است: ( ریو+ 20) فرصتی برای تعمیق تعهد جهانی نسبت به توسعه پایدار است. در كنفرانس ملل متحد درباره توسعه پایدار ما باید به توفق برسیم كه سنجش رشد و ثروت به وسیله تولید نا خالص محلی به تنهایی كافی نیست. ما باید توافق كنیم كه جهان نیاز به یك سلسله اهداف توسعه پایدار دارد كه بر پایه آرمان های توسعه هزاره بنا شوند. ما باید پیشرفت را براساس بلوك هایی پایدار همچون انرژی، غذا، شهرها، اقیانوس ها، مشاغل و توانمندی سازی زنان ایجاد نماییم.

بان كی مون دراین پیام با بیان اینكه موضع پایداری در دستور كار سیاست های عمومی كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به گونه ای برجسته مطرح است افروده است: سازمان ملل متحد نیز برای حفظ محیط زیست و مدیریت پایدار ادارات و فعالیت های خود تلاش می كند و ما باید در ریو مشاركت های مورد نیاز برای انتقال جهان به مسیر رشد و توسعه ای پایدارتر را مهیا كنيم.

دبیركل سازمان ملل متحد در پایان خاطر نشان كرده است: در این روز جهانی محیط زیست و پیش از برگزاری كنفرانس تاریخی ریو، اینجانب دولت ها، بخش تجاری و تمامی اعضای جوامع را ترغیب می كنم گزینه های همه جانبه ای انتخاب كنند كه ضامن آینده ای پایدار باشد،  یعنی آینده ای كه می خواهیم.

/ش4


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار