در اين گزارش به تاريخچه جام ملت هاي اروپا و تعداد قهرماني تيم هاي مختلف اشاره مي شود.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران جام ملت هاي اروپا از سال 1960 تاكنون هر چهار سال يك بار ميان تيم هاي ملي قاره اروپا برگزار شده و سال 1996 يعني پس از 36 سال برگزاري مداوم به مسابقات يورو تغيير نام پيدا كرد.

شايان ذكر است: كشور آلمان با سه قهرماني موفق ترين تيم اين جام است و پس از آن تيم ملي اسپانيا با دو قهرماني رتبه ي دوم دارا مي باشد.

اين مسابقات در مرحله ي مقدماتي با 53 تيم شروع و در مرحله ي فينال به شانزدهم تيم مي رسد.

در سال 1960 تيم اتحاد با هيدشوروي توانست با قهرماني دو بريك مقابل يوگسلاوي به قهرماني اين جام برسد. در سال 1964 تيم ملي اسپانيا توانست با پشت سر گذاشتن اتحاد جماهيدشوروي قهرماني اين دوره از مسابقات شود. سال 1968 اين مسابقات در كشور ايتاليا برگزار شد با قهرماني تيم ملي همين كشور به پايان رسيد. شايان ذكر است در اين سال تيم ملي ايتاليا توانست با برد دو بر صفر مقابل يوگسلاوي به جام قهرماني دست پيدا كند. در سال 1972 تيم آلمان غربي با پشت سر گذاشتن تيم اتحاد جماهيد شوروي توانست عنوان قهرماني را كسب كند. در سال 1976 تيم چكسلواكي توانست با بردن قهرماني دوره ي قبل به جام اين دوره از مسابقات دست پيدا كند. سال 1980 سال دومين قهرماني آلمان غربي در اين مسابقات به شمار مي آيد. آلمان غربي توانست با برد دو بر يك مقابل تيم بلژيك به جام قهرماني بوسه بزند.

در سال 1984 اين مسابقات در كشور فرانسه برگزار شد و قهرماني اين دوره از مسابقات توسط تيم ميزباني به ارمغان آمد. تيم ملي هلند در سال 1988 توانست اولين و تنها قهرماني خود را در اين مسابقات بدست بياورد. اين تيم با برد دو بر صفر مقابل جماهیر شوروی توانست به عنوان قهرمانی این مسابقات دست پیدا کند در سال 1992 که این مسابقات در کشور سوئد برگزار شد تیم ملی دانمارک توانست با غلبه بر تیم ملی آلمان به جام قهرمانی دست پیدا کند، شایان ذکر است این بازی با نتیجه دو بر صفر به سود تیم دانمارک به پایان رسید.

باید اشاره کرد در سال 1996 نام این بازی ها از جام ملت های اروپا به مسابقات یورو تغییر نام پیدا کرد در این سال آلمان توانست به سومین قهرمانی خود دست پیدا کند تیم آلمان توانست در بازی فینال جمهوری چک را با نتیجه دو بر یک مغلوب کند در سال 2000 که این مسابقات در دو کشور بلژیک و هلند به صورت مشترک برگزار شد تیم ملی فرانسه توانست با غلبه بر تیم ملی ایتالیا به جام قهرمانی دست پیدا کند شایان ذکر است که این بازی با نتیجه دو بر یک به پایان رسید در سال 2004 هم تیم ملی یونان شگفتی ساز شد و توانست با نتیجه یک بر صفر تیم ملی پرتغال را مغلوب کند، در سال 2008 که این مسابقات به صورت مشترک بین دو تیم اتریش و سوئیس برگزار شد تیم ملی اسپانیا توانست به دومین جام خود در این مسابقات دست پیدا کند ایم تیم توانست با نتیجه یک بر صفر تیم ملی آلمان را مغلوب و به جام قهرمانی بوسه زند.

شایان ذکر است در ماه ژوئن 11 خرداد ماه امسال ایم مسابقات به صورت مشترک در دو کشور اوکراین و لهستان برگزار می شود در پایان گزارش به تعداد قهرمانی و نائب قهرمانی تیم های مختلف در این مسابقات اشاره می کنیم تیم ملی آلمان با سه قهرمانی و سه نائب قهرمانی پرافتخار ترین تیم این دوره از مسابقات است تیم ملی اسپانیا با دو قهرمانی و یک نائب قهرمانی تیم دوم این رده بندی می باشد تیم ملی فرانسه با دو قهرمانی رتبه سوم را داراست اتحاد جماهیر شوروی با یک قهرمانی و سه نائب قهرمانی در رتبه چهارم جا دارد دو تیم جمهوری چک و ایتالیا هر کدام با یک قهرمانی و یک نائب قهرمانی رتبه پنجم را دارا هستند تیم های هلند، دانمارک و یونان هر سه با یک قهرمانی در رتبه ششم جای دارند تیم ملی یوگوسلاوی با دو نائب قهرمانی در رتبه هفتم جا دارد، تیم های ملی بلژیک و پرتغال هر کدام با یک قهرمانی رتبه هشتم این رده بندی را در اختیار دارند./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار