مطالعات و آمارهاي گالوپ، از مخالفت اكثريت مردم جهان عرب با حضور نظامي ناتو در كشورشان خبر مي دهند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه آماري گالوپ؛ پس از مصاحبه "فرانسوآ اولاند" رئيس جمهور فرانسه مبني بر مداخله نظامي در سوريه، بار ديگر پيش از هرچيز مداخله نظامي ناتو در اين كشور جنگ زده عربي، مطرح مي شود.

در حاليكه تفاوتهاي متعددي بين شرايط داخلي ليبي و سوريه وجود دارد، مطالعات و آمارهاي گالوپ نشان داده، اكثريت مردم جهان عرب با مداخله نظامي نيروهاي خارجي و در راس آن "ناتو" مخالف هستند.

هماهنگونه كه مردم جهان عرب با مداخله نظامي ناتو در شرايط داخلي ليبي مخالف بوده اند، اين سوال مطرح مي شود كه آيا چنين حركت ناتو در "سوريه" كه شرايطي كاملا متفاوت با ليبي دارد، از نظر مردم جهان عرب پذيرفتني است؟

"ناتو" در ماه مارس 2011 پس از حمله به ليبي، خود را يكي از حاميان جنبش هاي مردمي و از مخالفان "معمر القذافي" عنوان كرد و پس از 7 ماه جنگ در اين كشور و سقوط ديكتاتوري "قذافي" به هدف اصلي خود كه همان دستيابي به منابع طبيعي غني ليبي بود، رسيد.

به دنبال انقلاب مردم ليبي، بيداري اسلامي در بسياري از كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه شكل گرفت و ناتو به هرگونه اي، خود را در آنها دخالت داد.

در اين ميان، شرايط سوريه متفاوت بود. كشور مسلمان سوريه تنها كشور جهان عرب بود كه از دخالتهاي نظامي ناتو به دور مانده بود. ناتو كه موفق شده بود حضور خود را به هر شكلي در كشورهاي عربي تثبيت كند، با تفرقه افكني در سوريه و تشكيل ارتش آزاد سوريه، اقدام به ساخت و ايجاد شورش با توسل به دست نشانده هاي عربستاني و قطري خود در سوريه كرد، ولي آيا مداخله نظامي ناتو در سوريه با وجود هم پيمانان قدرتمند او، يعني ايران و روسيه ممكن است؟

بررسي هاي مركز آماري گالوپ در 9 كشور عربي نشان داده كه اكثريت آنها با حضور نظامي ناتو در كشورشان مخالف هستند. در اين ميان، كشورهاي مصر، الجزاير و مراكش بالاترين درصد مخالفت را داشته اند.

"تونس" نيز كمترين درصد مخالفت با حضور نظاميان ناتو در كشورشان را داشته اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار