رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از مبارزه با آفت سن گندم در 19هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، محمدیان امروز در جلسه هماهنگی مدیران استانی سازمان جهاد کشاورزی با بیان این مطلب گفت: این میزان از اراضی در برخی شهرستان ها به دلیل شیوع قابل توجه این آفات بیشتر از سایر مناطق بوده است.

وی ضمن تفکیک مناطق گندم خیز در سطح استان افزود: شهرستان های میانه ، ملکان ، بستان آباد و مراغه 12 هزار و 450 هکتاراز این پوشش را به خود اختصاص داده اند.

محمدیان تصریح کرد: سن گندم یکی از مهمترین آفات مزارع گندم در ایران و منطقه محسوب می شود و با تغذیه ساقه و جوانه ها اثر مخربی در محصول کشاورزان مخصوصا گندم کاران دارد.

وی بااشاره اقدامات کنترلی سن گندم در سال 91-90 گفت: استفاده از کود های شیمیایی، کنترل علف های هرز، برداشت سریع محصول، عدم کشت گندم در اراضی کم بازده و ارائه تسهیلات و پیش آگاهی کشاورزان از جمله این فعالیت هاست.

محمدیان با تشریح زمان اوج تخریب سن گندم در فصل تابستان اظهار داشت: با تصویب بودجه های عملیاتی اداره کل جهادکشاورزی و با همکاری بانک کشاورزی استان برای ارئه طرح های جدید برای مقابله با آفات وتوزیع بیشتر دستگاه های توربو سمپاش در سطح استان آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان عدم همکاری و رغبت فعالان زراعی بعضی از مناطق روستایی در آذربایجان شرقی گفت: خسارات ناشی از این آفات مشکلات عمدهای را در تولید محصولات کشاورزی و صادرات آنها به دنبال دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.