عملکرد کميسيون فرهنگي مجلس هشتم چگونه بوده است؟ کداميک از اعضاي اين کميسيون در دوره هشتم خواهان عضويت مجدد در آن هستند؟ چه طرحهايي از اين کميسيون در مجلس نهم بررسي خواهند شد؟

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران با اتمام دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بازار نقد عملکرد مجلس و کمیسیون های آن داغ است؛ اما در این میان کمیسیون فرهنگی مجلس در میان سایر کمیسیون ها توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است چرا که آنها از عدم فعالیت  پویای این کمیسیون در دوره هشتم خبر می دهند.

کمیسیون فرهنگی مجلس سال گذشته (در آخرین سال مجلس هشتم) با حضور افرادی همچون غلامعلی حدادعادل، علی اصغر دستغیب، سیدرمضان شجاعی کیاسری، ستار هدایتخواه، سیدعلی طاهری ،سیدعلی حسینی، جواد آرین‌منش، رضا آشتیانی عراقی، سیدرضا اکرم، بهروز جعفری، علیرضا دهقانی، فاطمه رهبر، حمید رسائی، علی مطهری، حسن ملک‌محمدی، بیژن نوباوه وطن  و سیدجلال یحیی‌زاده‌ تشکیل شد و تعدادی از اعضای این کمیسیون به مجلس نهم راه يافتند.

غلامعلی حداد عادل که در مجلس هشتم ریاست این کمیسیون را برعهده داشت توانست در دور اول انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به بهارستان راه پيدا کند.

سایر اعضای این کمیسیون که به مجلس شورای اسلامی راه یافتند عبارتند از: رضا آشتیانی عراقی،احمد رضا دستغیب،حمید رسایی،فاطمه رهبر،سید رمضان شجاعی کیاسری،سید علی طاهری،علی مطهری،بیژن نوباوه،سید جلال یحیی زاده .

انتقادها به عملکرد کمیسیون فرهنگی از سوی برخی رسانه تا جایی پیش رفته است که  گفته می شود اعضای سابق اين کميسيون تمایلی به حضور مجدد در کمیسیون فرهنگي ندارند ولی بررسی‌هایی که از سوی باشگاه خبرنگاران انجام شده خلاف اين ادعا را به اثبات مي‌رساند.

گزارش حداد عادل از عملکرد كميسيون فرهنگي مجلس هشتم

غلامعلي حدادعادل در صحن علني مجلس به ارائه توضيحي از عملكرد كميسيون فرهنگي در چهار دوره مجلس هشتم پرداخت و گفت: كميسيون فرهنگي 214 جلسه را در اين چهار سال برگزار كرد و هيچ جلسه‌اي از اين كميسيون به دليل به حد نصاب نرسيدن تعداد اعضا تعطيل نشد.

وي با بيان اينكه چهار كارگروه كميسيون فرهنگي در اين طول چهار سال 90 جلسه جداگانه داشتند، افزود: در همين راستا اعضاي كمسيون براي بررسي قانون اداره صداوسيما در 100 جلسه شركت كردند و حداقل 30 جلسه را براي تهيه قانون طرح جامع رسانه‌ها تشكيل دادند.

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه فضاي فرهنگ، فضاي آزادي است، خاطرنشان کرد: بر اين اساس وظيفه مسئولان در عرصه فرهنگ بيشتر سياستگذاري است كه عمدتا اين كار در شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام مي‌شود، از اين رو  بار عمده كار كميسيون فرهنگي،‌ نظارت بوده است.

حدادعادل در ادامه خاطر نشان كرد: در عمر مجلس هشتم لوايح فرهنگي پرشماري از سوي دولت به مجلس ارائه نشد ولي با اين وجود طرح‌هاي مورد بررسي در اين كميسيون متعدد بود.

وي همچنين طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسيما را يكي از طرح‌هاي مهم بررسي شده در كميسيون فرهنگي عنوان و خاطر نشان كرد: اين طرح با ابعاد حقوقي و مديريتي آماده شده است كه تنها دو ماده از آن باقي مانده كه اميداريم با تشكيل سازمان فضاي مجازي در مجلس نهم كامل شود.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس، طرح مطبوعات و نظام جامع رسانه‌هاي هماهنگي را از ديگر طرح‌هاي مهم كميسيون عنوان کرد و اظهار داشت: كميسيون فرهنگي طرحي در مورد تشكيل سازماني براي تاسيس، اداره و نظارت در مساجد بين راهي تهيه كرده است كه به دليل آنكه اين طرح با مشكل اصل 75 قانون اساسي در مورد بار مالي مواجه نشود اين طرح به دولت ارائه شد، اكنون اين موضوع در كميسيون فرهنگي دولت در حال بررسي است كه اميدواريم به مجلس نهم فرستاده شود.

حدادعادل در ادامه با بيان اينكه كميسيون فرهنگي در بعد انجام وظايف نظارتي‌اش 86 سوال از وزير فرهنگ به بحث گذاشته است، گفت: 20 سوال نيز از وزير آموزش و پرورش و يك سوال از وزير كشور در اين كميسيون مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم به انجام شش مورد تحقيق و تفحص در مورد كميسيون فرهنگي اشاره و خاطر نشان كرد: در اين بين تحقيق و تفحص از تربيت‌ بدني زمان زيادي از اعضاي كميسيون گرفت به طوري كه قبل از تهيه گزارش نهايي، مسئولان تربيت بدني با حضور در كميسيون حدود 20 ساعت به بررسي و توضيح در اين رابطه پرداختند.

وي بررسي مشكلات زائران ايراني در عراق و سوريه و ارائه گزارش آنها در صحن علني را از جمله اقدامات كميسيون فرهنگي در بعد نظارتي‌ عنوان كرد.

حداد عادل  بررسي مساله حجاب و عفاف را در عمر چهار ساله مجلس با حضور مسئولان مربوطه همچون وزراي كشور و علوم را از جمله موضوعات مهم بررسي شده در اين كميسيون عنوان كرد.

ابراز تمایل اعضای سابق این کمیسیون به عضویت مجدد در کمیسیون فرهنگی

اعضای سابق این کمیسیون همچون بیژن نوباوه ،علی مطهری، سید رمضان شجاعی کیاسری، رضا آشتیانی عراقی از تمایل خود برای عضویت در این کمیسیون خبر داده اند.

همچنين از منتخبان جدید مجلس نهم احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به عضویت در این کمیسیون علاقه نشان داده است.

حسین نجابت منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز دومین اولویت خود را کمیسیون فرهنگی اعلام کرده است.

اما برخی رسانه ها عنوان می کنند که حداد عادل علاقه ای برای بازگشت به کمیسیون سابق خود ندارد و تنها اولویت خود را کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرده است ولی تاکنون دلیلی از سوی این چهره فرهنگی برای عدم تمایلش بیان نشده است.

رضا آشتیانی عراقی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در خصوص عملکرد این کمیسیون ، اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی  مجلس در مدت فعاليت چهارساله خود به صورت معقول و منطقی عمل کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی دو طرح قانون جامع رسانه ها و مطبوعات و طرح دیگری در خصو سینماها و مراکز فرهنگی که زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی فعالیت دارند را در دست بررسی داشت ولی این دو طرح نتوانستند به صحن علنی مجلس راه پیدا کنند اما قطعا در مجلس نهم بررسي خواهند شد.

/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار