هر سال تيم هايي از ليگ اول مي توانند خود را به ليگ برتر برسانند.امسال هم پيكان، آلومينيوم برتر راه يافتند و در اين ميان نقش پررنگ مربيان سرشناس در ليگ دسته اول را نبايد در چنين موفقيت هايي ناديده گرفت.

 به گزارش خبرنگار گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران قاعده قهرماني و موفقيت در ليگ دسته اول اگر چه بسيار دشوار است ولي شعار زيادي از مربيان در فوتبال كشورمان وجود دارند كه مهارت ويژه و استعداد خاصي در زمينه ليگ برتري كردن تيم هاي دسته يكي دارند.
به طور مثال امسال فرهاد كاظمي در حالي با پيكان به ليگ برتر صعود كرد كه دوبار در گذشته نيز موفق به اين كار شده بود.
*تاريخچه روند ورود به سطح برتر فوتبال
در سال هاي ابتدايي برگزاري مسابقات ليگ تخت جمشيد در خصوص تيم هاي دسته اول بايد عنوان داشت كه شرايط به گونه اي بود كه هم آخرين تيم شهرستاني و هم آخرين تيم تهراني در هر رتبه اي كه بودند،  سقوط مي كردند.
ولي با شروع ليگ آزادگان، برگزاري مسابقات و بحث قهرماني در آن ها سهميه اي شد. به صورتي كه براي هر استان سهميه اي در 3 ليگ تعيين مي شد. اين روند تقريباً تا سال 1373 ادامه داشت.
از سال 1374 تا 1391 شرايط به گونه اي كه امروز شاهد آن هستيم كه تيم هايي در ليگ برتر سقوط كرده و تيم هاي قهرمان در ليگ دسته اول جاي آن ها را مي گيرند. بنابراين بد نيست نگاهي به شرايط سقوط و صعود تيم ها داشته با شيم. در سال هاي 74، 75 ، 76 و 77 شانزده تيم در دسته اول حضور داشتند، 4 تيم از دسته اول سقوط مي كردند و  4تيم نيز صعود. در سال 1377، 4 تيم سقوط و 2 تيم صعود كردند. در سال 78 با شركت 14 تيم برگزار شد. در سال 78،‌از 14 تيم ليگ 4 تيم سقوط و 2 تيم صعود كردند و مسابقات سال 79 با شركت 12 تيم برگزار شد.
در سال 79، هر 12 تيم در دسته برتر سال آينده ماندند و 2 تيم در دسته پايين تر به ليگ برتر آمدند و مسابقات ليگ برتر در سال 81-80 با شركت 14 تيم برگزار شد.
در سال 1382، 2 تيم از ليگ دسته اول آزادگان به ليگ برتر آمدند و 2 تيم آخر ليگ برتر سال 82 با تيم هاي سوم و چهارم ليگ دسته اول 82 مسابقه دادند تا 2 تيم برتر ديگر به ليگ 83 آمده و مسابقات سال 83 با شركت 16 تيم برگزار شد.
در سال 1383 و 1384، سقوط 2 تيم و صعود 2 تيم از اتفاقاتي بود كه رخ داد.
از ليگ 85 نيز 3 تيم صعود كردند تا ليگ 86 با شركت 18 تيم برگزار شود.
از سال 1386 به بعد هر سال از 18 تيم ليگ برتر تيم هاي شانزدهم، هفدهم و هجدهم سقوط كرده و تيم هاي اول، دوم و سوم دسته اول به مسابقات ليگ برتر مي آيند.
*درباره ي ليگ دسته اول
شكل برگزاري در ليگ دسته اول،‌ در ابتدا پر از اشكال بود چرا كه تيم ها در دو گروه Aو B با هم به رقابت مي پرداختند و شرايط به گونه اي بود كه تيم اول Aو با تيم دوم گروه B و تيم اول گروه B با تيم دو گروه A مسابقه مي دادند و در اين خصوص بايد عنوان داشت كه سطح واقعي تيم ها چندان شناسايي نمي شد. از جمله قربانيان اين روش غلط مي توان به حذف شدن تيم هاي همچون تراكتورسازي،‌استيل آذين و يا فولاد اشاره كرد در حالي كه حريفانشان يعني شيرين فراز كرمانشاه، پيام مشهد و سپاهان نوين اصفهان به مرحله بعدي راه يافتند.
رفته رفته شكل ليگ دسته اول بهتر شد و شرايط به گونه اي شد كه بازي ها باز در دو گروه انجام مي شد با اين تفاوت كه اين بار تيم هاي اول هر گروه راهي ليگ برتر مي شدند.
همچنين تيم هاي دوم هر گروه هم طي ديدار پلي آف به مصاف هم مي رفتند كه تيم سوم ليگ برتري معرفي مي شد.
*آن ها كه رفتند، آن ها كه آمدند
در سال 1352، تيم هاي ماشين سازي و برق تهران به ترتيب رتبه هاي يازدهم و دوازدهم ليگ تخت جمشيد را كسب كردند و سقوط نمودند و به جاي آن ها، 2 تيم سپاهان اصفهان و هماي تهران به ليگ دسته اول راه پيدا كردند.
در سال 1353، تنها تيم كنار روند، از ليگ عقاب بود زيرا اين تيم منحل شده بود.

در سال 54، سه تیم برتر شهرستانی و 2 تیم برتر تهرانی به مجموع 11 تیم سابق افزوده شدند تا لیگ با حضور شانزده تیم برگزار شود.

این تیم های شهرستانی، تراکتور سازی تبریز، برق شیراز و ابومسلم مشهد بودند و 2 تیم دارایی و آرارات هم 2 تیم برتر تهرانی بودند که به 11 تیم اضافه شدند.

در سال 55، آرارات از لیگ حذف شد و راه آهن جایش را گرفت. ابومسلم هم از لیگ سقوط کرده و جایش را به تراکتور سازی تبریز داد.

در سال 56، سپاهان و راه آهن سقوط کرد و ابومسلم مشهد و رستاخیز مشهد به لیگ آمدند.

لیگ تخت جمشید در سال 57 تعطیل شد. از سال 68 تا 73، لیگ به صورت منطقه ای برگزار می شد.

در مسابقات منطقه ای گاهی اتفاقات جالب می افتاد، به طور مثال ابومسلم تیم آخر لیگ 70 چون از منطقه خود دوباره صعود کرد دسته اولی ماند و استقلال تیم پنجم لیگ به این دلیل که در رقابت های استانی و منطقه ای خود نتوانسته بود به لیگ سال آینده صعود کند به لیگ دسته سوم رفت.

در سال 74، 16 تیم در لیگ دسته اول حضور داشتند که تیم های جنوب اهواز، آرارات تهران، شهرداری تبریز و سایپا سقوط کردند و تیم های صنعت نفت، پیام مقاومت، ذوب آهن و تراکتور سازی به لیگ دسته اول اضافه شدند.

در سال 75، دوباره 16 تیم در لیگ حضور داشتند که تیم های ماشین سازی تبریز، ملوان شموشک و کشاورز حذف شدند و تیم های فجر سپاسی شیراز، شهرداری تبریز، سایپا و فولاد به لیگ آمدند.

در سال 76، تیم های بهمن، استقلال اهواز، پیام مقاومت خراسان و برق شیراز حذف شدند و به جای آن ها تیم های چوکای تالش، ابومسلم مشهد، ملوان انزلی و بانک ملی صعود کردند.

در لیگ 78، تیم های ابومسلم، صنعت نفت، چوکا و ایرسوتر سقوط کردند و برق شیراز و استقلال رشت صعود کردند.

لیگ 79 بدون آن 4 تیم سقوط کرده و با حضور برق شیراز و استقلال اهواز برگزار شد.بهمن منحل شد و پیکان جایش را گرفت.

** لیگ برتر متولد شد

لیگ برتر فوتبال کشور از سال 1380 شروع شد. در لیگ اول برتر در سال 80، 14 تیم حضور داشتند و پرسپولیس قهرمان  استقلال رشت و تراکتور سازی نیز سقوط کردند.

به جای این دو تیم ، تیم های استقلال اهواز و صنعت نفت آبادان به لیگ آمدند.

در سال 81، تیم های نفت آبادان و ملوان انزلی تیم های آخر و حذف شدند. در لیگ 82، 2 تیم شمالی شموشک و پگاه گیلان به لیگ اضافه شدند.
دو تیم صبا باتری و ملوان هم به لیگ سال 83 افزوده شدند.
در همین سال تیم های پیکان  و پگاه گیلان از ته جدول سقوط کردند و به جای آن ها راه آهن و شهید قندی یزد لیگ برتری شدند.

در سال 85 تیم های پیکان  و مس کرمان به لیگ افزوده شدند.
در سال 86، تیم صنعت نفت، پگاه و شیرین فراز اضافه شدند.

در لیگ 78 نیز 2 تیم پیام خراسان و سپاهان نوین صعود کردند و سپاهان نوین امتیاز خود را به فولاد فروخت و فولاد به لیگ برتر سال 87 رسید و تیم های پیام مشهد، پگاه گیلان و برق شیراز سقوط کردند و تیم های استیل آذین، تراکتور سازی و شاهین بوشهر به لیگ برتر سال 88 رسیدند.

در پایان لیگ 88 تیم های مقاومت، و استقلال اهواز سقوط کردند و تیم های نفت آبادان، شهرداری تبریز و نفت تهران هم به لیگ برتر آمدند.

** نگاه به تیم های تازه صعود کرده

در لیگ برتر سال 80 ابومسلم و ملوان صعود کردند که ابومسلم  پنجم و ملوان دوازدهم شد.

در سال 81، استقلال اهواز و نفت آبادان صعود کردند که استقلال اهواز یازدهم و نفت آبادان سیزدهم شد.

در سال 82، پگاه نهم و شموشک چهاردهم شد.
در سال 83، ملوان هفتم و صبا نهم شد.

در سال 84، راه آهن سیزدهم و شهید قندی شانزدهم شد، در سال 85، پیکان هفت و مس نهم شد. در سال 86، پگاه گیلان پانزدهم و نفت آبادان هفدهم و شیرین فراز رتبه آخر را کسب کرد.

در سال 87، فولاد هفتم، پیام شانزدهم شد. در سال 88، استیل آذین پنجم و شاهین بوشهر سیزدهم شد.

 در سال 89، نفت تهران دوازدهم و نفت تهران سیزدهم شد./با

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار