به محض اين‌كه دستش كمي گزگز مي‌كند يا چشم‌هايش سياهي مي‌رود، مي‌ترسد و مي‌گويد: «حتماً ام‌اس گرفته‌ام». ضعف و بي‌حسي اندام‌ها نيز براي او برابر است با بيماري ام‌اس و اين بيماري هم يعني پايان زندگي فعال و پويا.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  با اين‌كه بسياري از مردم اين چنين فكر مي‌كنند، اما پزشكان مي‌گويند گاهي ام‌اس مشكل خاصي براي بيمار ايجاد نمي‌كند بنابراين بسياري از مبتلايان مي‌توانند به زندگي عادي‌شان ادامه دهند؛ به اين معني كه حتي شايد يكي از همكاران يا دوستان‌ نزديكتان هم ام‌اس داشته باشد و شما هيچ وقت متوجه مشكلش نشويد.

به گفته متخصصان ام‌اس در گروه بيماري‌هاي خودايمن قرار مي‌گيرد، در بيماري‌هاي خودايمن، سيستم ايمني بدن به اشتباه به بدن خود فرد حمله مي‌كند كه ام‌اس نيز يكي از اين نوع بيماري‌هاست.سيستم ايمني بدن در بيماري ام‌اس به بافت چربي درون مغز حمله كرده و نقاط مختلفي را درگير مي‌كند؛ بنابراين علائم بيماري با توجه به ناحيه‌اي كه درگير مي‌شود، متفاوت خواهد بود؛ علائم بينايي، حركتي و حسي از جمله مشكلاتي است كه فرد با آن روبه‌رو خواهد شد.

ام‌اس بيشتر در سنين جواني و در دوران طلايي زندگي بروز مي‌كند و به همين دليل رسيدگي و درمان آن اهميت ويژه‌اي دارد. علاوه بر اين، احتمال روبه‌رو شدن با اين بيماري نيز براي خانم‌ها كمي بيشتر از آقايان است.

نشانه‌هاي بيماري ام‌اس متنوع و متفاوت است، اما بايد توجه داشته باشيد هيچ يك از اين نشانه‌ها، در ام‌اس موقت و گذرا نيست و حداقل بايد يك روز ادامه داشته باشد.

شايع‌ترين حالت درگيري بيماري با علائم حسي نمايان مي‌شود، در چنين شرايطي معمولاً فرد در قسمت‌هاي انتهايي هر دو دست و هر دو پا (قسمت‌هايي از بدن كه فرد از دستكش و جوراب استفاده مي‌كند) سوزش و گزگز شديدي را احساس خواهد كرد.

سوزش و گزگز مربوط به بيماري ام‌اس بسيار شديد و مداوم است و به همين دليل افرادي كه گاهي چنين حسي دارند، نبايد نگران مبتلاشدن به ام‌اس باشند.در حالت ديگري از درگيري‌هاي حسي بيماري ام‌اس، نيمي از بدن فرد يا قسمت پايين‌تر از سينه او در يك طرف بدن بي‌حس مي‌شود.

دومين نشانه بيماري ام‌اس: تاري ديد يكي از علائم شايع اين بيماري است؛ البته در اين مورد هم بايد دقت داشته باشيد كه همه افراد سالم و كساني كه هيچ مشكلي ندارند نيز ممكن است گاهي اين حالت را تجربه كنند، بويژه زماني كه فرد به صورت ناگهاني از حالت خوابيده يا نشسته برمي‌خيزد، اما دردناك شدن يكي از چشم‌ها هنگام حركت به طرفين و از دست دادن بينايي همان چشم پس از گذشت چند ساعت يا چند روز، يكي از نشانه‌هاي بيماري ام‌اس است.هيچ يك از علائم ام‌اس گذرا و لحظه‌اي نيست؛ به اين معني كه تاري ديد، عدم تعادل، كاهش قدرت و... حتماً بايد حداقل 24 ساعت ادامه داشته باشد تا بتوان به بروز اين بيماري شك كرد بنابراين افراد نبايد با تجربه كردن لحظه‌اي چنين علائمي، نگران ابتلا به ام‌اس شوند.

بسياري از افرادي كه دچار اين مشكل هستند، هيچ وقت با علامت خاصي روبه‌رو نمي‌شوند؛ به طوري كه حتي تا زمان فوت، اين بيماري بروز نمي‌كند و چه‌بسا افرادي كه به دلايل ديگري مانند تصادف مورد بررسي پزشكي قرار مي‌گيرند و در آن زمان بيماري ام‌اس آنها كه هيچ علامتي نداشته است، تشخيص داده مي‌شود. درصدي از بيماران نيز فقط يك بار دچار علائم بيماري مي‌شوند و اين مساله ديگر هيچ وقت تكرار نمي‌شود.

درمان بیماری ام اس:

درمان‌هاي ام‌اس بهسه گروه اصلي تقسيم‌بندي مي‌شود، دسته اول درمان‌ها هنگام حملات بيماري صورت مي‌گيرد كه در اين دوران بيمار بايد در بيمارستان بستري شود. دومين دسته، درمان‌هاي پيشگيري است؛ در اين شرايط با توجه به وضعيت بيمار از داروهاي متفاوتي استفاده مي‌كنند كه با كمك آنها تعداد حملات بعدي كمتر مي‌شود.

سومين گروه درمان‌ها، مربوط به علائم بيماري است و بيماران بايد بدانند عوارض بيماري مانند خستگي بيش از حد، تكرر ادرار و سفتي اندام‌ها با دارو تا حد زيادي قابل درمان است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.