وزير امور خارجه کشورمان پس از ديدار با نخست وزير هند و تسليم پيان دعوت احمدي نژاد به مان موهان سینگ اين کشور را به مقصد اسلام آباد ترک کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، محمود احمدی نژاد از نخست وزیر هند برای شركت در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در شهریورماه دعوت بعمل آورده است.

بر اساس این گزارش، مان موهان سینگ ضمن استقبال از دعوت رییس جمهوری كشورمان ابراز امیدواری كرد كه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران با موفقیت همراه شود.

علی اكبر صالحی و مان موهان سینگ در این دیدار در ارتباط با روابط دوجانبه بر ضرورت افزایش تسهیلات لازم در جهت ارتقای سطح همكاری ها و بالا بردن حجم مبادلات تجاری شانزدهمین میلیارد دلاری فیمابین تاكید كردند.

دو مقام یاد شده با توجه به ظرفیت های فراوان دو كشور در زمینه های مختلف توافق كردند در جهت كمك و تسهیل اجرای پروژه های اساسی در كشورهای یكدیگر شرایط ، زمینه ها، مكانیزم ها و تسهیلات لازم را در كشورهای خود فراهم كنند.

طرفین با ابراز خوشبینی به آینده همكاری های تجاری،‌‌‌ اقتصادی، حمل و نقل و ترانزیت اظهار امیدواری كردند حجم مبادلات و همكاری های دو كشور به میزان قابل قبول و متناسب با روابط خوب دو كشور برسد.

نخست وزیر هند در این دیدار تصریح كرد كه روابط ایران و هند تنها مربوط به امروز نیست بلكه رابطه ای تاریخی با سابقه چند قرن و فرهنگی مشترك است و با توجه به قدمت روابط و ظرفیت های امروز چشم انداز خوبی برای مناسبات دو كشور وجود دارد.

صالحی نیز روابط دو كشور را دیرینه و دارای ریشه های مشترك توصیف كرد و آنرا پشتوانه ای قوی برای استفاده از ظرفیت های متقابل و مكمل در جهت تقویت و تحكیم روابط راهبردی دو كشور دانست.

 در این دیدار كه صالحی و سینگ آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار داده و از مواضع طرفین مطلع شدند، دیدگاه های دو كشور در مورد سوریه مشابه بود و ضرورت حمایت از طرح كوفی عنان مطرح شد.

نخست وزیر هند كه كشورش عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تاكید كرد: تلاش می كنیم به سهم خود در شورای امنیت به طرح و ماموریت عنان كمك كنیم.

موهان سینگ ضمن تاكید بر علاقمندی هند برای همكاری با مساله افغانستان، حمل و نقل و ترانزیت چندجانبه و منطقه ای، درخصوص جنبش عدم تعهد گفت: جنبش عدم تعهد باید تقویت شود و در تحولات جهانی ایفای نقش كند.

صالحی نیز جنبش عدم تعهد را بزرگترین سازمان پس از سازمان ملل متحد و نماینده كشورهای جنوب و در حال توسعه خواند.

صالحی در خاتمه دیدار رسمی دو روزه خود از هند بعدازظهر جمعه به منظور تسلیم پیام دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهوری پاكستان جهت شركت در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در شهریور ماه، دهلی نو را به مقصد پاكستان ترک کرد./ب2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار