كارشناسان گفتگوي ويژه خبري گفتند: اتحاديه عرب تبديل به يك اتحاديه عبري (يهودي) شده و در فضاي كنوني براي نجات رژيم جعلي صهيونيستي تلاش مي‌کند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، گفتگوي ويژه خبري شب گذشته، با حضور هادي محمدي تحليل گر ارشد مسائل خاورميانه و يحيي ابو زكريا تحليل گر سياسي به بررسي تحولات اخير سوريه و دور تازه فشارها بر دولت سوريه پرداخت.

در ابتدا هادي محمدي درپاسخ به سوالي مبني براينكه چرا اين مقطع زماني براي فشار وارد كردن بر دولت سوريه انتخاب شده اظهار داشت: اين موج جديد فشارها در واقع برآيند وضعيت كلي در سوريه بوده كه با اجرايي شدن طرح شش ماده اي كوفي عنان همزمان شده  كه به زعم غرب و ارتجاع عرب تاكنون فرآيند مثبت برآن ديده نشده است.

وي افزود: در آستانه سفر دوره اي كوفي عنان سعي شده با ايجاد شبهه اي سياسي بهره برداري ديپلماتيك عليه حكومت بشار اسد صورت بپذيرد و اوضاع آشفته جلوه داده شود كه رسانه هاي وابسته به غرب و ارتجاع عرب نيز با تصاوير جعلي خود بر دامنه اين آشفتگي ها افزوده اند.

ابو زكريا در پاسخ به سوالي مبني بر جلوگيري از ارائه گزارش كميته حقيقت ياب پيش از سفر كوفي عنان و اخراج ديپلمات های سوريه در اين مقطع زماني از سوي كشورهاي اروپايي افزود: تبليغات كشورهاي غرب و در راس آنان آمريكا و رژيم جعلي صهيونيستي و كشورهاي ارتجاع عرب بيشتر براي ساقط كردن دولت بشار اسد بوده است.

وي ادامه داد: نظام سوريه به تمام تعهدات خود در چهارچوب اصلاحات پايبند بوده ولي اقدامات صورت گرفته شده همچنان با مخالفت كشورهاي غربي و عربي مواجه بوده و سعي دارند كه نظام بشار اسد را به هر طريق ممكن ساقط كنند.

ابوزكريا با اشاره به استفاده از سلفي ها در جنگ افغانستان توسط آمريكايي ها نيز تصريح كرد: آمريكايي ها در افغانستان برضد شوروي از سلفي ها استفاده كرده و اكنون در صدد استفاده مجدد از اين گروه در سوريه مي باشند و برهمين اساس است كه سعي دارند القا كنند كه بشار اسد مخالف اسلام و ديكتاتور است تا سلفي ها را براي براندازي دولت سوريه با خود همراه سازد.

محمدي با اشاره به انتخابات برگزار شده در سوريه و مشاركت 50 درصدي مردم و حمايت نكردن كشورهاي غربي-عربي كه خود سابقه دموكراسي را ندارند از فرآيند برگزاري انتخابات تصريح کرد: اجراي اصلاحات ملاك نمي باشد زيرا برخي از سران حكومت هاي عربي در منطقه با كودتا به قدرت رسيدند و واضح است كه اصلاحات سياسي به سود مردم سوريه براي اين گونه كشورها ملاك نيست.

اين كارشناس ارشد مسائل خاورميانه در ادامه افزود: اكنون دوجريان مشخص در منطقه وجود دارد كه يكي جريان جبهه مقاومت و ديگري جبهه حمايت از رژيم جعلي صهيونيستي است كه آمريكا سعي دارد موازنه را به سوي خود تغيير داده و امنيت رژيم صهيونيستي را در منطقه تأمين كند.

ابوزكريا در پاسخ به سوالي مبني بر عدم موضع گيري جامعه ملل در قبال ارسال سلاح به سوريه توسط كشورهاي غربي و كشتار مردم در الحوله نيز خاطر نشان كرد: مشروعيت سازمان‌هاي بين المللي و دادگاه هاي بين المللي براساس نظام سلطه که پس ازجنگ جهاني دوم بنا شده است تنها بدنبال تأمين منافع استكبار جهاني و رژيم صهيونيستي مي‌باشند و اين براي اولين بار نيست كه چنين اتفاقي رخ مي دهد و كسي از سردمداران غرب در اين زمينه پاسخي نمي خواهد.

اين تحليل گر مسائل خاورميانه افزود: اكنون كشورهاي غربي- عربي تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا دولت مردمي در سوريه را سرنگون كنند كشوري كه پرچمدار مبارزه در خط مقدم مبارزه با اسرائيل بوده و هيچ گونه سازشي با اين رژيم جعلي نداشته است.

محمدي با اشاره به تحركات معارضين دركنار مرزها و اينكه اين گروه توانايي اجرايي كردن مدل بنغازي در ليبي را دارند يا خير خاطرنشان كرد: اين گروه پتانسيل لازم را براي اجرايي كردن مدل بنغازي در سوريه را ندارد چراكه اگر اينگونه بود كشورهاي مرتجع براي براندازي دولت مردمي در سوريه نيازي به تحرك و سرمايه گذاري وسيعي نداشتند و به اين گروه معارض مسلح تكيه نمي كردند.

اين كارشناس ارشد خاورميانه با اشاره به ماجراجويي احتمالي رژيم صهيونيستي در سوريه و بمب باران منطقه اي از اين كشور نيز افزود: همواره اين جنون در ميان سران رژيم صهيونيستي بوده و احتمال اقدام به بمباران منطقه‌اي توسط اين ر‍ژيم وجود دارد اين درحاليست که اين اقدام در زمان كنوني صدمات جبران ناپذيري براي غرب و هم پيمانان اسرائيل به بار خواهد آورد.

وي افزود: ممكن است رژيم صهيونيستي در پشت پرده دست به اقدامات امنيتي زده و بمباران مناطقي از كشور سوريه را در دستور كار خود قرار دهد كه اگر نتيجه اي در برداشته باشد مسئوليت آن را خواهد پذيرفت و در صورت موفقيت آميز نبودن از پذيرفتن آن طفره خواهند رفت.

ابوزكريا با اشاره به اينكه سوريه يكي از كشورهاي خط مقدم مبارزه با رژيم صهيونيستي بوده و همواره از آرمان هاي فلسطين حمايت كرده و اينكه چرا اتحاديه عرب از اين كشور حمايت نمي كند نيز يادآور شد: همانطور كه مردم لبنان اعلام كردند اين يك اتحاديه عربي نبوده و بيشتر مي توان آن را  به يك اتحاديه يهودي تشبيه كرد و مردم دنيا نيز مي دانند كه دبيركل آن، شخصي است كه توسط مبارك (مهمترين دست نشانده رژيم صهيونيستي) براي اين پست انتخاب شده است و امروزه اتحاديه عرب درصدد برآورده كردن خواسته هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي است.

وي افزود: انتخابات در مصر نشانگر اين بود كه تحولات منطقه به سويي در حال حركت است كه جهان اسلام نقطه قالب آن خواهد بود و اكنون غرب و ارتجاع عرب سعي دارند با بركناري بشار اسد فردي سازش كار را بر روي كار آورده تا بتوانند فضايي مثبت براي اسرائيل را فراهم كنند.

محمدي نيز با اشاره به تأثيرات جبهه مقاومت بر بيداري اسلامي شكل گرفته در منطقه به اقدامات اخير براي جلوگيري از تأثيرگذاري آن بر نهضت بيداري اسلامي تصريح کرد: اكنون كشورهاي غربي در منطقه با شرايط نابساماني روبرو هستند و با اقدامات ضد انساني خود سعي دارند در معادلات منطقه اي متحمل خسارت جديد راهبردي نشوند و از همين رو سعي دارند در مقابل تحولات بزرگ در منطقه ايستاده و مانع از تأثيرگذاري جبهه مقاومت بر بيداري اسلامي شوند.

ابو زكريا در تحليلي مبني بر آينده طرح كوفي عنان با اوضاع كنوني ادامه داد: سوابق كوفي عنان نشانگر اين است كه اين فرد بيشتر به سمت و سوي غرب تمايل داشته و همانگونه كه در زمان دبيركلي خود در مقاطعي مانع رسيدن فلسطينيان به حق و حقوقشان شده بود مهره اي شناخته شده براي غرب به حساب مي آيد.

درپايان محمدي با اشاره به ارزيابي خود از آينده اوضاع در سوريه نيز خاطرنشان كرد: با تحولات صورت گرفته شده در سوريه در چند روز اخير احتمال اتفاقات امنيتي ويژه اي در سوريه خواهيم بود،زيرا غرب سعي دارد تا به كمك كشورهاي مرتجع عرب تغييراتي ازلحاظ ماهوي در طرح كوفي عنان ايجاد كند./ب2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سالاری
۱۷:۵۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
آمریکا و اروپا و ارتجاع عرب در چرخش گرداب بحرانهای خود گرفتارند
اقتصاد ورشکست
وضعیت اجتماعی ملتهب و نا آرام
تضاد منزلتهای اداری و حکومتی
بیداری فکری جهانی
همه وهمه از طلوع خورشید در آینده ای نزدیک را نوید میدهد
آخرین اخبار