وزیر امور خارجه ایران در سفر به دهلی درخصوص آخرین تحولات عراق،سوریه،خاورمیانه و هسته ای و جنبش عدم تعهد با مقامات هندی رایزنی کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان بامداد پنج شنبه به منظور یک دیدار رسمی دو روزه از هند ، تهران را به مقصد دهلی نو ترک کرد .

وزیر امورخارجه کشورمان در این سفر پیام دعوت دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران از نخست وزیر هند جهت شرکت در اجلاس آتی سران جنبش عدم تعهد در تهران در شهریور ماه را تسلیم خواهد نمود .

 صالحي
همچنین درخلال این سفر با همتا و برخی دیگر از مقامات عالیرتبه هند پیرامون توسعه و گسترش بیش از پیش مناسبات تهراندهلی نو و نیز مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر خواهد کرد .

 علی اکبر صالحی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیو شمکر منون مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند طی دیداری در دهلی نو ضرورت بررسی و شناسایی طرح ها و خروج های همکاری اساسی و بزرگ در حوزه های اقتصادی، تجاری، کشاورزی، داروسازی و انرژی با توجه به پیشرفت ها در زمینه های علمی، صنعتی و فناوری تاکید کردند.

طرفین ضمن بررسی روند پیشرفت مناسبات دوجانبه، رفع موانع و مشکلات احتمالی بر سرراه توسعه همکاری های سیاسی،اقتصادی، تجاری فی مابین، ضرورت افزایش رایزنی ها و مشورت های فیمابین را مورد توجه قرار دادند .

در این دیدار با توجه به جایگاه ویژه ارتباطی ایران در منطقه بعنوان کانون اتصال شمال و جنوب، شرق و غرب ، همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت از دیگر عرصه ها ی مهم همکاری های راهبردی دو کشور توصیف شد .

صالحی در این دیدار از ایران بعنوان یکی از بزرگترین منابع انرژی و کشوری مستقل در مقدرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود یاد کرد و کشورمان را دوست و شریک مطمئن و قابل اعتماد هند خواند .

رایزنی پیرامون آخرین تحولات منطقه از جمله افغانستان و سوریه از دیگر محورهای مذاکرات صالحی و منون بود و طرفین در خصوص اهمیت و حساسیت اوضاع در سوریه، ضرورت برخورد عقلانی و توام با حکمت سیاسی با این مساله جهت اجتناب از آینده ای تیره و تاریک در منطقه و طرح کوفی عنان در جهت برون رفت از این بحران رایزنی و تبادل نظر نمودند و همچنین در خصوص همکاری نزدیک تر مورد افغانستان توافق کردند .

همچنین صالحی وزیر امورخارجه کشورمان که به هند سفر کرده است روز پنج شنبه در بدو ورود با اس.ام کریشنا وزیر امورخارجه هند در دهلی نو دیدار و گفتگو کرد .

در این دیدار راه های توسعه بیشتر مناسبات و افزایش همکاری های تهراندهلی نو در عرصه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیرامون آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی رایزنی بعمل آمد .

صالحی در این دیدار با ابراز خشنودی از انجام اولین سفرش به هند اظهار داشت :کمتر دو کشوری را می توان یافت در زبان، میراث تاریخی، فرهنگ و تمدن دارای چنین اشتراکاتی باشند .

وی افزود : این اشتراکات و علقه های تاریخی زمینه و بستر مناسبی را برای توسعه و تقویت روابط همه جانبه و پایدار دو کشور در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی فراهم کرده است .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تبادل هیئت های دو کشور در سطوح و حوزه های مختلف همکاری ، اهمیت برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دوکشور در تهران در آینده نزدیک را خاطر نشان ساخت و گفت : باید تلاش نماییم با ایجاد بسترهای مناسب ، مکانیزم های کارا و رفع هرگونه موانع روابط تجاری دو کشور را متناسب با ظرفیت های متقابل و مکمل دو کشور به سطح واقعی آن افزایش دهیم .

صالحی با اشاره به جایگاه مهم ایران در مسیر کریدور شرق و غرب ، شمال و جنوب و امکانات و توانمندی های کشورمان در راه های ارتباطی و تسهیلات دسترسی زمینی ، ریلی و دریایی ، از همکاری های ایران و هند در حوزه حمل و نقل و ترانزیت به صورت دو جانبه ، چند جانبه و منطقه ای استقبال کرد.

وی با اشاره به توانمندی های اقتصادی ، صنعتی و انرژی کشورمان ، ایران را شریکی قابل اعتماد برای هند توصیف کرد .

صالحی با تشریح دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران نسبت به آخرین تحولات منطقه از جمله افغانستان از رایزنی و همکاری ایران و هند در زمینه کمک به تثبیت ثبات، آرامش، صلح، توسعه و رفاه در منطقه بویژه افغانستان استقبال کرد .

وزیر امورخارجه هند نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به دکتر صالحی و هیئت همراه و با اشاره به گفته جواهر لعل نهرو مبنی بر اینکه هیچ دو کشوری مانند ایران و هند دارای روابط ، تاریخ و تمدن مشترک نیستند ، اضافه کرد که این زمینه و مبنای تاریخی در حال حاضر نیز همچنان در مناسبات دو کشور جاری و ساری است .

وی همچنین از روند توسعه مناسبات دو کشور که ریشه در علایق تاریخی فی مابین دارد ابراز رضایت و خشنودی کرد .

کریشنا با اشاره به اینکه هند مشتاقانه در انتظار برگزاری دوره بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران است در علاقه مندی کشورش برای توسعه همکاری در حوزه های حمل و نقل ، ترانزیت ، انرژی و تجارت با توجه به طرح های اقتصادی و توسعه ای هند تاکید کرد .

وی با اشاره به تحولات منطقه، علاقه مندی دهلی نو برای افزایش رایزنی و همکاری های فی مابین در حوزه های چند جانبه و منطقه ای بویژه افغانستان را خاطر نشان ساخت .

در این دیدار همچنین پیرامون آخرین تحولات در عراق ، سوریه ، خاورمیانه ، هسته ای و جنبش عدم تعهد رایزنی و تبادل نظر شد و وزیر امورخارجه هند ضمن تبریک به مناسبت ریاست آتی ایران در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ابراز امیدواری نمود ، اجلاس سران در تهران در شهریور ماه با موفقیت برگزار شود .

صالحی ظهر دیروز به منظور تسلیم پیام دعوت احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران به نخست وزیر هند جهت شرکت در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران وارد دهلی نو شد./ب2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار