مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي به مديران عامل بانک هاي کشور پيشنهاد داد سنديکايي از بانک هاي داخلي براي مشارکت در طرح هاي پتروشيمي تشکيل شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ؛ عبدالحسين بيات با بيان اين که بر اساس سياست هاي اجرايي اصل 44 قانون اساسي، دولت هيچ گونه سرمايه گذاري در طرح هاي پتروشيمي انجام نمي دهد، اظهار داشت : پشتيباني هاي  بانکي، عاملي تاثيرگذار در تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 در صنعت پتروشيمي است.
بيات با اشاره به برند معتبر شرکت ملي صنايع پتروشيمي در بازارهاي بين المللي، از سيستم بانکي کشور خواست ضمانت پتروشيمي خليج فارس نيز همانند شرکت ملي صنايع پتروشيمي به منزله وثيقه موردنياز بانک ها پذيرفته شود.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي خواستار تامين منابع مالي کوتاه مدت براي طرح هاي پتروشيمي با بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيکي شد و افزود: در قالب برنامه پنجم توسعه 70 طرح توسعه اي در دست اجراست که براي اجراي آن تا پايان برنامه 50 ميليارد دلار بايد در اين صنعت ارزش آفرين سرمايه گذاري شود.
وي عمر صنعت پتروشيمي کشور را نيم قرن اعلام کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه 50 ميليارد دلار در صنعت پتروشيمي سرمايه گذاري مي شود ، در حالي که در 50 سال گذشته 47 ميليارد دلار در صنعت پتروشيمي سرمايه گذاري شده است.
بيات با بيان اين که رشد بازار محصولات شيميايي جهان تا سال 2030 تا 5 هزار ميليارد دلار برآورد شده است، تاکيد کرد: ظرفيت هاي زيادي در صنعت پتروشيمي کشور وجود دارد و با سرمايه گذاري هاي جـديـد، همچنين بهره برداري از طرح هاي جديد پتروشيمي، علاوه بر افزايش توليد صنعت پتروشيمي، از رقبا عقب نخواهيم ماند.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي خواستار تامين منابع مالي کوتاه مدت براي طرح هاي پتروشيمي با بيش از70 درصد پيشرفت فيزيکي شد.
بيات افزود: صنعت پتروشيمي امروز با بازارهاي جهاني و سيستم هاي بين المللي ارتباط دارد و امکان استفاده از سامانه هاي قديمي بسيار محدود و ناممکن شده است.
وي با بيان اين که صنعت پتروشيمي با استفاده از فاينانس چين 27 قرارداد امضا کرده است، افزود: همسو با اين قراردادها 14 طرح در بانک ها تاييد و به بانک مرکزي اعلام شده است.
بيات با اشاره به اعتبار صنعت پتروشيمي در بانک ها و موسسه هاي داخلي و خارجي گفت: شرکت ملي صنايع پتروشيمي و واحدهاي توليد آن همواره به همه تعهدهاي خود عمل کرده اند.
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي به طرح هاي مهر ماندگار دولت اشاره کرد و افزود: به منظور بهره برداري از طرح هاي پتروشيمي مهر ماندگار دولت تا سه ماه نخست سال آينده 2 ميليارد دلار به اين طرح ها اختصاص داده شده است.
وي افزود: کشورها و شرکت هاي رقيب، برنامه هاي توسعه اي خود را با شتاب فراوان پيش مي برند و صنعت پتروشيمي ايران نيز مي تواند با حمايت سيستم بانکي توانمند و به روز با آنها رقابت کند.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به اين که وزارت نفت برنامه گسترده اي براي توسعه صنايع بالادستي ( اکتشاف و استخراج) و فازهاي پارس جنوبي دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب نيز بر توسعه صنايع بالادست تاکيد ويژه کرده اند.
وي جلوگيري از خام فروشي را از مزاياي صنعت پتروشيمي برشمرد و اظهار داشت : در سال گذشته سهم صنعت پتروشيمي در صادرات غيرنفتي کشور 43.2 درصد بوده است.
بيات افزود: برخي خوراک هاي صنعت پتروشيمي نظير اتان و ميعانات گازي ثروت ملي هستند که در صنعت پتروشيمي به سودآوري و ايجاد ارزش افزوده از منابع هيدروکربني مي انجامد.
وي با بيان اين که حوزه نفتي بالادست ( اکتشاف و استخراج) راهي جز توسعه ندارد، تاکيد کرد: صنعت پتروشيمي، پالايشگاه و نيروگاه، صنايعي هستند که مي توانند گاز کشور را به محصولات با ارزش افزوده تبديل کنند.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي افزود: بايد توسعه همه حوزه هاي صنعت نفت را جدي بگيريم، در اين صنعت ميدان هاي مشترکي وجود دارد که اگر بموقع عمل نکنيم، شرکا سهم ايران را مي برند./عب
برچسب ها: پتروشیمی ، بانک ، سندیکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار