مدير عامل شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب از هدف گذاري براي افزايش ضريب بازيافت مخازن هيدروکربوري اين مناطق از 38 به 39 درصد خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، هرمز قلاوند از تدوين برنامه جامع افزايش ضريب بازيافت نفت از مخازن خبر داد و گفت: هم اکنون اين طرح در مرحله نهايي است و تا يک ماه آينده در اختيار همه شرکت هاي توليدي قرار مي گيرد.
مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب با بيان اينکه 70 درصد مخازن کشور، مخازن کربناته است، گفت: توليد هيدروکربور از مخازن کربناته کار مشکلي است اما هم اکنون با استفاده از روش هاي علمي به دنبال افزايش ضريب بازيافت هستيم.

مديرعامل شرت ملي مناطق نفت خيز جنوب از تلاش براي ثابت نگه داشتن دبي توليد نفت در برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: افزون بر اين ديگر شرکت هاي توليدي هم بايد با توليد پايدار بتوانند ميزان توليد سال 89 را حفظ کنند.
قلاوند با تاکيد بر ثابت نگه داشتن ميزان توليد سال 1389 به عنوان آخرين سال برنامه چهارم توسعه گفت: با هدف جلوگيري از کاهش توليد ؛ استفاده از روش هاي افزايش ضريب بازيافت مخازن و همچنين افزايش ناوگان حفاري و تلمبه هاي درون چاهي، در اولويت کاري شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب است.
گفتني است: در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، وزارت نفت موظف به ارائه برنامه جامع صيانتي و ازدياد برداشت از مخازن هيدروکربوري به منظور افزايش ضريب بازيافت مخازن کشور شده است. در اين زمينه مخازن هيدروکربوري واقع در گستره عملياتي شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب بررسي و برنامه افزايش ضريب بازيافت از مخازن به ميزان يک درصد به وزارت نفت ارائه شده است.
استفاده از فناوري هاي جديد فرازآوري در مخازن، بازنگري در برنامه هاي تزريق گاز مخازن، تزريق گاز در مخازن جديد و انجام مطالعات جامع مخزن، از مهم ترين فعاليت هاي برنامه ريزي شده در اين زمينه است.
شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب داراي 60 مخزن نفتي و 80 ميدان نفتي و گازي است و از 45 مخزن توليد دارد.

اين شرکت هم‌اکنون بيش از 80 درصد نفت و 16 درصد گاز کشور را توليد مي‌کند؛ به طوري که توليد نفت اين شرکت روزانه سه ميليون بشکه و توليد گاز نيز روزانه 110 ميليون مترمکعب است./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار